Aflevering 27 zijn er teveel coaches
| | | | | |

#27 – Help! Er zijn 100.000 coaches, wat nu? (n.a.v. Arjen Lubach)

Deze week verscheen er een video van Arjen Lubach waarin hij riep dat er heel veel stomme dingen bestaan waar we vanaf moeten, waaronder veel teveel coaches….

Ik weet dat dat soort uitspraken nogal wat gevoelens oproepen en ik dacht, hier moet ik mijn mening over geven.

Ik heb er een podcast over opgenomen, die vind je hieronder. In de podcast ga ik vooral in op hoe je als coach om kunt gaan met het feit dat je in een markt zit met nog 100.000 andere coaches.

Maar hier op mijn blog wil ik ook nog graag mijn mening geven over de show van Arjen Lubach over coaches…

  • Ik vind de manier waarop hij mensen publiekelijk te kakken zet absoluut niet sjiek. Het hoort natuurlijk bij het soort show dat hij maakt, maar om er zo als coach uitgepikt te worden en te kakken gezet te worden met een geïsoleerd stukje van een video, aj aj aj, ik vind het vreselijk om naar te kijken.
  • Ik vind het jammer dat het “zweverige” van coaches belachelijk wordt gemaakt. Ik ben zelf bedrijfskundig ingenieur. En ik ben ervan overtuigd dat mindsetwerk voor veel mensen superbelangrijk is en dat een coach je kan helpen om snel resultaten te halen als je ergens in je leven of werk vastloopt. En daar kunnen paarden, honden, wandelen en allerlei andere technieken die op het eerste gezicht raar klinken megagoed bij helpen. Laat je als coach vooral niet van de wijs brengen doordat Arjen Lubach er grappen over maakt. Jouw klanten hebben jouw hulp nodig en daar gaat het om!
  • Ik ben het dan weer wèl eens met dat er teveel coaches zijn die gouden bergen beloven en hele hoge tarieven vragen, terwijl ze nauwelijks ervaring hebben in waar ze mee helpen of niet voldoende opgeleid zijn. Het is zeker iets wat mij in mijn eigen niche van business coaching opvalt. En heel eerlijk, het frustreert me soms ook. Ik heb zelf technische bedrijfskunde gestudeerd, continu aanvullende opleidingen gedaan EN drie bedrijven opgestart (waarvan een tot 100 miljoen euro omzet gegroeid is). En dan zie ik coaches die met 2 jaar werkervaring roepen dat ze alles weten over ondernemen en vervolgens zonder coachopleiding mensen gaan coachen. Of ik zie inderdaad mensen burnoutcoach worden zonder coachopleiding, alleen op basis van hun eigen opleiding. Dat zorgt ervoor dat coaches als beroepsgroep een slechte naam krijgen.

Anyway, daar gaat deze podcast niet over! Waar de podcast namelijk over gaat is: wat doe je nou als je een coach bent in een markt met 100.000 andere coaches, zoals Arjen Lubach opmerkte (of een ondernemer in een markt met heel veel anderen die vergelijkbare dingen aanbieden)?

Hieronder kun je de podcast lezen!

Het belangrijkste waar ik op inga is mindset: denk jij in overvloed of denk jij in tekort? (Arjen Lubach zou vast de kriebels krijgen van deze zin hahahaha).

Denken in overvloed betekent dat je gelooft dat er genoeg is voor iedereen. Als de ene coach een klant krijgt, betekent dat niet dat de ander (jij) er geen meer kan krijgen.

Als je denkt in tekort, dan denk je dat er NIET genoeg is voor iedereen.

Waarom is het zo belangrijk wat je denkt?

Wat je denkt wordt je waarheid. Als jij gelooft dat er teveel coaches zijn in Nederland, dan ga je je rot en klein voelen. Daardoor ben je niet meer creatief en ga je minder goede marketing doen. En daardoor krijg je geen klanten. En heb je zelf je waarheid gecreeerd: er zijn teveel coaches in Nederland en ik krijg geen klanten!

Denken in tekort zorgt voor tekort. Denken in overvloed zorgt voor overvloed!

Hoe kun je ontdekken bij jezelf of je in tekort denkt?

Hier zijn 3 manieren waarop zich dit kan uiten:

1. Focussen op concurrentie

Gedachten zoals:

  • Help, er zijn 100.000 coaches, wat nu?
  • Er zijn al andere mensen die dit werk ook doen
  • Mijn concurrenten zijn beter dan ik / al langer bezig dan ik / hebben meer volgers dan ik

2. Focussen op prijs / aannemen dat mensen jou alleen kiezen op basis van prijs:

  • Iemand anders vraagt minder voor een vergelijkbaar programma
  • Is 800 euro niet heel duur voor 6 sessies?

3. Focussen op de omgeving / externe factoren

Gedachten zoals:

  • De economie zit niet mee
  • Mensen hebben nu geen tijd / behoefte / geld voor een coach of therapeut

Deze gedachten klinken voor jou waarschijnlijk als feiten. Maar het zijn geen feiten, het zijn gedachten, dingen die jij tegen jezelf zegt.

En je kunt je gedachten veranderen. Door andere dingen tegen jezelf te gaan zeggen!

Hier zijn helpende gedachtes die je tegen jezelf kan zeggen op het moment dat je merkt dat je denkt in tekort:

  • Er zijn meer dan genoeg perfecte soul clients voor mij
  • Niemand is hetzelfde als ik en daarom heb ik geen directe concurrenten
  • Ik ben de perfecte coach voor mijn soul clients
  • De transformatie die ik help creëren voor mijn klanten is on be taal baar
  • Ik verkoop waarde en geen uren
  • Er is meer dan genoeg voor iedereen. Iedereen kan succesvol zijn, naast elkaar.

Ik hoop dat je hier concreet iets mee kunt!

Naast werken aan je mindset, is het ook verstanding om een sterke strategie te hebben als je in een drukke markt zit.

Daarbij vind ik het vooral belangrijk dat je:

  • Je specialiseert. Oftewel een niche kiest. En niet zomaar een niche, nee de Niche van je Leven! Je kiest voor de allerleukste klant die jij het allerbeste kan helpen.
  • Heel goed snapt wat jouw soul client nodig heeft en dit omzet in een fantastisch aanbod en een hele krachtige marketingboodschap
  • Helemaal jezelf bent. Er is maar 1 jij. Hoe meer jij jezelf durft te zijn, hoe meer jij uniek bent. Dus hoe minder concurrenten je hebt. Magic!

Samengevat: het is belangrijk om aan je mindset te werken (denken in overvloed vs denken in tekort) en om een sterke strategie neer te zetten als je in een volle markt zit! In de podcast hoor je nog veel meer hierover.

Dan hier de nuttige links:

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.