Welke dingen MOET je nu echt doen om te groeien als ondernemer? – #13

In deze aflevering ga ik in op de vraag der vragen: wat MOET je nou doen om je bedrijf te laten groeien?

Eerst vertel ik wat je allemaal (gelukkig) niet hoeft te doen als ondernemer. Ik weet namelijk ook dat ondernemers vaak ondernemer zijn geworden omdat ze van vrijheid houden en een hekel hebben aan moeten!

Heel veel dingen hoeven dus niet! Nadat ik verteld heb wat niet hoeft, ga ik in op de 4 dingen waarvan ik vind dat je ze echt MOET doen. En daarna heb ik nog 2 dingen die niet per se meteen hoeven, maar die ik wel suuuuperverstandig vind.

In deze aflevering gaat het dus over een interessant onderwerp: ‘moeten’ in je bedrijf, en meer specifiek, ‘moeten’ in je marketing.

Ik merk aan de ene kant dat veel ondernemers een hekel hebben aan ‘moeten’. Ze willen geen dingen moeten. Dat is, denk ik, ook een van de redenen waarom we allemaal ondernemer zijn geworden; omdat we niet houden van dingen moeten en omdat we graag dingen op onze eigen manier doen.

Maar aan de andere kant merk ik ook dat veel mensen mij continu vragen: “Paulien, wat moet ik doen?” Dus in de zin van” wat is de formule om zichtbaar te worden en om klanten te krijgen?

Vandaag wil ik het hebben over wat nu echt de dingen zijn die je moet doen, waar je niet onderuit komt als je zichtbaar wil worden en klanten wil krijgen. Welke dingen kun je loslaten en hoef je niet te doen? Ik heb ook nog twee dingen voor je die je niet per se moet doen, maar waarvan ik denk dat het wel heel slim is om ze te doen. Dus, laten we beginnen!

Wat moet je nou echt doen om zichtbaar te kunnen worden en om klanten te kunnen krijgen? Welke dingen zijn echt bijna verplicht in marketing en verkoop? Ten eerste, wat niet verplicht is om daar mee te beginnen, is om dingen op een bepaalde manier te doen.

Ik zie heel veel coaches en mensen die cursussen verkopen zeggen dat zij dé manier hebben om aan klanten te komen, dé manier om meer volgers te krijgen, enzovoorts. Ze leren je een bepaalde tactiek en geven jou het gevoel dat die tactiek de enige manier is voor jou om klanten binnen te halen. Dat je wel moet vloggen, anders wordt het niks. Dat je wel moet DM’en, anders wordt het niks. Nou, ik denk dat er geen enkele methode is die je per se moet doen. Er zijn voor alles meerdere alternatieven. Er is wel een methode waarvan ik je heel erg aanraad om dit te doen, en daar kom ik straks op terug.

Maar jij bent niet verplicht om te bloggen, te vloggen, reels te doen, stories te doen, op een podium te spreken, of podcasts te maken. Niks van deze dingen is verplicht om mee te beginnen. De methodes zijn niet verplicht, maar er zijn wel vier dingen waarvan ik zeg dat je ze wel moet doen.

Het gaat hier om 4 onderdelen van je strategie.

Er zijn vier strategische dingen die je moet doen. Hoe je die dingen doet, is aan jou, maar je moet wel elk van die dingen doen. Als je niet elk van die dingen doet, dan zal het je niet lukken om zichtbaar te worden en klanten binnen te halen. In ieder geval, dan zul je er veel minder zichtbaar worden en veel minder klanten binnenhalen. En dan ben je dus eigenlijk je energie niet in de juiste dingen aan het stoppen.

Wat zijn die vier dingen nou?

Het eerste is een mindset-ding. Zoals ik al eerder heb verteld in andere podcastafleveringen, geloof ik er heilig in dat het niet alleen maar gaat om strategie in je bedrijf en ook niet alleen maar om mindset. Het gaat altijd om de combinatie van die twee. Dus je moet strategisch de juiste dingen doen en je moet de juiste mindset hebben. Als je die twee dingen niet combineert, dan loop je heel vaak alsnog vast.

Het eerste ding dat je echt moet doen, waar je bereid moet zijn om te moeten doen als ondernemer, is buiten je comfortzone stappen en nieuwe dingen leren en nieuwe dingen doen. Ik ga ervan uit dat jij niet ondernemer bent geworden omdat je zo goed weet hoe je moet ondernemen, maar omdat je zelfstandig wil zijn, vrijheid wil, mensen wil helpen, impact wil maken en vervolgens kom je erachter dat je dus ook moet leren ondernemen.

Waarschijnlijk weet je daar nog niet alles van. Ik denk dat het noodzakelijk is dat je bereid bent om te gaan leren ondernemen en dat je bereid bent om die spannende en enge dingen te gaan doen. Wat die spannende dingen zijn, mag je zelf weten, maar als jij tegen jezelf zegt: “Ik ga helemaal niks online doen. Ik ga niet online zichtbaar worden, want dat vind ik niks”, dan wordt het wel heel lastig om online klanten te krijgen.

Dus als je online klanten wil krijgen, moet je bereid zijn om spannende, nieuwe dingen te gaan doen. En om tijd en geld te gaan investeren in leren hoe je online onderneemt. Hoe eerder je accepteert dat dat nou eenmaal een onderdeel is van het ondernemen en hoe eerder je accepteert dat het je echt veel tijd gaat kosten, vooral in het begin, om aan je marketing te werken, hoe sneller je ook zult gaan groeien.

Dan zijn er drie strategische dingen die je hoe dan ook moet gaan doen. Hoe je ze doet, mag je zelf weten, maar je moet ze gaan doen. De eerste is dat je in je bedrijf dagelijks, wekelijks of maandelijks in ieder geval vaak tijd moet gaan steken in het groeien van jouw community of publiek – hoe je het maar wilt noemen – je moet zorgen dat steeds nieuwe mensen jou leren kennen. Dit kan bijvoorbeeld door meer volgers te krijgen op Instagram, je e-maillijst te laten groeien, je netwerk op LinkedIn uit te breiden, en meer mensen te ontmoeten. Als het aantal mensen dat jou kent niet groeit, zul je merken dat je in het begin nog wel nieuwe klanten krijgt, maar dat dit op een gegeven moment opdroogt. Om in de toekomst te blijven groeien, is het belangrijk dat je regelmatig tijd besteedt aan zichtbaarheid, waardoor je meer mensen leert kennen en je aantal volgers of e-maillijst groeit.

Er zijn veel verschillende manieren om zichtbaar te worden, zoals podcasten, spreken op podia, bloggen, actief zijn in Facebook-groepen, offline en online netwerken. Het is belangrijk om een manier te vinden die bij jou past en waarmee je nieuwe mensen kunt bereiken.

Daarnaast moet je de mensen die jou hebben leren kennen inspireren en informeren, zodat ze jou gaan vertrouwen en uiteindelijk denken dat jij de persoon bent die hen kan helpen. Dit kun je doen door content te creëren, zoals posts, video’s, audiomateriaal, blogs en e-mails. Het is belangrijk om consistent content te posten en een band op te bouwen met je publiek.

Tot slot moet je actief gaan verkopen. Veel mensen denken dat als ze maar zichtbaar zijn en leuke content maken, de verkoop vanzelf komt. Helaas is dit niet het geval. Je moet actief je programma, dienst of product onder de aandacht brengen van je volgers en relaties opbouwen met potentiële klanten. Bied bijvoorbeeld een gratis sessie aan en help hen, en als aan het einde blijkt dat ze geïnteresseerd zijn in jouw aanbod, kun je ze tot klant maken.

Kort samengevat zijn de drie stappen in online marketing: 1) zichtbaar worden zodat mensen jou leren kennen en volgen, 2) consistent content maken om vertrouwen op te bouwen, en 3) actief verkopen en relaties opbouwen met potentiële klanten.

Vragen over deze podcast? Hieronder kun je een opmerking achterlaten of een vraag stellen. Ik ben ook benieuwd of jij vindt dat ik nog dingen die MOETEN heb gemist!

Hier nog de link naar podcast aflevering 4 over het kiezen van een niche


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach. Of koop hier de Masterclass “Creatief met ChatGPT”.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten