Betere beslissingen nemen als ondernemer met 5 simpele regels

Als ondernemer moeten we elke dag ZO VEEL beslissingen nemen, zeker als we geen team hebben. Soms zijn dat kleine beslissingen, zoals welk bericht zal ik vandaag eens op social media zetten. En soms zijn het grote beslissingen, zoals: ga ik van niche veranderen? Ga ik mijn productaanbod omgooien?

Hoe kun je nou betere beslissingen nemen? Het belangrijkste advies wat je overal hoort en waar ik ook zeker achtersta is: volg je intuïtie. Ga niet teveel vanuit je hoofd dingen besluiten of dingen kiezen omdat het moet, maar volg je intuïtie. Maak contact met je droom, met datgene wat jij echt wil bereiken en vraag je vervolgens af “welke stap mag ik vandaag nemen om richting die droom te gaan?”.

Absoluut goed advies. Ik denk dat we zo snel teveel in ons hoofd gaan zitten en echt geen betere beslissingen nemen als we dat doen op basis van de buitenwereld of op basis van wat er van ons verwacht wordt en dat is eeuwig zonde!

Maar… niet alle besluiten zijn op die manier te nemen en soms heb je verschillende opties waaruit je moet kiezen en vertelt je intuïtie je niet wat de juiste keuze is. Of heb je allerlei stemmen in je hoofd die het moeilijk maken om te besluiten, zoals “kan dit wel?” of “is dit niet heel raar?”. Als het een kwestie was van alleen maar naar je intuïtie luisteren, dan zouden we wel niet zo vaak twijfelen, toch?

En als je heel creatief bent (zoals de meeste ondernemers), dan kan puur je intuïtie volgen ook tricky zijn, omdat het je weg kan houden van focus / ook echt dingen waarmaken. Ik ben daarom fan van een combinatie van intuïtie en strategisch nadenken. Een combinatie van vrouwelijke energie (creatie) en mannelijke energie (strategie en actie). Zonder daarbij jezelf met anderen te vergelijken of enorm in je hoofd te gaan zitten, dat zijn ongezonde vormen van vrouwelijke energie (vergelijken) en mannelijke energie (super rationeel zijn).

5 tips: Zo ga jij betere beslissingen nemen

Om die combi van creativiteit en strategisch denken te gebruiken in je besluitvorming, wil ik een aantal stappen delen die je kunt nemen, die helpen om als CEO betere beslissingen te nemen. Daarmee bedoel ik, als iemand die echt “boven” het bedrijf gaat hangen en gaat kijken wat het beste besluit is:

  1. Gebruik de regel: IN GEVAL VAN TWIJFEL NIET DOEN! Deze regel is vooral waardevol als het gaat om inhuren (een team inhuren, personeel inhuren, een freelancer inhuren, een dienstverlener inhuren, een coach inhuren, een zakenpartner inhuren enz). Als je een onderbuikgevoel hebt als je nog in de “matchmaking fase” zit dat er iets niet klopt en dat je niet 100% overtuigd bent of er een match is, neem deze persoon dan niet aan. Hele simpele regel, maar dit voorkomt je ZOVEEL gedoe!
  2. Wat zou “toekomstige jij? doen? Met deze vraag ga je als het ware in de schoenen staan van die versie van jouzelf die alle dromen al bereikt heeft. Als voorbeeld, je doel is om een bedrijf te hebben dat 300 klanten per jaar helpt. Op dit moment help je er 3. Je kunt dan een besluit nemen op basis van je huidige omstandigheden. OF, je kunt jezelf dan vragen “wat zou de toekomstige versie van mij doen? De versie die al 300 klanten heeft? Wat zou die besluiten?”. Het antwoord op die vraag is waarschijnlijk anders (en gedurfder) dan wat je op basis van je huidige omstandigheden zou besluiten.
  3. Wat vertellen de cijfers je? Intuïtie is heel belangrijk. Maar ik denk zelf dat het ook belangrijk is om daar een analytische kant naast te zetten, zeker als het gaat om grote ideeën, bijvoorbeeld als je je bedrijf wil omgooien. Daarmee bedoel ik niet dat je alles moet overanalyseren, maar wel dat je goed analytisch gaat kijken naar de impact van je ideeën.

    Ik raad je daarom altijd aan om een ​​business case te maken voor elke belangrijke beslissing die je wilt nemen. Stel je wilt bijvoorbeeld een online cursus lanceren. Doe dat dan niet alleen omdat je intuïtie je dat zegt, maar reken het eens helemaal na! Stel de cursus kost 50 euro per klant. Hoeveel mensen zou je nodig hebben in je cursus voor die prijs? Als je 5.000 euro wil verdienen ermee, dan zijn dat 100 klanten per maand. En hoeveel leads heb je nodig om dat aantal mensen in je cursus te bereiken? Dat zijn er dan honderden, zoniet duizenden per maand. En wat betekent dat dan voor je marketing? En is dat wel realistisch en verstandig en past dat wel bij je, zo’n volume-business? Zonder cijfers stort je je misschien in een avontuur dat achteraf financieel heel onhandig blijkt te zijn. Dit is een van de grootste uitdagingen die ik zie bij veel intuïtieve ondernemers. Een soort afkeer van cijfers en analyse / in je hoofd zitten. Ik zie het zo: Je wordt niet minder intuïtief door ook analytisch te zijn, je creëert er een juist een hele krachtige balans door. Creatie en strategie. Vrouwelijke energie en mannelijke energie.
  4. Wat zou …. [vul je tegenpool in] beslissen? Oh deze is zo zo zo goed 🤩! Denk aan iemand die totaal het tegenovergestelde is van jou en vraag je af wat diegene zou besluiten. Ik rapporteerde toen ik net als CEO begon aan een Duitse board chairman genaamd Wolfgang. En ik vroeg mezelf steeds “wat zou Wolfgang doen?”. Daarmee kon ik mijn eigen blinde vlek helder krijgen. Niet omdat Wolfgang nou zulke goede besluiten nam trouwens, maar omdat het me enorm hielp om totaal andere opties te overwegen en daarmee mijn eigen besluit goed kan afwegen.
  5. Begin with the end in mind. Als je Stephen Covey kent, dan ken je deze. Houd altijd het einddoel voor ogen. En als je een beslissing moet nemen, stel jezelf dan de vraag: brengt deze beslissing mij 1 stap dichter bij mijn einddoel? Zo niet, dan is het niet de juiste beslissing! Dit helpt je ook om focus te houden in je bedrijf. Ja, je mag creatief zijn, aligned action ondernemen en op basis van intuïtie dingen doen, maar nee, je gaat niet afwijken van je eind-doel. Deze check helpt je om te kijken of je idee past in je grotere droom en daarmee helpt het je voorkomen dat je van links naar rechts gaat swingen en uiteindelijk niet vooruitkomt. Wat ook een veel voorkomende uitdaging is voor veel creatieve ondernemers.

Hopelijk heb je hier iets aan! Het naar een hoger niveau brengen van je denk-skills helpt enorm om handigere besluiten te nemen en je te blijven ontwikkelen. En natuurlijk vooral om je dromen ook echt waar te maken!

Kun je hier iets mee? En heb je hier vragen over, laat me gerust hieronder weten!

ps. Check wat er gebeurde toen ik een foto bij deze post ging nemen. Gephotobomb door mijn eigen pup hahahaha.

Meer leren over ondernemen?

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten