# 18 – In beweging zijn vs vooruit gaan – en waarom het verschil zo belangrijk is voor ondernemers!

Heb je soms het gevoel dat je heel hard werkt, maar nog steeds nergens komt? Dat je ondanks al je inspanningen en de vele uren die je in je bedrijf stopt eigenlijk nog helemaal niet verder bent dan een paar maanden of zelfs een paar jaar geleden?

Dan beweeg jij misschien wel, maar ga je niet vooruit!

Wat bedoel ik daarmee? Bewegen in plaats van vooruit gaan? Dat ga ik je in deze podcast allemaal vertellen.

Het verschil tussen bewegen en vooruitgaan dus. Als je beweegt, dan ben je druk bezig. Bijvoorbeeld met allerlei dingen plannen, dingen leren, nieuwe ideeën bedenken.

En wanneer je vooruitgaat, dan voer je al die ideeën, acties, plannen ook daadwerkelijk uit tot het einde.

Zo kan in beweging er bijvoorbeeld uitzien voor een online ondernemer. Je herkent er vast een paar 😎:

  • Je 15e cursus volgen, je 20e boek lezen
  • Meer e-mails / gratis weggevers / cursussen maken
  • Plannen / planningen / kwartaaldoelen maken
  • De inhoud van andere mensen consumeren
  • Een lijst maken van ideeën voor sociale media-inhoud / ideeën voor blogposts
  • Uw website / merkkleuren / logo opnieuw doen
  • Ideeën brainstormen
  • Vragen om meningen / feedback / ideeën
  • Een coach inhuren.

Vooruitgaan door actie te ondernemen betekent daarentegen dat je dingen doet die een concreet RESULTAAT hebben. In beweging zijn op zichzelf heeft geen resultaat tot gevolg.

En zo ziet vooruitgaan eruit voor een online ondernemer:

  • Alles wat je hebt geleerd in een cursus ook daadwerkelijk implementeren
  • Het daadwerkelijk verzenden van de e-mails die je hebt bedacht
  • Je gratis weggever ook daadwerkelijk promoten, zodat je lijst groeit
  • Je plannen uitvoeren
  • Actie ondernemen op basis van de content die je consumeert, in plaats van alleen maar content consumeren.
  • Alles pakken wat je coach je biedt en het als een dolle implementeren

Dus waarom zitten zoveel ondernemers vast in beweging versus actie? Als ik het hierboven zo omschrijf, dan klinkt het toch wel logisch dat het niet slim is om alleen maar in beweging te zijn en niet vooruit te gaan?

Ik denk dat het door twee dingen komt:

  1. De meeste ondernemers zijn van nature creatief en houden ervan om met plannen en ideeen te komen. Meer dan dat we ervan houden om het (soms saaie) werk te doen om die plannen ook te implementeren. Dat zit in onze natuur als ondernemer.
  2. Dingen verzinnen is onze comfortzone, dingen implementeren is BUITEn de comfortzone. Pas als je dingen gaat implementeren kun je echt falen. Zolang je blijft verzinnen ben je veilig. Je hoeft de buitenwereld niet in, je hoeft je nek niet uit te steken en je hoeft niet op te vallen.

In beweging zijn houdt je bezig en dat voelt goed.

In beweging zijn is comfortabel. In beweging zijn is EENVOUDIG!

Alleen, in beweging zijn is niet genoeg. Je moet vooruit bewegen om resultaten te behalen…

Je moet actie ondernemen. Ongemakkelijke, enge, moeilijke actie. Zie de angsten onder ogen voor wat er zou kunnen gebeuren als je echt begint te verkopen of te laten zien of alles wat je hebt geleerd te implementeren.

Actie ondernemen is moeilijker, omdat het vereist dat je uit je comfortzone stapt en dingen doet die moeilijk, eng en waarschijnlijk ook gewoon ongeïnspireerd zijn.

Wat ik vaak zie is het volgende: een ondernemer maakt een nieuwe gratis weggever (in beweging). Vervolgens promoot zij die weggever een keer (actie!). Er reageert maar 1 iemand. En dus STOPT de ondernemer met promoten en denkt: het ligt aan de weggever, ik ga een nieuwe weggever verzinnen. En zo is zij continu druk bezig met van alles en nog wat, maar er zit geen vooruitgang in, want een jaar later staan er nog steeds naar 10 mensen op haar email lijst.

Mijn vraag aan jou vandaag is om te kijken naar wat je dagelijks/wekelijks doet en jezelf af te vragen: ben ik in beweging of ga ik vooruit? En als het antwoord in beweging is, dan is de oplossing: kijk hoe je van in beweging kunt zijn om kunt zetten in vooruit gaan.

Dit inzicht kwam trouwens uit dit artikel dat ik vorige week las van James Clear over beweging vs actie. Hij zei dat veel slimme mensen bezig zijn in beweging te zijn, in plaats van actie te ondernemen. Check it out, super interessant (maar zorg er wel voor dat je er naderhand actie op onderneemt 😉).

ps. Als je hulp nodig hebt om van in beweging te komen naar die enge ongemakkelijke actie om zichtbaar te worden in je bedrijf, zodat je meer klanten kunt krijgen, dan ben ik hier om te helpen met mijn coaching. Bekijk hier mijn coachingsdiensten.

En luister hier alle afleveringen van mijn de Online Marketing Met Impact podcast.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten