Gratis content vs betaalde content - online marketing met impact podcast 15
| | |

#15 – Gratis content vs betaalde content: hoeveel gratis content moet je weggeven en waar betalen klanten dan nog voor?

Deze podcast gaat over gratis content vs betaalde content. Een van mijn klanten vroeg mij: Hoeveel gratis content moet ik nou weggeven? En moet dat dan mijn beste content zijn? Of juist niet? En hoe weet ik of ik teveel weggeef?

In deze podcast ga ik daarop in!

Waarom maak je gratis content?

Laten we beginnen met het DOEL van gratis content. Het doel van gratis content is om jouw potentiele klanten “klaar te stomen” om van je te kopen. Als iemand jou bijvoorbeeld net is gaan volgen op Instagram, dan kent diegene jou nog helemaal niet en zal dus ook niet zo snel van je kopen. Daar komt jouw gratis content om de hoek kijken: die zorgt ervoor dat diegene jou beter leert kennen, een klik met jou gaat voelen en jou gaat vertrouwen als dé expert die hun probleem kan oplossen. In het Engels noemen we dit de “Know-Like-Trust-Factor”, jouw gratis content creëert die Know-Like-Trust-Factor.

Moet je alleen de Wat en de Waarom weggeven en niet de How?

Een van de regels die ik regelmatig heb gehoord bij Amerikaanse coaches die ik volg is: je gratis content gaat over de Wat en de Waarom, je betaalde content (dus wat mensen van je krijgen in je coachingprogramma’s / cursussen) gaat over het Hoe.

Het wat is dan bijvoorbeeld: welke stappen moet ik zetten om…. Bijvoorbeeld: welke stappen moet ik zetten om af te vallen? Het waarom is: wat zijn de voordelen van? Wat betekent dit voor mij? Bijvoorbeeld: 4 grote voordelen van een gezond BMI. De HOE is dan: hoe doe ik dat dan concreet, die stappen? Bijvoorbeeld: wat moet ik dan precies eten om af te vallen, met voorbeelden. Dus concreet hoe pak ik dat dan aan?

Ik denk zelf dat als je hier teveel aan gaat vasthouden, dat je content proces daarvan krampachtig wordt. Ook denk ik zelf dat juist het weggeven van een stukje van het HOE mensen het inzicht geeft hoe jij ze helpt en over de streep kan trekken. Ik ben dus niet zo’n fan van deze scheiding. Natuurlijk moet je wel niet AL het hoe weggeven.

Ook denk ik dat je door het weggeven van het hoe ook de mensen kan helpen die jou weliswaar volgen, maar die nooit van je gaan kopen (die zitten er ook tussen). Zij kunnen toch heel nuttig door jou geholpen worden en fan van jou worden, jouw content gaan delen etc. En bovendien maak je zo meer impact.

Hoeveel content moet je dan gratis weggeven?

Hier is geen “regel” voor. Uiteindelijk gaat het erom dat je zoveel content weggeeft dat jij je verkoopdoelstellingen haalt.

Het verkoopproces zoals Gary Vaynerchuck het beschrijft is “jab-jab-jab-right hook”. Deze omschrijving komt uit het boksen. Het betekent dat je eerst mensen voorbereidt met een jab (je gratis content) op een right hook waarmee je ze KO slaat (rare vergelijking eigenlijk, maar dat is dus het moment waarop je aan ze verkoopt). Dus voordat je je right hook uitdeelt, geef je eerst je jabs. Pas MET die jabs is je right hook effectief. Dus pas als je genoeg gratis content weggegeven hebt, kun je vragen om de verkoop.
Als je vaker wil vragen om de verkoop, moet je dus ook meer gratis content weggeven.

Een vuistregel zou kunnen zijn dat ongeveer 80% van je content GEVEN is en 20% nemen (verkopen). Maar hou je hier niet te rigide aan, daarmee maak je jezelf krampachtig en daar word je content niet beter van!

Wanneer geef je TEVEEL gratis content weg?

Je kunt teveel content weggeven op 2 manieren:

  1. Door niet om de verkoop te vragen. Je geeft, geeft, geeft, maar je neemt niet. Dan zul je niet veel verkopen. Om in Gary Vee te spreken, dan doe je jab jab jab, maar niet de right hook. Denk er dus altijd aan dat je OOK aan klanten moet vertellen wat je verkoopt en ze uit moet nodigen om van jou te kopen. Dat is een fout die ik in het begin gemaakt heb, ik gaf, gaf, gaf, maar nam niet. Toen ik dat veranderde, gingen mijn verkopen echt HARD omhoog.
  2. Door mensen ook gratis te helpen. Gratis content weggeven is NIET hetzelfde als gratis mensen helpen. Als mensen jouw persoonlijke advies willen, dan kun je daar geld voor vragen. Het voordeel van gratis content is juist dat het een op veel (een keer maken, veel mensen kunnen het consumeren) is en herbruikbaar. Je kunt eventueel wel mensen een gratis sessie aanbieden, maar dan wel met als doel om ze uiteindelijk wellicht je producten of diensten aan te bieden.

Waarom zouden mensen dan nog betalen voor content?

Als je dan zoveel gratis weggeeft, waarom zouden mensen je dan nog betalen?

Wat is er dan nog uniek aan betaalde content? Waarschijnlijk sowieso het feit dat je meer betaalde content hebt dan gratis content, je geeft niet alles gratis weg. Maar losstaand daarvan zijn hier nog 5 redenen waarom mensen voor jouw programma’s willen betalen:

  1. Toegang tot jouw ervaring en expertise. Je kunt specifieke input geven op hun specifieke probleem, terwijl gratis content veel generieker is.
  2. Gratis content is vaak versnipperd, losse tips, die ook nog eens op verschillende tijdstippen op verschillende plekken gepubliceerd is. Een betaald aanbod is een SYSTEEM. Je hebt alles in een duidelijke volgorde gezet en precies aan gegeven wat diegene wanneer moet doen, met handige werkboeken, waardoor het veel makkelijker is om echt resultaten te halen.
  3. Vaak krijg je bij een betaald programma een community, waardoor je klanten toegang krijgen tot mensen met vergelijkbare problemen als de hunne. Dat is veel geld waard .
  4. Door betalen krijgen mensen directe toegang tot jouw energie. En dat is vaak wat ze willen: toegang tot jouw positieve energie, waardoor zij zich ook positiever, krachtiger en gemotiveerder gaan voelen om deze keer echt hun doelen te halen.
  5. Omdat ze dan “skin in the game” hebben. Met skin in the game hebben bedoel ik, dat veel mensen denken dat als ze betalen, dat ze daarmee een grotere kans hebben op resultaat. En dat ze (hopelijk) door te betalen ook meer gaan DOEN. Dat is een van de redenen waarom mensen uit een gratis sessie vaak minder actie ondernemen dan uit diezelfde sessie waar ze vet voor betaald hebben. De betaling zorgt voor actie.

Dus, ik hoop je hiermee overtuigd te hebben dat je je niet zo’n zorgen hoeft te maken over gratis content vs betaalde content, er zijn genoeg redenen waarom mensen je alsnog zullen betalen, ook al geef je heel veel mooie gratis content weg, waarmee je impact maakt en klanten aan je bindt. Wees niet te krampachtig met “hoe moet dit nu met gratis content vs betaalde content” maar geef vanuit je hart en met het doel om mensen te helpen. En vergeet ook niet om regelmatig te vragen om de verkoop.

Vragen? Opmerkingen? Ik vind het supertof als je ze hieronder post!

Meer leren?

  • Hier kun je al mijn podcasts beluisteren.
  • En hier vind je allerlei posts over het onderwerp Content
  • En wil je meer weten over hoe ik jou kan helpen om met authentieke content meer volgers aan te trekken, te inspireren èn klanten aan je te binden? Lees dan hier meer over mijn coachingaanbod.

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.