#39 – Content batchen – jeeeej of nay?

Content batchen, doe jij het al?

En vind je het ook zo vreselijk? Dan is deze podcast voor jou!šŸ˜Ž

Als je nu denkt content batchen? Wat is dat nou weer? –> Content batchen betekent dat je bijvoorbeeld 1 dag in de maand neemt om AL je content te creĆ«ren. Het idee is oa dat je doordat je niet steeds hoeft op te starten een stuk productiever bent.

Ik zie het heel vaak door marketingcoaches als een goede aanpak gepromoot worden. Ik heb er persoonlijk zo mijn vraagtekens bij en die wil ik met je delen. Ik zie namelijk ook vaak dat ondernemers dit advies overnemen, dat het hun vervolgens niet LUKT om te content batchen en dat ze dan denken dat ze iets fout doen!

Dus!

Allereerst heb ik een soort principe-bezwaar tegen content batchen. En wel omdat de intentie ervan vaak lijkt te zijn: hoe kom ik er zo snel mogelijk vanaf? Hoe kan ik in zo min mogelijk tijd dit werk erdoorheen fietsen? Terwijl ik denk dat de intentie van het creƫren van content moet zijn: hoe creƫer ik zoveel mogelijk waarde voor mijn publiek? En hoe zorg ik dat ik er ook klanten uit krijg. Vanuit efficiƫntie krijg je in mijn ogen sowieso niet de beste resultaten in een creatief proces (en dat is content creatie).

Daarnaast zijn hier nog 3 redenen waarom ik denk dat contentbatchen voor veel ondernemers niet werkt:

  1. Het moet bij je persoonlijkheid passen. Ben jij iemand die heel goed lang achter elkaar hetzelfde werk kan doen? Die op commando content eruit kan spugen? Dan is content batchen misschien iets voor jou! Ben jij echter iemand (zoals ik) die veel afwisseling nodig heeft en die echt niet een hele dag achter elkaar creatief kan zijn. Dan lukt content batchen je waarschijnlijk niet eens. En ALS het al lukt, dan is het resultaat waarschijnlijk niet over naar huis te spreken. Zeker niet van de content die je aan het einde van de dag maakt. Dan voel jij je misschien schuldig omdat dit niet lukt, maar het past simpelweg niet bij je persoonlijkheid. En dat is helemaal oke!
  2. Social Media is twee dingen: social + media. Door een proces als content batchen ga je je focussen op het efficient produceren van het “media” stuk van social media. Dit ga je vervolgens allemaal inplannen, zodat er steeds netjes een stuk content live gezet wordt. Daarmee wordt gesuggereerd dat je dan in 1 dag bijvoorbeeld voor de hele maand klaar bent. MAAR er zit ook nog “social” in social media. En dat betekent dat je als je een bericht post ook moet reageren, interacteren met de opmerkingen en met je volgers. Dat moet je toch doen en dat kan je niet batchen. En door de focus op content batchen krijgt het social stuk in social media te weinig aandacht. En helaas kom je er met alleen media niet als ondernemer!
  3. Door bijvoorbeeld 1 maand vooruit te plannen, mis je de actualiteit en de energie van het moment. Stel je bijvoorbeeld voor dat er een enorme hittegolf komt. Content die je op dat moment maakt, die is anders dan content die je een paar dagen eerder had gemaakt toen het nog koel was. Gewoon doordat je je anders voelt. Of stel, er gebeurt iets heel heftigs in de wereld, zoals een oorlog, als jij dan een maand eerder jouw content netjes gebatcht hebt, dan mis je helemaal de actualiteit en kan je de plank compleet misslaan. Ik ben ervan overtuigd dat content die in het moment gemaakt is veel beter aansluit bij hoe je lezers zich voelen en daardoor meer impact maakt.

Betekent dat dan dat je altijd alles maar in het moment moet maken en dat je niet vooruit kan werken? Zeker niet!

Mijn alternatieve voorstel voor content batchen is:

  • Spreek met jezelf een aantal momenten in de week af waarop je content gaat maken. Zet die ook in je agenda, als een afspraak met een klant. En zorg dat je dan ook echt aan de slag gaat, want we weten allemaal dat content maken een van de eerste dingen is die van je bordje af vallen, toch? Ik ben trouwens bezig met iets heel tofs om je hiermee te helpen, stay tuned hiervoor.
  • Neem eens in de zoveel tijd tijd om onderwerpen te batchen. Je kunt bijvoorbeeld een uur de tijd nemen om alle onderwerpen op te schrijven waar je het de komende tijd over kunt gaan hebben. Luister mijn podcast aflevering 33 als je wil leren hoe je dit heel handig aan kunt pakken. Je kunt ook de globale inhoud van de posts al batchen. Maar het daadwerkelijke maken spreid je over de maand, waardoor je actualiteit erin mee kan nemen en waardoor je kunt creĆ«ren op het moment dat je er inspiratie voor hebt.
  • En voor de vrouwelijke ondernemers onder ons nog een laatste aanvulling. Als vrouw heb je vaak een bepaalde periode in de maand waarin je creatief bent en een bepaalde periode waarin dat juist niet goed lukt. Accepteer dat dat zo is en ga vooral niet op een moment dat het ff niet loopt jezelf dwingen content te batchen, dan krijg je zeker weten een mislukte batch (ik moet nu enorm denken aan Breaking Bad trouwens hahaha). Werk op de moment dat het allemaal stroomt wat vooruit, zodat je op andere momenten een content “voorraadje” hebt dat je kan gebruiken.

Tot zover! Content batchen, de Paulien way. Ben heel benieuwd of je hier iets aan hebt en of jij ook al adviezen hebt gekregen in de zin van “je moet alles batchen”. Laat me weten in de comments!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten