Aan de slag met ChatGPT? Download hier je Gratis ChatGPT Kickstart Kit 

Hashtag onderzoek Instagram – hoe doe je dat?

In deze blog leg ik je uit hoe je hashtag onderzoek kunt doen, zodat jij de juiste hashtags kunt gebruiken in je marketing. Ik ga in op Instagram, maar op Facebook en Twitter kun je vergelijkbare onderzoeken doen.

Wat zijn hashtags?

In de wereld van social media zijn hashtags een belangrijk onderdeel geworden van de communicatie. Een hashtag is een woord of een zin achter een hekje (#). Een hashtags geeft in feite een categorie aan, waaronder content op social media kan worden gecategoriseerd en gezocht. Bijvoorbeeld #marketing betekent “deze post gaat over marketing”.

Het gebruik van hashtags stelt gebruikers in staat om content te vinden en te delen die relevant is voor specifieke onderwerpen (bijvoorbeeld #voedingstips of #mindset), gebeurtenissen (bijvoorbeeld #weekend of #vakantie) of campagnes (#winactie bijvoorbeeld).

Waarom hashtags gebruiken?

Door het toevoegen van hashtags aan jouw content leer je aan de ene kant het platform waar je op post (bijvoorbeeld Instagram of Facebook of Twitter) waar jou content over gaat en aan de andere kant zorg je ervoor dat jouw content gevonden kan worden door de juiste mensen. Als iemand bijvoorbeeld op #voedingstips zoekt, dan kan hij jouw bericht vinden.

Door het gebruik van hashtags wordt dus jouw zichtbaarheid en het bereik van jouw content vergroot.

Wat is het belang van hashtags in 2023?

Hashtags zijn met de tijd minder belangrijk geworden. Een aantal jaren geleden konden hashtags ervoor zorgen dat jouw content door veel meer mensen gezien werd. Dat is niet meer zo. Hashtags zijn echter nog steeds belangrijk, omdat ze je helpen gevonden te worden door de juiste mensen, doordat mensen zoeken op hashtags of hashtags volgen en doordat de platforms aan de hand van jouw hashtags weten waar jouw content over gaat en aan wie ze deze content kunnen laten zien.

Wat is hashtag onderzoek?

Met hashtagonderzoek ga jij de prestaties en effectiviteit van hashtags analyseren en verbeteren.

Het doel van hashtag onderzoek is om inzicht te krijgen in hoe hashtags bijdragen aan de zichtbaarheid en het bereik van jouw content op social media en om te bepalen welke hashtags het meest effectief zijn in het bereiken van jouw doelgroep. Hashtag onderzoek kan je ook helpen om onderwerpen te vinden waar jouw doelgroep in geïnteresseerd is, waardoor je nieuwe ideeën voor content kunt vinden.

Dit hashtag onderzoek omvat twee stappen:

  1. het vinden van de beste hashtags voor jouw doelgroep
  2. het bijhouden van de prestaties van deze hashtags.

Hashtag Onderzoek Stap 1: het vinden van de beste Instagram hashtags voor jouw doelgroep

In deze stap ga je bepalen wie jouw ideale doelgroep is en wat hen interesseert. Hierdoor kun je bepalen welke hashtags zij waarschijnlijk volgen en welke hashtags je kunt gebruiken om hen te bereiken. Je wilt er dus achter komen welke hashtags jouw doelgroep volgt, zodat je deze kunt gaan gebruiken in je content. Zo kan jouw doelgroep jou gaan ontdekken.

Er zijn verschillende manieren om erachter te komen welke hashtags jouw doelgroep volgt:

Hashtag Onderzoek Manier 1: Social media-analyse

Je kunt op social media heel goed onderzoeken hoe je doelgroep zich op social media gedraagt, wat hen interesseert en welke hashtags zij gebruiken.

