5 redenen waarom ik mijn Engelstalige Facebookgroep ga sluiten – #7

Vandaag vertel ik je waarom ik heb besloten mijn Facebookgroep te sluiten, ondanks het feit dat ik enorm van deze community houd en er heel veel klanten en vrienden aan het overgehouden.

Twijfel jij ook over of je jouw eigen Facebookgroep moet houden of sluiten? Dan is deze aflevering voor jou. Je kunt hieronder luisteren. Daar weer onder vind je een samenvatting van wat ik bespreek in de podcast.

Je kunt zeker iets leren van mijn overwegingen en ik ben heel benieuwd of je zelf je marketing nu ook anders gaat bekijken!

Ik heb dus besloten mijn Facebookgroepen te sluiten. Ik wil dit verhaal met je delen omdat ik denk dat het heel nuttig voor je is om deze overwegingen te begrijpen. Als je zelf een Facebookgroep hebt. Maar ook als je twijfelt over bepaalde onderdelen van jouw marketing.

Ik heb tot nu toe een aantal Facebookgroepen gehad en besloten ze allemaal te stoppen. Mijn laatste Engelstalige groep had 750 leden en bracht me veel klanten. Waarom ben ik er dan toch mee gestopt?

Hier zijn mijn overwegingen om mijn Facebookgroep te sluiten:



1. Het bereik van Facebookgroepen is ronduit belabberd

Facebook gebruikt een algoritme om te bepalen welke leden van een Facebookgroep de berichten uit die groep te zien krijgen. Een algoritme is een slim computerprogramma. En nu is het op dit moment zo dat dat algoritme aan minder en minder van de leden van facebookgroepen de berichten in die groep laat zien.

Als voorbeeld, mijn Facebookgroep had 750 leden. Heel regelmatig werden mijn berichten maar aan 25 of 30 leden uit die groep getoond. En die 25 tot 30 leden waren dan ook nog eens altijd de meest actieve leden, die meestal ook nog bestaande klanten van mij zijn.

Dus uiteindelijk zien de mensen in de groep die nog klant zouden kunnen worden zien, mijn content helemaal niet!

En mijn klanten zien die content wel, maar ja, die zien mijn content sowieso wel, want die volgen mij ook op Instagram en die lezen ook mijn nieuwsbrief.

Dus ik merkte dat het feit dat dat algoritme ervoor zorgt dat bijna niemand meer mijn content ziet, me zo ontzettend tegen ging staan.

Ik maak graag goede content, ik besteed daar veel tijd. Dan wil ik ook dat zoveel mogelijk mensen die content kunnen lezen en niet dat ik een kwartier of een uur, of hoe lang ik ook maar bezig ben, besteed aan het maken van een video of een een post waarin ik iets uitleg en dat dan maar 25 van de 750 mensen het zien.

Dat voelt niet goed, dat is frustrerend, maar het is ook gewoon geen efficiënte slimme manier om om je bedrijf te laten groeien!

En dat advies heb ik ook aan jou: als je wil dat genoeg mensen je content zien, dan is een Facebookgroep niet langer de beste manier om te zorgen dat dat ook gebeurt. Emailmarketing, Instagram, TikTok of LinkedIn zijn betere manieren om te zorgen dat je meer bereik krijgt (= mensen die je content zien).



2. Facebookgroepen zijn als marketingkanaal niet schaalbaar

Wat bedoel ik daar nu weer mee? Een schaalbare marketingmethode is een methode die je helpt om te groeien. Bijvoorbeeld, als jouw groep van 500 naar 5.000 mensen groeit, dan ben je aan het “opschalen”. Je hebt dan 10x zoveel mensen in je groep en je verwacht dan ook dat je 10 x zoveel potentieel aan klanten in die groep hebt zitten. In dat geval is de methode schaalbaar, je kunt je bedrijf opschalen, door te zorgen dat je meer leden in je Facebookgroep krijgt. 10x zoveel leden, 10x zoveel potentiële omzet.

Nou daar zit dus de pijn, dat is namelijk niet meer zo bij Facebookgroepen!

Bij punt 1 hierboven had ik al beschreven dat van mijn 750 leden soms maar 30 een bericht zagen. Dat is dus een heel laag bereik (30/750 = 4% van de leden zag mijn berichten).

En nu komen we op schalen… Stel, ik zou mijn groep naar 7.500 leden laten groeien, dus 10 x zo groot. Dan zou ik denken dat in die groep van 7.500 leden dan 300 mensen mijn berichten zouden zien (10x zo veel als eerder, toen 30 mensen ze zagen).

Maar dat is dus niet zo! Als je groep 10x zo groot wordt, neemt het aantal mensen dat je berichten ziet nauwelijks toe! Dus als je groep van 750 naar 7.500 mensen groeit, dan neemt het aantal mensen dat je bericht ziet misschien toe van 30 naar 70. En daarom is het dus niet schaalbaar, het groeit niet met je mee terwijl jij groeit en het wordt dus eigenlijk een steeds minder effectief kanaal naarmate jouw groep groter wordt. Ik heb groepen gezien van 25.000 leden (van top-ondernemers!) waar berichten van de groepseigenaar 2 of 3 reacties kregen. Zo heb je dus heel weinig aan je groep met 25.000 leden…



3. Blijf niet hangen in iets, alleen maar omdat je er zoveel tijd en moeite in gestopt hebt

Als je ergens heel veel tijd en moeite en liefde in in hebt geïnvesteerd, zoals ik in mijn Facebookgroepen, dan is het heel lastig om daar afscheid van te nemen.

Maar het is niet verstandig om maar te blijven te proberen aan een dood paard te trekken. Dan kun je beter op een bepaald moment zeggen: Oké, het heeft me heel veel gebracht. Ik heb er heel veel van geleerd. Ik heb er heel veel klanten uit gekregen. Het was mooi, Maar ik wil nu groeien. Ik wil meer. Ik ga hiermee stoppen.

Dit was voor mij een belangrijke overweging: als ik door wil groeien, dan moet ik niet vasthouden aan een marketingmethode die niet langer werkt, alleen maar omdat het ooit werkte. Daarmee blijf ik in het verleden hangen.



4. Besloten groepen zijn veilig, maar wel besloten…

Een Facebookgroep is een besloten community. Althans, ik vind dat je er een besloten community van moet maken, waar alleen de leden de content zien. Dat is namelijk wat ervoor zorgt dat mensen elkaar gaan vertrouwen, vragen durven stellen en kwetsbaar durven zijn.

Maar daar zit dus ook een andere kant aan: alleen de mensen in jouw groep zien jouw content. De content kan niet viraal gaan. En als groepseigenaar ben je lekker veilig in je eigen bubbel.

Ik merk dat het nu tijd is voor mij om voor meer publieke manieren van content maken te gaan, zoals een podcast. Ja, dat voelt kwetsbaarder, want het is publiek, maar het voelt ook als content die de potentie heeft om veel meer impact te maken en dat is mijn missie!

Veel van mijn volgers lijken in die zin wel op mij, ze houden niet per se van de spotlight en vinden het veilig om een Facebookgroep te hebben. Als dat ook voor jou geldt, vraag je dan eens af of je jezelf misschien te klein aan het houden bent door alleen maar in die kleine, intieme setting je content te delen!



5. Doe waar je hart ligt!

De belangrijkste reden waarom ik ben gestopt met mijn Facebookgroep is dat mijn hart er niet meer in zat. Als je één ding uit deze podcast meeneemt, dan is het dit: als jij dingen doet die je niet leuk vindt, waar je niet blij van wordt, dan ga je a. ze niet volhouden en b. geen goede resultaten halen, want je volgers voelen dat!

Tot een half jaar geleden vond ik mijn Facebookgroep fantastisch. Ik vond het zo leuk, er zaten allemaal leuke mensen in. Ik was elke dag in mijn Facebookgroep. Ik was super consistent met posten, omdat ik het zo leuk vond. Omdat ik me zo trots was op die community. En natuurlijk omdat er zoveel uit haalde.

En ik merkte op een gegeven moment dat dat gevoel gewoon weg was, doordat ik dus zo weinig bereik kreeg en zo weinig interactie. En daardoor ging ik het er tegenop zien om posts te schrijven voor mijn groep. Waardoor het bereik nog meer omlaag ging. Enzovoorts.

Het is echt superbelangrijk dat jij een manier van marketen vindt die waar je heel blij van wordt, waar je echt van in flow raakt. Dat kunnen allerlei manieren zijn. Voor mij was dat heel lang een Facebookgroep, maar nu niet langer, het voelt niet meer goed. Ik word er niet meer blij van en daardoor lukt het me niet meer om consistent te zijn en daarom is het tijd voor iets anders. En dat is voor mij nu Instagram en deze podcast.

Update 7 december 2022: na het opnemen van deze podcast had ik besloten wel nog een Nederlandse Facebookgroep te beginnen, omdat ik toch nog geen afscheid kon nemen van Facebookgroepen. Inmiddels heb ik besloten om ook deze groep te sluiten, om dezelfde redenen als de eerdere Facebookgroep. Ik raad inmiddels Facebookgroepen ook niet meer aan aan klanten als een goede marketingstrategie om aan klanten te komen.


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach. Of koop hier de Masterclass “Creatief met ChatGPT”.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten