Laat ik deze post beginnen met een mind-blowing statistiekje: De gemiddelde Amerikaan spendeert 12,5 uur per dag (per DAG) aan het consumeren van content op schermen en via diverse media (bron: Activate 2021). Over Nederland en België kon ik geen recente cijfers vinden, maar ik denk dat het er niet heel erg ver vanaf ligt…
We spenderen dus steeds meer uren aan het consumeren van allerlei content. In deze post wil ik het hebben over zakelijke content consumptie.
Ik merk dat ik zelf als ik niet uitkijk best veel tijd doorbreng achter mijn scherm met content consumeren. Continu is er wel iets nieuws te leren over mijn vakgebied (social media verandert tenslotte continu), ik lees allerlei blogs over social media en search engine marketing, ik kijk vaak of er mensen hebben gereageerd op mijn berichten op Instagram en Facebook, ik lees berichten van mijn klanten, breng tijd door in mijn eigen Facebook groepen en ook in andere Facebook groepen enzovoorts. En een deel van die tijd is echt actief, waarbij ik iets creëer, maar een deel is ook passief, waarbij ik vooral consumeer.
En ik zie het bij mijn klanten ook terug: er wordt HEEL veel tijd doorgebracht met het consumeren van allerlei gratis webinars, gratis downloads, gratis cursussen. Uren rondgescrolld in groepen op zoek naar potentiële klanten. Uren rondgescrolld op Instagram.
De gevaren van teveel content consumeren als ondernemer
En daarmee kom ik op mijn belangrijkste boodschap: CONSUMEREN VAN CONTENT LEIDT NIET TOT GROEI VAN JE BEDRIJF. Als je wil dat je bedrijf gaat groeien, dan moet je content gaan creëren. Dit kan gratis content zijn, bijvoorbeeld op social media en in een blog. Of betaalde content, bijvoorbeeld voor je online programma’s of cursussen.
Behalve dat het consumeren van content dus he le maal niet helpt in de groei van je bedrijf, zie ik er als ondernemer nog wel wat gevaren in:
- Als je heel veel van andere consumeert online, dan is het makkelijk om totaal in de war te raken. Er is zoveel tegenstrijdige informatie te vinden. Kijk maar eens 3 webinars over wat je moet doen om aan klanten te komen. Oh oh oh.
- Het is verslavend om veel online te zijn. Zo is je telefoon nou eenmaal ontworpen en het is echt te makkelijk om belangrijke tijd die je ook met je familie (of vrienden of hond of hobbies) zou kunnen doorbrengen online door te brengen. Dus dit zakelijk content consumeren helpt je bedrijf niet EN het houdt je ook nog eens weg van de dingen die echt belangrijk zijn.
- Het is makkelijk om jezelf wijs te maken dat je hard gewerkt hebt, als je veel geconsumeerd hebt. Zo blijf je makkelijk hangen in lange dagen maken zonder resultaat. En dwing je jezelf om niet uit je comfortzone te stappen en die dingen te doen die WEL gaan helpen om zichtbaar te worden.
Al met al dus geen heel goed idee, al dat content consumeren als ondernemer!
Ik heb daarom een challenge met mezelf afgesproken: ik ga online content consuminderen.
Dit werd ook ingegeven door een podcast die ik luisterde van Kim Munnecom, waarin zij vertelde over haar eigen challenge om een jaar lang elke dag content te gaan produceren om zo enorm te groeien in zichtbaarheid. Dat sprak me aan, omdat ik pas sinds kort met Nederlandse content bezig ben en hier graag heel snel een grote sprong in wil maken!
De Online Consuminder Challenge
Mijn online content consuminder doel ziet er als volgt uit: ik ga elke dag minder content consumeren (consuminderen dus) en in plaats daarvan creëren. Elke werkdag in het komende jaar ga ik een stuk content creëren. En niet zomaar een laffe social media post, maar een stuk blijvende content!
Onder blijvende content versta ik een stuk content dat langer dan 1 dag gevonden wordt en waarde heeft. Dus niet een tweet, social media post, story of Facebook post (die maak ik sowieso elke dag). Nee, een solide blog, een podcastaflevering (coming soon) of een video voor Youtube (also coming soon) (en IGTV).
Ik ga op het onderwerp blijvende content (ik moet daar trouwens nog een beter woord voor vinden) in de toekomst nog uitgebreid in. Voor nu is het genoeg als je weet dat het ZO ZO ZO belangrijk is dat je niet alleen maar social media content maakt, maar ook evergreen content die lange tijd relevant is en lange tijd gevonden wordt. Op mijn Engelse blog heb ik een post die een tijd lang elke dag 200 bezoekers kreeg. Hierdoor groeide mijn lijst ook elke maand met meer dan 200 mensen. Had ik een keer gemaakt en heeft ruim 2 JAAR lang traffic en subscribers opgeleverd. Welke social media post kan dat ooit doen? Geen dus.
Dus focussen op blijvende content is een shift die je op de lange termijn enorm veel winst zal opleveren.
Anyway, een challenge dus, zakelijk content consuminderen! Doe jij mee? Welk commitment wil jij aangaan om minder online te consumeren en meer te gaan creëren?
Vertel het me in de comments. Je kunt ook lid worden van mijn Facebook groep, waar we het zeker over deze challenge gaan hebben.
ps. Dit was post 1 van de 200 die ik dit jaar ga maken. Woehoe. Nog maar 199 te gaan!!