Een van de vragen die ik het vaakst krijg is: welke tools gebruik jij nou voor je social media? Wat zijn de beste social media tools voor online ondernemers?
Dus vandaag deel ik met jou de tools die ik gebruik en aanraad!
Beste tools voor supermooie graphics voor social media
- Hiervoor raad ik 100% Canva aan. In Canva maak je heel snel mooie graphics, zelfs als je heel weinig van design weet. Er zitten honderden (en in de betaalde versie duizenden) templates in, die je heel makkelijk kan omklussen naar je eigen kleuren en lettertypes, zodat je professionele designs kan maken.
- Een andere tool die MEGAhandig is, is Relaythat. Relaythat lijkt een beetje op Canva, het grote voordeel ten opzichte van Canva is dat je er heel makkelijk plaatjes mee kan maken met allerlei formaten. Stel, je wil bijvoorbeeld een banner maken voor je blog en daar dan een Instagram plaatje van maken en een Facebook plaatje en een Pin voor Pinterest, dan kan je dat met 1 druk op de knop doen in Relaythat. Bespaart veel tijd! De designs zijn wel minder mooi dan in Canva.
Beste tools voor het inplannen van je posts
Waarom zou je je social media posts eigenlijk inplannen?
Het inplannen van je posts heeft een aantal grote voordelen:
- Je kan in een keer al je inspiratie in posts knallen en ze vervolgens over een langere periode spreiden, waardoor je lekker consistent bent in het verschijnen.
- Ook kan je zo beter je posts live zetten op het moment dat jouw publiek ook echt actief is. Hierdoor gaat je bereik omhoog.
- En je kunt met sommige tools je posts op “evergreen” zetten, wat betekent dat je beste content na een aantal maanden vanzelf nog een keer gepost wordt. Zo krijgen ook je nieuwe volgers hem te zien. Wel zo efficiënt vind ik!
- Verder kun je met een scheduler posts die je elke week wil herhalen heel makkelijk 1x keer invoeren. Bijvoorbeeld een post in je Facebookgroep die je elke maandag opnieuw wil herhalen.
Mijn aanbevelingen voor social media schedulers
Hier zijn mijn aanbevelingen voor de beste social media tools, categorie schedulers:
- Voor Facebookgroepen, Facebookpagina en LinkedIn raad ik Smarterqueue aan. Het briljante van deze tool is dat je posts kan “recyclen”. Stel, je hebt bijvoorbeeld een post die je elke week in je Facebookgroep wil zetten, dan kan je daar eenmalig 3 versies van maken en Smarterqueue rouleert ze dan elke week vanzelf. Superhandig. Ook kan je in Smarterqueue heel handig je week plannen in een mooi overzicht en ideeën opdoen voor content om te delen. Naast Canva vind ik dit de beste tool die ik iedereen aanraad die actief is op Facebook of LinkedIn
- Voor Instagram raad ik Planoly of Later aan. De tools zijn vrij vergelijkbaar, ik vind Planoly net iets makkelijker en de gratis versie werkt prima. Met Planoly kun je je Instagram posts inplannen, zodat je ziet hoe je grid eruit ziet. Je kunt ook je stories inplannen en heel makkelijk hashtags in groepjes opslaan, zodat je niet telkens alles hoeft in te tikken. Superhandig.
Dat waren de tools die ik 100% kan aanraden. Canva, Smarterqueue en Planoly gebruik ik dagelijks.
ps. Sommige links in de lijst hierboven zijn affiliate links, dat betekent dat mocht je besluiten om een betaalde versie van de tools te gaan gebruiken, dat ik een kleine commissie krijg. De prijs voor jou blijft hetzelfde. Van de meeste tools is er een gratis trial of is zelfs de gratis versie top!
Heb je nog andere tools waar je graag een aanbeveling voor zou willen, laat het me dan even weten in de comments en dan maak ik er een post van!
Veel plezier met schedulen en graphics maken!
Wil je meer leren over social media, lees dan mijn posts over social media voor ondernemers verder op de blog!