Dit is hoe je dit kunt doen:

Je begint met het zoeken op een hashtag, waarvan je denkt dat jouw doelgroep die gebruikt, bijvoorbeeld #voedingstips. Je tikt deze hashtag in in de zoekbalk op Instagram:

Zoals je in het plaatje ziet, verschijnt er dan meteen een lijst met allerlei hashtags die te maken hebben met die hashtag. Je ziet onder de hashtag een getal staan, bijvoorbeeld “3 posts”. Dat getal betekent hoeveel berichten op Instagram bestaan met die specifieke hashtag. Het vertelt je iets over de populariteit van die hashtag. Je weet niet hoeveel mensen die hashtag volgen, maar wel hoeveel mensen hem gebruiken en dat is een goede indicator.

Je wilt hashtags kiezen die ongeveer tussen de 5.000 en 500.000 berichten hebben. Dan weet je dat de hashtag populair is (en dus gebruikt wordt), maar ook weer niet zo populair dat zoveel mensen er berichten in maken, dat de kans dat jouw hashtag gevonden wordt heel klein wordt.

Schrijf de hashtags die tussen de 5.000 en 500.000 posts hebben vast op je lijst.

Vervolgens klik je op enter en krijg je de zoekresultaten te zien voor die hashtag. Nu kun je de berichten gaan bekijken die je in die hashtag vindt, en kijken welke andere hashtags degene die dat bericht gemaakt heeft ook nog gebruikt. Je klikt daarvoor op het bericht en scrollt naar onder in de beschrijving, waar de hashtags staan. In een van de populaire berichten over #voedingstips vond ik bijvoorbeeld deze hashtags:

Nu heb je dus een hele lijst aan potentiële hashtags gevonden.

Om te bepalen of je deze gaat gebruiken kijk je:

  1. Is deze hashtag relevant voor mij? Ik zie bijvoorbeeld hierboven veel over stoppen met suiker, als jij wel voedingstips deelt, maar geen content maakt over suiker, dan is die hashtag niet relevant voor jou.
  2. Heeft deze hashtag tussen de 5.000 en 500.000 posts?

Als het antwoord op beide “ja” is, dan kun je hem toevoegen aan de lijst van hashtags die je kunt gaan gebruiken. Ik zet mijn hashtags in Excel, inclusief het aantal posts dat er voor die hashtag op Instagram staat.

Een tweede manier om achter interessant hashtags te komen is door te kijken wie een bericht geliket hebben en vervolgens welke hashtags deze personen volgen. Dit is eventjes wat werk, maar kan je hele nuttige inzichten opleveren.

Dit doe je als volgt:

Type de hashtag die je wil onderzoeken in de zoekbalk in, zoals ik hierboven uitgelegd had.

Open vervolgens de berichten (een voor een) die je ziet voor die hashtag.

Je gaat dan vervolgens niet kijken welke hashtags dat bericht gebruikt, maar welke mensen dat bericht geliket hebben. Dat doe je door te klikken op het aantal likes dat je onderaan een bericht ziet staan:

Als je zoals in het voorbeeld hierboven op de “1,042 likes” klikt, dan opent zich een lijst van alle mensen die dit bericht geliket hebben.

Je kunt vervolgens op die personen klikken en bekijken welke hashtags zij volgen. Dat doe jij door op hun profiel te klikken op “volgend” en dan op “hashtags”.

Hier zie je hoe je op “volgend” kunt klikken (“following” als je Instagram Engelstalig is):

En hier zie je hoe je vervolgens kunt vinden welke hashtags deze persoon volgt:

Je klikt dus op hashtags en dan zie je welke hashtags die persoon volgt.

Vervolgens kun je je voor elke hashtag weer afvragen:

  1. Is die relevant voor mij? Is dit waar ik content over maak?
  2. Heeft deze hashtag ongeveer tussen de 5.000 en 500.000 posts?

Zoja, dan kun je ook deze hashtags toevoegen aan je Excel sheet.

Als je een middag tijd neemt om profielen af te struinen, dan kun je zo een mooie lijst met hashtags samenstellen.

Hashtag Onderzoek Manier 2: Klanten- en gebruikersonderzoek

Als je al bestaande klanten hebt, dan kun je hen om meer informatie vragen. Je kunt bijvoorbeeld gesprekken met hen aangaan of bekijken wat zij doen op social media. Of stuur ze een berichtje en vraag het direct aan ze. Je kunt ook op hun profiel kijken (zie de uitleg hierboven) om te zien welke hashtags ze volgen.

Hashtag Onderzoek Manier 3: Kijken bij de concurrent

Een andere manier om aan hashtags te komen is om te kijken wat concurrenten doen op social media en welke hashtags zij gebruiken om jouw doelgroep te bereiken.

Je gaat dus naar het profiel van bijvoorbeeld een grote influencer in jouw niche en je loopt een aantal van hun berichten door om te kijken welke hashtags zij gebruiken. Je kunt er vanuit gaan dat zij waarschijnlijk hun onderzoek goed gedaan hebben en dat je van hun hashtags wel iets kunt leren.

Kijk wel altijd weer of de hashtags die zij gebruiken ook voor jou relevant zijn!

Tools voor hashtag onderzoek

De belangrijkste tool voor hashtag onderzoek is het platform zelf, je kunt op Instagram heel veel nuttige informatie vinden. Er zijn ook tools die specifiek gemaakt zijn voor hashtag onderzoek, zoals keyhole, hashtagify, specifiek voor Twitter of Planoly. Planoly is de tool die ik gebruik voor het inplannen van mijn Instagramberichten. De betaalde versie van Planoly heeft ook een hashtag-tool. Dit is mijn affiliate-link.

Hashtag Onderzoek Stap 2: Inzicht in de prestaties van hashtags

Nadat je je hashtags hebt gevonden, ga je ze gebruiken in je berichten. Vervolgens wil je weten welke hashtags nu voor resultaten volgen, zodat je deze vaker kunt gebruiken.

Deze post vertelt je trouwens hoeveel hashtags te gebruiken op Instagram.

Instagram vertelt hier helaas niet rechtstreeks iets over. Je kunt wel zien hoeveel mensen via hashtags jouw berichten gevonden hebben, maar niet via welke specifieke hashtag ze dan op jouw profiel gekomen zijn.

Om te kijken hoe de hashtags van een bericht het gedaan hebben, klik je op dat bericht in de Instagram app. Vervolgens klik je op de link “statistieken bekijken”:

Hier zie je waar je kunt klikken op Instagram om naar de statistieken te gaan.

In de pagina waar je vervolgens terecht komt in de Instagram app, kun je naar beneden scrollen. Je komt dan bij een overzicht waar je kunt zien hoeveel mensen via de hashtags jouw bericht gevonden hebben, in dit specifieke voorbeeld dus maar 7 mensen:

Je kunt hier niet heel veel uit concluderen, maar je kunt wel verschillende berichten met elkaar vergelijken en zien welke berichten veel mensen via de hashtags hebben aangetrokken en die hashtags vervolgens vaker gebruiken.

Hoe vaak moet ik hashtag onderzoek doen?

Eenmalig hashtag onderzoek doen is niet voldoende omdat hoe goed je hashtags werken verandert met de tijd. Er kunnen bijvoorbeeld nieuwe hashtags ontstaan die meer relevant zijn voor je bedrijf of je doelgroep, bijvoorbeeld door nieuwe trends of ontwikkelingen. Of hashtags die eerder populair waren kunnen ineens afnemen in populariteit of juist ineens extreem populair worden, waardoor je er als relatief kleine ondernemer niet meer op gevonden kunt worden.

Social media veranderen continu en het is belangrijk om op de hoogte te blijven van nieuwe trends en ontwikkelingen om relevant te blijven voor je doelgroep.

Regelmatig hashtag onderzoek doen, zorgt ervoor dat je altijd de meest effectieve en up-to-date hashtags gebruikt en daarmee je zichtbaarheid, doelgroepbereik en prestaties kunt verbeteren.

Je zou bijvoorbeeld elk half jaar je hashtaglijst kunnen doornemen en kunnen bekijken of er nieuwe hashtags zijn of nieuwe trends waar je op in kunt spelen.

Meer leren over hashtags

Om meer te leren over hashtags, kun je hier mijn andere blogberichten over hashtags lezen.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leer hoe je AI in kunt zetten om sneller, slimmer en creatiever content te maken als ondernemer. Vanaf 9 euro per maand!

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten