Als je in de contentwereld zit, dan heb je de afgelopen tijd waarschijnlijk wel het een en ander gehoord over ChatGPT. Ik heb veel mensen gesproken die twijfelen over ChatGPT: is dat nu niet weer de zoveelste hype, net zoals bitcoin en NFTs en clubhouse? En is AI niet gewoon heel gevaarlijk en moeten we daar ver van blijven?
In deze podcast wil ik ingaan op de vraag of ChatGPT vooral een hype is, wat ik van veel mensen hoor, of misschien toch niet.
Wat is ChatGPT?
- ChatGPT is software gebaseerd op kunstmatige intelligentie (KI / AI) die is ontworpen om op een menselijke manier te kunnen communiceren.
- KI / AI is volgens Google de mogelijkheid van een machine om mensachtige vaardigheden te vertonen – zoals redeneren, leren, plannen en creativiteit
- ChatGPT kan door het analyseren van grote hoeveelheden tekst leren menselijke taal te begrijpen en gebruiken. ChatGPT DENKT niet zelf.
- Geïntroduceerd op 30 november 2022 en nu nog gratis beschikbaar voor onbeperkt gebruik.
- Betaalde account is sneller en beter beschikbaar.
Je kunt bijvoorbeeld aan ChatGPT vragen om een blog voor je te schrijven, om ideeën te verzinnen voor social media, om een naam te verzinnen voor je product, om een salespage te schrijven, om teksten te vertalen enzovoorts. En de output is echt heel goed, vooral als je weet hoe je de juiste vragen stelt (hoe je dat doet, leer je hier).
Is ChatGPT een hype?
Een hype is volgens Google “een verschijnsel dat tijdelijk bovenmatig veel media-aandacht krijgt en daardoor belangrijker lijkt dan het in werkelijkheid is.”
Het eerste gedeelte klopt zeker, ChatGPT krijgt enorm veel media-aandacht. Het tweede deel daarentegen klopt in mijn ogen niet.
Ik zie ChatGPT niet als een hype, maar als een revolutie, een plotselinge wijziging die tot een blijvende verandering leidt.
Wat is er dan zo bijzonder aan ChatGPT?
Specifiek voor het onderwerp content maken (dat is mijn expertise) zie ik de volgende voordelen aan ChatGPT:
- Het is getraind met heel veel data. Het is daardoor als het ware een specialist op elk gebied dat je je maar kan bedenken.
- Het kan heel snel ideeen genereren voor van alles en nog wat.
- Het kan content maken, schrijven. Op basis van jouw instructie over waar het over moet gaan en hoe het moet klinken.
- Kortom, het zorgt ervoor dat jij je werk sneller, beter en creatiever kan doen.
Waarom zou ik AI gebruiken als ik ook prima zelf content kan maken?
Een passende vergelijking vind ik de volgende: als je ongeveer mijn leeftijd hebt, dan heb je misschien net als ik vroeger met een bandje naast je cassetterecorder gezeten als de top40 uitgezonden werd om je favoriete liedjes op te nemen. Zo maakte je je eigen playlist. Als je een liedje nog eens wou horen moest je terugspoelen en als je er een liedje tussenuit wou halen dan moest je heel ingewikkeld met een tweede bandje het eerste bandje overnemen enzovoorts.
Nu is er Spotify, waarmee je met 1 zoekopdracht 10 playlists maakt.
Content maken zonder AI is hetzelfde als in 2023 nog steeds je playlists maken met je cassetterecorder. Het KAN wel, maar het is gewoon niet handig…
Wat zijn de nadelen van ChatGPT en AI?
ChatGPT is nog niet “volwassen” en er kleven op dit moment nog nadelen aan:
- ChatGPT is getraind met data t/m 2021. Nieuwe dingen weet hij niet!
- ChatGPT kan dingen zeer stellig zeggen, terwijl ze totale onzin zijn. Je hebt dus kennis nodig van het onderwerp om de inhoud te kunnen controleren.
- Je moet de content meestal nog wel herschrijven. Voor je eigen sausje en voor de kwaliteit.
- De juridische status van content is niet 100% duidelijk.
Wat gaat er veranderen in contentland dankzij ChatGPT?
Met AI kunnen ondernemers veel sneller meer content creëren. Daardoor zal er veel meer content gepubliceerd worden. Veel van die content zal middelmatig zijn. Omdat ondernemers AI vooral gebruiken om snel veel content te maken, om snel rijk te worden. Met weinig oog voor kwaliteit en connectie.
In zo’n markt vol middelmatige content krijgen mensen meer en meer behoefte aan authenticiteit en menselijke betrokkenheid. Behoefte aan content waarmee ze een persoonlijke connectie voelen.
Onderzoek heeft aangetoond dat 90% van de consumenten zegt dat authenticiteit belangrijk is bij het beslissen welke merken ze leuk vinden en ondersteunen.
Als jij dus weet hoe je AI inzet om excellente content te maken. Content die oprecht is en die mensen raakt, dan heb je content-goud in handen.
Moet je als ondernemer AI gebruiken?
Ik vertelde al dat er van alles aan te merken is op ChatGPT. En over AI als vakgebied is van alles te zeggen. Denk bijvoorbeeld aan wapensystemen op basis van AI die zonder menselijke inmenging besluiten kunnen nemen. Of AI die gebruikt wordt om mensen op te sporen en een soort politiestaat te creëren. Of deep fakes. Er zijn dus zeker donkere kanten aan AI.
Ik zie dus absoluut de nadelen van AI. Maar ik denk dat het daarom niet gebruiken van de technologie niet helpt om deze duistere kanten tegen te houden. En het staat je eigen ontwikkeling als ondernemer wel in de weg.
En ondanks deze nadelen vind ik ChatGPT echt 100% aan te bevelen voor elke ondernemer! Het is daarbij belangrijk dat je zelf bekijkt wat je wel en niet ethisch vindt en dat je leert hoe je AI kan inzetten EN TEGELIJK dicht bij jezelf kan blijven en menselijk contact kan blijven houden. Dan kan het een tool zijn die je enorm helpt.
Als je wil weten hoe je kunt starten met ChatGPT, lees dan even deze blog.
Meer leren over ChatGPT?
Ik gaf op 1 maart 2023 een workshop “Creatief met ChatGPT”. Hierin laat ik je zien hoe je kunt starten met ChatGPT en wat er allemaal mee kan qua content. Je kunt hier de replay van de workshop kopen voor 15 euro.
Meer leren van mij?
En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:
1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’
Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.
2) Volg mij op Instagram
Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag.
3) Boek jouw gratis impact-sessie
In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!
4) Werk samen met mij als je coach
We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach. Of koop hier de Masterclass “Creatief met ChatGPT”.