Google ads vs facebook ads – welke moet je kiezen? – #56

Als ik met klanten werk aan adverteren dan is een van de eerste vragen die vaak opkomt: Google Ads vs Facebook Ads – wat is het verschil en welke moet ik kiezen?

Daar ga ik in deze podcast op in! Onder de podcast-player vind je een geschreven samenvatting van de podcast.

Mocht je overigens overwegen om te gaan adverteren, luister dan PLEASE eerst mijn podcastaflevering 17 wanneer ben je klaar om te adverteren? waarin ik inga op de zaken die je op orde moet hebben voordat je gaat adverteren. Dit om te voorkomen dat je een heleboel geld in advertenties steekt, die je niets opleveren.

Het verschil tussen Google Ads en Facebook Advertenties

In hoofdlijnen kun je het verschil tussen Google Ads en Facebook Ads zo zien:

  • Met Google Ads bereik jij iemand die actief op zoek is naar wat jij verkoopt. Je zorgt er dus voor dat diegene jou vindt.
  • Met Facebook Ads bereik jij iemand die NIET actief op zoek is naar wat jij verkoopt. Je zorgt ervoor dat diegene jou leert kennen en (op termijn) wellicht van jou gaat kopen.

Zoals je je kunt voorstellen, zijn dit dus twee heel verschillende vormen van adverteren, met elk hun eigen voordelen en nadelen. Ik zal hieronder de voordelen en nadelen van Google Ads vs Facebook Ads toelichten:

Voordelen Google Ads vs Facebook Ads:

  • Je weet vrij zeker dat de mensen die op je ad klikken ook daadwerkelijk naar jou op zoek zijn. Hierdoor is het makkelijker om deze mensen ook echt binnen te halen.
  • Ook zullen ze sneller klant worden.
  • Google Ads zijn relatief minder ingewikkeld om te leren dan Facebook Ads. Het Facebook Ads platform verandert vaak en snel en het is daardoor veel werk om bij te houden hoe alles ook weer werkt.
  • Google Ads zijn makkelijker live te zetten dan Facebook Ads, omdat je geen koppelingen hoeft te bouwen.

Nadelen Google Ads vs Facebook Ads:

  • Als niet veel mensen op zoek zijn naar jouw product, dan zijn er dus ook maar weinig mensen die via Google Ads naar je site kunnen komen. Het potentieel is dan beperkt. Het ligt er dus aan wat jij wil verkopen en of mensen daar actief naar zoeken. Als het aantal mensen dat zoekt beperkt is (dit noem je het “zoekvolume”), dan zijn Google Ads minder geschikt voor jou.
  • De concurrentie voor sommige branches op Google Ads is moordend. De prijs van jouw advertentie wordt bepaald in een soort veiling en als er veel bedrijven bieden, dan gaat de prijs omhoog. Je betaalt bij Google Ads voor elke keer dat iemand op jouw advertentie klikt en dat kan in sommige branches wel 50 euro per klik (!!) kosten. Het hangt dus van jouw branche af of Google Ads te betalen zijn.
  • Google Ads zijn minder visueel. Er staat soms wel een kleine foto bij een Google Ad, maar visueel gezien zien Facebook ads er gewoon veel beter uit. Bij Facebook Ads kun je grote foto’s toevoegen, video’s en bijvoorbeeld carrousels, waarbij je meerdere foto’s bij 1 advertentie laat zien. Dit is een stuk uitgebreider dan de mogelijkheden bij Google.
  • Google biedt minder goede targeting. Targeting betekent dat het advertentiesysteem kan bepalen aan wie jouw advertentie wel en niet getoond wordt. Facebook heeft hier een heel slim en gedetailleerd systeem voor, dat er voor kan zorgen dat precies de juiste mensen jouw advertenties te zien krijgen. Bij Google kan op dit gebied wel het een en ander, maar zeker niet zo geavanceerd als bij Facebook. Wil jij 30-jarige Utrechtenaren die van honden houden jouw advertentie van een nieuw product voorschotelen, dan is Facebook de place to be!

Dat waren de verschillen tussen Google Ads en Facebook Ads. Ik hoop dat je hiermee meer duidelijkheid hebt gekregen over de verschillende opties en de verschillen. Je kunt beide soorten adverteren proberen en je kunt ze natuurlijk ook tegelijk inzetten.

Hulp hiermee nodig? Een keer sparren over wat advertenties voor jouw bedrijf kunnen betekenen?

Je kunt hier een gratis impact-sessie met mij boeken. In dit gesprek van 45 minuten kijk ik met je mee in je bedrijf en kan ik je advies geven over of adverteren voor jou kan werken in de fase van je bedrijf waar je nu in zit en zoja, hoe. Dit gesprek is gratis en vrijblijvend, ik zie ernaar uit!

Als je vragen hierover hebt of meer wil weten, dan mag je ook altijd een opmerking achterlaten onder op deze pagina!


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Business Coach voor Coaches & Online Ondernemers

Hoi, ik ben Paulien Pierik, Business Coach & Marketing Strateeg. Ik help ondernemers van over de hele wereld zichtbaar te worden, steengoede content te maken en meer te verkopen, zodat ze impact kunnen maken en hun droomleven kunnen leiden.

Recente berichten