Aan de slag met ChatGPT? Download hier je Gratis ChatGPT Kickstart Kit 

Aan de slag met ChatGPT? Download hier je Gratis ChatGPT Kickstart Kit 

Bang voor zichtbaarheid? Overwin je angst in 3 simpele stappen!

Vind je het spannend om online zichtbaar te zijn als ondernemer? Je bent niet de enige!

De wereld waar we in leven dwingt ons als ondernemers om zichtbaar te worden, op video te verschijnen, onze mening online te delen etc. Je kunt je niet verstoppen.

Dus wat kun je doen als je een hekel hebt aan of bang bent om zichtbaar te zijn?

Angst voor zichtbaarheid komt veel voor en ik geloof dat dit een van de BELANGRIJKSTE redenen is waarom ondernemers niet zo succesvol zijn als ze kunnen zijn.

Voor mij was dit zeker een hele tijd het geval!

En daarom wil ik het in de post van vandaag hebben over hoe je je angst om zichtbaar te worden kunt overwinnen. Dit is naar mijn mening zo’n superbelangrijk onderwerp. Maar bijna niemand praat erover in de online wereld!

Als je bang bent om zichtbaar te zijn, dan kun je je storten op het vinden van de beste technologie je nodig hebt voor video’s, je kunt meedoen met een challenge “30 dagen live video”, of je kunt een enorm contentplan maken dat je dwingt om elke dag te posten, maar als je worstelt met die angst, dan zullen al die dingen waarschijnlijk niet werken (misschien heb je dit zelf al ervaren, als je deze blog post leest?)

Dus wat doe je in plaats daarvan? Je moet omgaan met de ANGST. Overwin de angst.

En hoe je dat kan doen, daar gaat dit bericht over.

Beperkende overtuigingen rond zichtbaarheid

Wat denk jij als je hoort “je moet zichtbaar worden”?

Als je zichtbaarheid spannend vindt, dan heb je waarschijnlijk een boel negatieve gedachten hebben over zichtbaar worden, zoals “Ik wil me verstoppen”, “niemand wil mijn bericht horen”, “Ik ben te dik / dun / oud / jong”, “Ik weet niet waar ik over moet praten”, “Ik wil niet als een Vreselijke Verkoper overkomen”.

Veel van die gedachten zijn waarschijnlijk gebaseerd op je eigen ervaringen uit het verleden. Misschien zijn ze gebaseerd op ervaringen waarbij je probeerde zichtbaar te worden en het helemaal niet ging zoals gehoopt. Of op ervaringen waarbij je andere mensen zichtbaar zag worden / verkopen op een vreselijke manier (ik noem deze mensen de Vreselijke Verkopers. Zij zijn voor een groot deel schuldig aan onze angst voor verkopen haha). De Vreselijke Verkoper is het beeld dat je in je hoofd creëert van waar zichtbaar worden om draait. En jij wilt niet dat JOUW volgers geconfronteerd worden met een Vreselijke Verkoper. En daarom twijfel je over of je wel online wil / moet verkopen.

Hier is het goeie nieuws … JOUW marketing en verkoop hoeft niet Vreselijk te zijn. Je kunt heel goed online zichtbaar worden zonder spam of Vreselijke Verkooptechnieken. Jouw marketing kan leuk zijn, waardevol, bijzonder en uniek! !

De eerste stap die je kunt nemen s je mindset / overtuigingen te veranderen die je hebt rondom zichtbaar worden en jezelf verkopen. Deze gedachten zijn namelijk beperkend, ze houden je tegen bij het behalen van je doelen!

Hier is een mooie oefening die je zal helpen jouw beperkende overtuigingen rond zichtbaarheid en verkopen te identificeren en vervolgens te veranderen.

STAP 1: IDENTIFICEER JE BEPERKENDE OVERTUIGINGEN
Pak een ​​stuk papier en maak 3 kolommen (online mag ook, maar echt ouderwets schrijven is altijd fijn bij dit soort oefeningen).
Schrijf in de linkerkolom ALLE negatieve gedachten op die je hebt rond het zichtbaar worden en verkopen. Bijvoorbeeld: niemand wil mijn bericht horen, ik zie er vreselijk uit op foto’s, verkopen is spammen. Wat er ook maar boven komt borrelen. Blijf schrijven totdat je al je gedachten hebt opgeschreven.

Vraag je bij elke vraag af: “Waarom vind ik dit?”. Dit zal je helpen om de onderliggende overtuiging te identificeren. Schrijf die overtuigingen ook op. Bijvoorbeeld, als je hebt opgeschreven “ik zie er vreselijk uit op foto’s?, dan kun je jezelf vragen “waarom vind ik dit” en zo kom je wellicht op een specifiekere of gedetailleerdere overtuiging.

Deze oefening moet je misschien een paar dagen herhalen om alle gedachten boven tafel te krijgen.

STAP 2: MAAK NIEUWE, NUTTIGE GEDACHTEN EN OVERTUIGINGEN
Schrijf in de tweede kolom bij elke negatieve gedachte een HELPENDE gedachte op.

Een helpende gedachte is de positieve tegengestelde versie van de negatieve gedachte die je in de eerste kolom hebt opgeschreven.

Bijvoorbeeld: “ik kan net zo goed niet emailen, want ik heb maar 30 mensen op mijn lijst” is een beperkende overtuiging. Een nuttige gedachte zou kunnen zijn: “kwaliteit is belangrijker dan kwantiteit, ik ben bezig met het opbouwen van mijn lijst en op dit moment ben ik blij met de abonnees die ik heb en ga ik ze gewoon supergoeie berichten sturen”.

Of je beperkende overtuiging kan zijn: “Ik weet niet waar ik het over moet hebben”, een positieve, behulpzame gedachte kan zijn: “Ik heb alle kennis die ik nodig heb om fantastische inhoud te maken”, of “Soms weet ik misschien niet waar ik over moet praten, en dat is prima, want ik weet waar ik moet zijn voor inspiratie.

Het is belangrijk dat de helpende gedachte realistisch voelt. Als je bijvoorbeeld als beperkende gedachten hebt “ik ben te dik om op camera te verschijnen”, dan zal een gedachte zoals “ik ben een slanke godin” waarschijnlijk niet helpen, omdat die simpelweg niet realistisch klinkt. Maar misschien kun je wel denken “ik ben goed zoals ik ben en ik heb een belangrijke boodschap te vertellen aan mijn volgers.

Deze helpende gedachtes ga je vervolgens tegen jezelf herhalen. Dit kun je dagelijks doen vanaf je blaadje. Je kunt ook specifieke gedachtes herhalen op het moment dat je jezelf betrapt op een beperkende gedachte.

Zo leer je jezelf stap voor stap nieuwe gedachtes aan. En als je die nieuwe gedachtes denkt, dan wordt de angst vanzelf minder. Die angst wordt namelijk veroorzaakt door jouw gedachtes!

STAP 3: MAAK HET CONCREET
En schrijf dan in de derde kolom een ​​HANDIGE ACTIE: wat zou een volgende stap kunnen zijn die je kunt nemen om je te helpen met deze uitdaging? Voor de beperkende overtuiging “mijn publiek is te klein”, kunnen nuttige acties zijn om een ​​leuke manier te bedenken om je lijst te laten groeien, en ook om op sociale media te posten alsof je al 100.000 supertrouwe fans hebt. Door kleine acties te ondernemen die positieve resultaten opleveren, kun je bevestigen dat je nieuwe overtuigingen waar zijn.

Lees elke dag je lijst met nieuwe overtuigingen door. Je kunt ze aan je muur plakken (dat is wat ik heb, een kleine muur met handige nieuwe gedachten), je kunt ze opnemen en dagelijks op je telefoon beluisteren, creatief zijn en ervoor zorgen dat je dagelijks naar de nieuwe overtuigingen kijkt. Dit zal je helpen ze in je onderbewustzijn te programmeren en ze tot je nieuwe realiteit te maken.

Tadaaa! Helemaal klaar!

What’s next?

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leer hoe je AI in kunt zetten om sneller, slimmer en creatiever content te maken als ondernemer. Vanaf 9 euro per maand!

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten