Content ideeën tekort? Dit is waarom (en wat je eraan kan doen)

Gebrek aan content ideeën? Laten we eerlijk zijn, de constante verplichting om nieuwe content te creëren kan vermoeiend zijn.

Niet weten wat voor content te maken en daardoor niet consistent zijn in je content is van de grootste uitdagingen voor online ondernemers. Vaak dènken ondernemers dat dit gebrek aan inspiratie voortkomt uit dat ze gewoon niet creatief zijn of dat ze een lijstje met content ideeën nodig hebben.

Dat is echter meestal NIET zo, meestal ligt het niet aan je creativiteit, maar is er juist een onderliggende reden waarom je niet weet waar je het over moet hebben.

In deze blog bespreek ik 5 redenen waarom je vast zou kunnen zitten en hoe je dit op kunt lossen zodat je weer volop content ideeën krijgt.

Reden 1: Je weet (nog) niet wat je volgers willen horen – en daarom heb je geen content ideeën

Dit is vaak een uitdaging voor ondernemers die pas kort geleden gestart zijn. Waar moet je het eigenlijk over hebben? Wat willen je volgers eigenlijk horen?

De eenvoudigste oplossing hiervoor is om je doelgroep te VRAGEN waar ze meer over willen leren. Daarmee krijg je een beeld van wat er leeft en het zelfvertrouwen dat wat je schrijft ook echt belangrijk is voor je potentiële klanten.

Nou kan ik me voorstellen dat je nu gelijk denkt: ja, maar, ik heb nog geen klanten, dus aan wie moet ik dat dan vragen? Als je nog geen eigen community hebt, dan zijn dit een paar tips om te beginnen met verzamelen van informatie over wat voor content jouw mensen willen horen:

  • Word lid van een aantal Facebookgroepen waar jouw potentiele klanten lid van zijn en plaats daar een vraag. Je kunt iets vragen als “wat zijn je belangrijkste vragen over…”. Of “als je een blog zou lezen / een podcast zou luisteren over …, welke onderwerpen zouden daar dan zeker in behandeld moeten worden. Je kunt goede Facebookgroepen vinden door de zoekbalk te gebruiken die je helemaal bovenaan de site vindt op de desktop en vervolgens aan de linkerkant in het menu te filteren op “groups”.
  • Facebookgroepen zijn sowieso een goudmijn voor ideeën. Het kost soms even tijd, maar als je de juiste groep gevonden hebt waar jouw klanten vragen in posten, dan kun je een groep helemaal uitpluizen en alle vragen opschrijven. Zo heb je binnen niet al te lange tijd een flinke lijst met mooie content ideeën!
  • Volg een influencer in jouw niche op Instagram/Facebook/LinkedIn/Twitter en kijk naar het soort content dat ze delen. Er is altijd wel iemand die vergelijkbaar werk doet in jouw niche en die al een tijd onderneemt. Bekijk wat zij delen en schrijf alle ideeën die jou aanspreken op. Je gaat natuurlijk geen ideeën jatten, maar je kunt hun content wel als inspiratie gebruiken en er je eigen draai aan geven om het zo uniek te maken!
  • Zoek jouw onderwerp op op Pinterest en kijk wat voor soort pins mensen opslaan. Een pin die vaak opgeslagen wordt, betekent dat een onderwerp populair is. Blader door Pinterest en kijk wat voor soort onderwerpen mensen vastzetten. Je vindt de zoekfunctie op Pinterest in de app. Terwijl je je zoekwoord intikt, verschijnen er sowieso al allerlei zoektermen die je nieuwe ideeën geven. Hieronder als voorbeeld zie je allerlei content ideeën die opkomen bij het zoekwoord “afvallen”. Je kunt vervolgens op die ideeën klikken en zo verder rondkijken. Als je hier wat tijd aan besteedt, krijg je snel een grote lijst met content ideeën. Je kunt ook in het Engels zoeken, er staat VEEL meer Engelse content dan Nederlandse op Pinterest.
Content Ideeën Pinterest

Reden 2: je bent de reden WAAROM je content maakt uit het oog verloren

Dit is een heel belangrijke reden waarom de content ideeen niet stromen!

Als je al een tijd bezig bent, dan kun je het gevoel krijgen dat je content MOET maken. Omdat dat nou eenmaal zo hoort. Dat het moet van Instagram. Of van het algoritme. Of van je business coach (woehahaha). En als je vanuit die energie van “moeten” gaat proberen creatief te zijn, ja, dan gaat het dus niet stromen.

Maar gelukkig… moeten is NIET de reden!

De reden waarom jij content maakt, is om je potentiële klanten te helpen. Om hen te raken met jouw boodschap, zodat ze je gaan vertrouwen en zodat ze uiteindelijk klant van je worden, waardoor jij hen met jouw diensten kunt helpen. Om levens te veranderen! Je maakt content voor hèn, voor jouw soul clients.

En niet voor Instagram, het algoritme, of je coach of wat je ook voor on-inspirerende redenen gebruikt om te moeten creëren.

Dus… als je je even niet gemotiveerd voelt om content te creëren, neem dan de tijd om uit te rusten en je opnieuw te verbinden met je grotere doel, je WAAROM.

Waarom doe je wat je doet? Wie zijn die klanten die zo blij zullen zijn met jouw producten of diensten? En wat is de grote impact die jouw producten of diensten maken in de wereld? DAT is waarom je content maakt, en DAT zijn de mensen voor wie je content schrijft/maakt. Zij hebben jouw content nodig!
.

Reden 3: Je vindt het wiel keer op keer opnieuw uit, omdat je een systeem mist om content ideeën te verzinnen en op te slaan

Als je merkt dat je steeds weer denkt “wat moet ik nou schrijven”, dan mis je wellicht een handig systeem om content ideeën te genereren.

Wat ik met mijn coachingklanten altijd doe, is een content-boom maken. Dat is een lijst met hoofdonderwerpen, die je verdeelt in subonderwerpen, die je weer verdeelt in sub-subonderwerpen, totdat je een enorme lijst aan potentiële onderwerpen hebt om over te schrijven.

Belangrijk hierbij is dat de onderwerpen aansluiten op waar jij je klanten bij helpt.

Om ook zo’n boom te maken kun je het volgende doen: plan 2 of 3 uur tijd om helemaal uit te werken welke onderwerpen jij zou kunnen schrijven. Deel die onderwerpen vervolgens op in subonderwerpen en die weer in sub-subonderwerpen. Je kunt dit het handigste doen met een mindmap. Hieronder zie je een kort videootje over hoe je een mindmap maakt. Je kunt dit op een whiteboard doen of op een heel groot vel of met post its. Je kunt er ook een online mindmap tool voor gebruiken.

Stel je bent een diëtist, dan zouden je hoofdonderwerpen bijvoorbeeld kunnen zijn “afvallen”, “bewegen”, “gezond leven” en “recepten”. En als je een mindsetcoach bent bijvoorbeeld “zelfvertrouwen”, law of attraction”, “inspiratie” en “NLP” (ik verzin maar iets he).

Je kunt zelf bedenken wat deze onderwerpen zijn, het is wel handig als ze allemaal op de een of andere manier te koppelen zijn aan jouw producten. Als jij als diëtist geen beweegadviezen geeft, dan is het kopje bewegen wellicht minder geschikt, dan wanneer je dit wel doet. Je wil namelijk aan het einde van je content altijd kunnen zeggen “wil je hier meer over weten, …. (<– en dan vul je hier in wat jouw betaalde aanbod voor dit onderwerp is).

Deze 3 of 4 hoofdonderwerpen noemen we je contentbuckets. Als je je contentbuckets eenmaal helder hebt, dan kun je vervolgens voor elke bucket een heleboel sub-onderwerpen brainstormen. Bijvoorbeeld hoofdonderwerp recepten kan opgedeeld worden in ontbijt – lunch – avondeten – toetjes – snacks en ook in Nederlands / Aziatisch / Italiaans /. Dit zijn natuurlijk maar voorbeelden.

Het onderwerp “ontbijt” kun je dan weer opsplitsen in bijvoorbeeld snelle ontbijtjes – feestelijke ontbijtjes – ontbijtjes met minder dan 300 kcal – havermoutontbijtjes enzovoorts enzovoorts. En feestelijke ontbijtjes kun je weer opsplitsen in kerstontbijtjes – moederdagontbijtjes enzovoorts.

Die uiteindelijke onderwerpen, zoals kerstontbijtjes kunnen dan je content ideeën worden voor je blogs / podcasts / social media posts / emails.

Schrijf die ideeën allemaal op, bijvoorbeeld in Trello of Excel. Ik heb bijvoorbeeld mijn sociale-media-bucketopgesplitst in Facebook, Instagram, sociale media in het algemeen, tools, trends, video, enz., en vervolgens wordt Facebook ook weer opgesplitst in Facebook-groepen, Facebook-pagina’s, enzovoort.

Zo maak je een hele lijst van onderwerpen. Telkens wanneer je een nieuw idee hebt, voeg je het toe aan je lijst. En wanneer je geen ideeën meer hebt, dan pak je gewoon je lijst, kiest een onderwerp, en boem, klaar!
.

Reden 4: Je hebt creatieve inspiratie nodig voor de VORM van je content

Bij reden 3 hierboven bespraken we al dat je wellicht geen systeem hebt om te bedenken waarover je moet praten. Daarnaast kan het ook zijn dat je geen systeem hebt om te bedenken HOE je je content wil presenteren. Ook hier kun je een lijst van bijhouden. Op deze lijst komen dus niet zozeer onderwerpen om over te schrijven, maar meer manieren waarop je het onderwerp presenteert. Hier is vast een lijstje met ideeën:

  • Lange post (zoals deze)
  • Korte video (Reel / TikTok)
  • Lange video
  • Een vraag
  • Meme
  • Testimonial.
  • Een poll. Vraag bijvoorbeeld naar de mening van je lezers of laat ze kiezen uit ideeën die jij verzonnen hebt, zoals namen voor een programma of ideeën voor een gratis weggever.
  • Live video
  • Audiofragment (kun je bijvoorbeeld aan je email lijst sturen)
  • Een leuke foto
  • Persoonlijk verhaal over ondernemen, je werk, je missie, je gezin of iets vergelijkbaars.
  • Een “behind the scenes” van hoe jouw dag eruit ziet.
  • Grap
  • Quote / mantra
  • Worksheet / printable / e-book / ander waardevol document
  • Tip over een van je content buckets
  • Een app die nuttig is voor jouw volgers op het gebied van een van je buckets
  • Tutorial
  • Artikel van een influencer op jouw gebied
  • Overzicht dat jij gecreëerd hebt met handige links over een van je buckets
  • Event
  • Trends op jouw vakgebied
    .

Reden 5: Je voelt je opgebrand omdat al je inspanningen op het gebied van inhoud geen resultaten opleveren.

Vaak is een gebrek aan content ideeën een symptoom van een groter probleem, namelijk, het gebrek aan een strategie voor je zichtbaarheid / marketing / verkoop. De oplossing daarvoor is simpel: Boek coachingsessies met Paulien 🤩.

Haha, dat is natuurlijk maar een van de oplossingen, maar wat ik vaak zie, is dat wanneer mijn klanten zich ongeïnspireerd voelen om content te maken, dit helemaal niet is omdat ze een gebrek aan ideeën hebben, maar omdat ze zich opgebrand voelen. Ze dènken alleen dat ze geen ideeën hebben.

En dat gevoel van opgebrand zijn wordt vaak veroorzaakt door een gebrek aan resultaten van al hun inspanningen. Geen engagement / geen omzet / geen groei. Wie heeft er dan nog puf om content te maken?

De oplossing hiervoor is om eerst te werken aan je STRATEGIE (je niche en je boodschap en je merk). En daar help ik bij! Ik help trouwens ook bij punt 1 tot en met 4 hierboven.

Dus… voel je je opgebrand (en ook als je twijfelt of je een strategieprobleem hebt of dat je je aanpak gemakkelijk kunt aanpassen om meer resultaat te krijgen), dan nodig ik je uit om een ​​gratis 45 minuten durende strategiesessie met mij in te plannen.

Tijdens dit gesprek praten we over jouw contentuitdagingen. En na het gesprek weet jij precies waar je je op kunt gaan focussen, zodat je met meer gemak en plezier veel betere content kunt gaan maken. Boek je sessie hier.

Nou, dat was het, 5 redenen waarom je geen content ideeën hebt, en hoe je dat op kan lossen!

Nu ben je dus aan het einde van deze blog, wat kun je nu doen?

  • Vragen? Je kunt ze hieronder stellen! Of stuur me een berichtje op instagram.
  • Lees mijn blog of luister mijn podcasts over content!
  • Lees meer over hoe ik je kan helpen om zichtbaar te worden en je bedrijf te laten groeien.

Of deel deze blog met de knoppen op deze pagina. Veel succes met het creëren van je content!!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten