De Beste Naam voor je Facebook Groep

Bent je op zoek naar een naam voor je nieuwe Facebook-Groep?

Een Facebook Groep beginnen is een van de BESTE beslissingen die je als coach, therapeut of healer kunt nemen als je online klanten wilt vinden.

En je Facebook-groepsnaam kan een enorm verschil maken in het succes van je groep!

Het bedenken van de juiste naam voor je Facebook-groep is niet eenvoudig, en daarom zal ik je in deze blogpost laten zien hoe je briljante ideeën voor de naam van een Facebook-groep kunt bedenken!

Het doel van je Facebook-groep

Voordat we ingaan op hoe je een Facebook-groep een naam geeft, wil ik het eerst hebben over het doel van je groep. Het is super belangrijk dat je eerst duidelijk krijgt wat het doel van je Facebook-groep is, voordat je er een naam aan geeft.

Om je doel helder te krijgen, kun je jezelf deze 4 stellen:

  • Voor wie is de groep bedoeld? Hoe specifieker de doelgroep, hoe beter!
  • Voor wie is de groep NIET? Wie wil je niet in je groep?
  • Waar gaat de groep over? Wat is het onderwerp van de groep?
  • Wat zullen mensen eraan hebben om lid te zijn van deze groep? Waarom willen ze lid worden van deze groep?

Een Facebook-groep een naam geven

Een Facebook-groepsnaam kan helaas maar een beperkt aantal karakters bevatten (daarover hieronder meer), maar een goede FB-groepsnaam levert je toch een aantal zaken op!

Hier is een checklist voor de beste Facebook-groepsnaam:

1. De naam van de Facebook-groep creëert een groepsgevoel

Een Facebook-groep gaat niet over jou. En ook niet over je producten en diensten. De groepsleden maken de groep, het is een community, een gemeenschap! Als je groep een echte community is, een plek waar mensen met elkaar in contact komen, zullen je leden graag terugkomen in je Facebook-groep.

En dat begint met de naam van de Facebook-groep.

Dus ik raad je aan een woord toe te voegen dat ‘community’ in de naam betekent. Om je daarbij te helpen, heb ik een lijst gemaakt met 71 manieren om ‘community’ op te nemen in je Facebook-groepsnaam:

Alliantie, Band, Beweging, Bond van…, Brigade, Broederschap, Café, Cel, Centrum, Cirkel, College, Commune, Community, Clan, Clique, Club, District, Domein, Familie, Federatie, Gang, Gebied, Gemeenschap, Gilde, Jungle, Kerk, Koffiebar, Liga, Lounge, Natie, Orde van…, Raad, Sociëteit, Society, Syndicaat, Territorium, Unie, Verbond, Wereld

2. De beste FB-groepsnamen kunnen worden gevonden in de zoekmachine van Facebook

Veel potentiële groepsleden gebruiken de Facebook-zoekbalk om naar groepen te zoeken, dus zorg ervoor dat je woorden in de naam opneemt die je ideale groepsleden daadwerkelijk zouden gebruiken wanneer ze naar een groep zoals de jouwe zoeken. Dit kunnen woorden zijn die het onderwerp van de groep beschrijven en woorden die omschrijven voor wie de groep is. Als je niet zeker weet welke woorden mensen zouden gebruiken, dan is het goed om wat onderzoek ernaar te doen. Je kunt het bijvoorbeeld vragen aan mensen in je doelgroep (bijvoorbeeld in grote Facebook groepen).

Veel mensen zijn lid geworden van mijn vorige Facebook groep, omdat ze deze via de Facebook-zoekopdracht hebben gevonden toen ze op zoek waren naar “e-commerce”, wat onderdeel uitmaakte van de FB-groepsnaam.

Nog wat voorbeeldjes, stel je hebt een groep over een milieuvriendelijk ondernemen, dan zou het logisch zijn om “milieuvriendelijk” of “groen” of “duurzaam” of een vergelijkbaar synoniem toe te voegen aan de naam, zodat wanneer mensen actief zoeken naar milieuvriendelijke groepen, jouw groep verschijnt in de zoekresultaten.

Door je Facebook-groepsnaam zoekmachinevriendelijk te maken, kun je je groep enorm laten groeien.

3. De perfecte Facebook-groepsnaam verwijdert de mensen die je NIET in de groep wilt, en het trekt de JUISTE mensen aan.

Een te generieke Facebook-groepsnaam trekt een te algemeen publiek aan (been there, done that), evenals “Groepsverslaafden”: mensen die zich maar blijven aansluiten bij superveel groepen over een bepaald onderwerp. Dat wil je niet. Je wilt de JUISTE mensen in je groep, en dat is precies waar een goede groepsnaam je bij kan helpen.

Het is zo belangrijk om alleen de juiste mensen in je groep te hebben omdat het algoritme van Facebook kijkt naar het percentage mensen in je groep dat daadwerkelijk actief is (actief betekent dat mensen liken, reageren en/of posten) en gebruikt dat percentage om te beslissen aan hoeveel van je groepsleden je inhoud getoond wordt. Hoe hoger het percentage actieve leden, hoe meer mensen je content zullen zien. Als je dus heel veel mensen in je groep hebt die je content niet zo relevant vinden en die dus weinig actief zijn, dan word je content aan steeds minder mensen getoond en zo kom je in een negatieve spiraal.

Zorg er dus voor dat je een FB-groepsnaam hebt die je perfecte leden aantrekt en de rest afstoot.

4. Een geweldige Facebook-groepsnaam legt uit waarom iemand lid zou moeten willen worden

Een goede Facebook-groepsnaam maakt duidelijk waarom potentiële leden lid moeten worden. Wat zullen ze leren / doen / ervaren in de groep, en waarom zouden ze dat willen? Als je je groep bijvoorbeeld “coaches” noemt, dan is het niet zo duidelijk waarom mensen lid moeten worden. Als je je groep nou “Coaches Collectief | Spreek- en netwerkmogelijkheden” of iets dergelijks noemt, dan is het meteen duidelijk voor wie de groep is en wat je uit de groep kunt halen en dan zullen mensen dus sneller lid worden! Zorg er dus voor dat je potentiële groepsleden begrijpen wat jouw groep hun te bieden heeft.

De naam van de Facebook-groep onderscheidt zich van vergelijkbare Facebook-groepen.

Een goede groepsnaam is anders dan alle andere groepsnamen die er zijn. Een beetje spannend en creatief in plaats van 13 in een dozijn! Een goede naam maakt mensen geïnteresseerd in wat je groep te bieden heeft. Mensen zullen je groep ook sneller onthouden als hij niet precies dezelfde naam heeft als alle andere groepen!

Zorg er dus voor dat je wat onderzoek doet naar de namen van vergelijkbare groepen en kies iets dat anders is. Je kunt vergelijkbare groepen vinden door naar de Facebook-zoekbalk te gaan, te zoeken op het onderwerp of de doelgroep van jouw groep en vervolgens op groepen te filteren.

Wat zijn de stappen om de perfecte Facebook-groepsnaam te vinden?

Deze stappen laten je precies zien hoe je een Facebook-groep een naam geeft.

Stap 1: Genereer een lijstje van ideeën
Dus hoe kom je op een origineel idee voor je Facebook-groepsnaam? Je naam moet deze 3 items bevatten:

  • Voor wie is deze groep?,
  • gevolgd door een woord dat de gemeenschap uitlegt (ik gaf je hierboven een hele lijst van manieren om dat te doen),
  • gevolgd door de reden waarom mensen lid moeten worden, wat is het voordeel van lid worden van uw Facebook-groep?

En deze ideeen moeten zoekwoorden bevatten die mensen gebruiken als ze je groep zoeken EN ze moeten een beetje origineel en anders zijn. Makkelijk dus haha.

Stap 2: Combineer de ideeën tot mogelijke namen
Pak de 3 lijstjes die je hierboven hebt samengesteld en combineer ze tot ideeën voor een Facebookgroep naam.

Mijn Facebook-groep heet bijvoorbeeld “Change Maker Collective | Social Media & Bedrijfsstrategie voor ondernemers”. Voor wie: changemakers/ondernemers. Woord dat gemeenschap uitlegt: “collectief”. Voordeel van deelname: Social Media & Bedrijfsstrategie.

Stap 3: Controleer de beschikbaarheid en test met je publiek
Het is ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je naam uniek is en dat je ideale groepsleden deze leuk vinden. Tik heb dus in in de zoekbalk om zeker te weten dat er geen groep is die al dezelfde naam heeft en test bij een aantal potentiële leden wat ze van de naam vinden. let op: vraag het niet aan je vader / zus / buurman, maar aan mensen die in jouw potentiële doelgroep vinden (deze tip geldt trouwens voor ALLES waar je feedback op vraagt, vraag het alleen aan de juiste mensen…)

Veelgestelde vragen over Facebook-groepsnaam

Hoe belangrijk is mijn Facebook-groepsnaam?

Heel belangrijk. Maar…. als je nog niet zeker bent over je FB-groepsnaam, dan raad ik toch aan om gewoon een groep te openen met een tijdelijke naam. De groep hèbben en zien wat voor soort leden de groepsnaam aantrekt, is de BESTE manier om je FB-groepsnaam te testen. Stel je lancering dus niet uit door oneindig lang over je naam te denken / piekeren…

Hoe vaak kan ik mijn FB-groepsnaam wijzigen?

Je kunt je FB-groepsnaam elke 28 dagen wijzigen! Let op, want als je per ongeluk op “save” klikt tijdens het wijzigen van de naam, dan kun je hem dus ook 28 dagen niet meer wijzigen (been there, done that…).

Hoe lang mag een Facebook-groepsnaam zijn?

De naam van je Facebook-groep mag 75 tekens lang zijn. Dat is niet veel helaas.

Hoe kan ik mijn Facebook groepsnaam wijzigen?

Zo kun je je Facebook groepsnaam wijzigen:

  • Ga naar je groep (op desktop)
  • Klik op “Instellingen” (of “Settings” als je Engelstalige Facebook hebt (in het linkermenu)
  • Vervolgens kun je rechts, helemaal bovenaan op het kleine potlood icoontje naast “naam en beschrijving” klikken (of “name and description”)
  • Dan kun je je naam veranderen (let op, dit kan dus maar elke 28 dagen).
  • Klik op “opslaan” / “save”, zodat je zeker weet dat je naam opgeslagen is!

Dat is het! Hoe je je Facebook-groep de perfecte naam geeft!

Vond je dit artikel nuttig? Hier zijn een paar volgende stappen:

  1. Lees maar over Facebook Groepen op de blog.
  2. Deel of pin dit artikel met de knoppen op deze pagina.
  3. Vragen? Je kunt ze hier beneden stellen. En ik antwoord nog ook 🤩.
  4. Hulp nodig bij je social media strategie? Lees hier meer over hoe ik je kan helpen!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten