Aan de slag met ChatGPT? Download hier je Gratis ChatGPT Kickstart Kit 

Hoe je als online ondernemer kunt groeien in je rol als expert – de kracht van beginnen – #58

Vorige week gaf ik de workshop “Creatief met ChatGPT”. Ik ben sinds december druk bezig met dit onderwerp en ben er waanzinnig enthousiast over en ik voelde aan alles dat ik er een workshop over wilde geven.

Onmiddellijk stak mijn imposter syndroom de kop op. Wie ben ik om daar een workshop over te geven? Ben ik wel een expert? Ik heb hier toch geen opleiding voor gevolgd?

Ik denk dat dit een heel herkenbaar gedachtenpatroon is voor veel online ondernemers die zichtbaar willen gaan worden met een onderwerp waar ze nog nieuw in zijn. Het gevaar van dit gedachtenpatroon is dat je je supertoffe idee uiteindelijk op de plank laat liggen en dat is zonde. Geloof me, dat heb ik te vaak gedaan.

Ik was nu echt zo enthousiast over ChatGPT, dat ik mijzelf hierdoorheen gecoacht heb en binnen 2 weken de workshop bedacht en verkocht en gegeven heb.

En ik wil in deze podcast mijn proces met je delen!

Hier zijn de stappen die je kunt nemen als je aan de slag wil met jezelf positioneren als expert op een vakgebied dat nog nieuw voor je is, waar je nog geen naam in hebt gemaakt:

Start altijd met focus op je mindset.

Ik raad je altijd aan om te beginnen met te kijken welke gedachtes en overtuigingen je allemaal hebt. Ik doe dit door middel van freewriting (lees hier meer over wat freewriting is).

Dump al je gedachten op papier, zo kom je erachter wat je nou eigenlijk dwars zit. Wat denk jij over jezelf of vind jij over jezelf op dit gebied? Vaak zitten er beperkende overtuigingen achter dit soort gedachtes, zoals “ik ben niet goed genoeg” of “ik ben niet relevant”. Deze beperkende overtuigingen kun je vervolgens ombuigen tot helpende gedachtes. Wellicht heb je hier zelf een methode voor, zo niet, dan kun je deze eenvoudige methode gebruiken (kadootje van mij!).

Denk niet te groot – dit is niet het eindstation

Hello perfectionist, ik heb het tegen jou… Zie wat je nu gaat creëren niet als het eind-onderwerp wat meteen heel goed moet en alles omvattend moet zijn. Sta jezelf toe om te experimenteren, te spelen, te testen, in plaats van meteen van jezelf te eisen dat je een expert moet zijn, alles moet weten en alles moet kunnen.

Kader je expertise af

Heel belangrijk, als jij je op de markt wil gaan begeven met een bepaald onderwerp, kader het dan af. Zie jezelf niet als een expert in “ChatGPT” of “Essentiele olien” of “webdesign” of “de huizenmarkt”, maar kader het af. Dat afkaderen doe je op 3 manieren:

  • Kies een sub-onderwerp waar je verstand van hebt. In mijn workshop koos ik heel specifiek voor “content” als subonderwerp bij ChatGPT. Ik had het ook kunnen gaan hebben over programmeren, automatiseren, boeken schrijven, want dat kan ChatGPT ook allemaal, maar dat is niet mijn expertise. Content wel. Daarom koos ik specifiek voor content.
  • Kies een specifieke doelgroep. De hele wereld kan waarschijnlijk baat hebben bij jouw onderwerp, maar kies een specifieke doelgroep voor je praatje / video / workshop / cursus. Dit kan dezelfde doelgroep zijn die je al bedient, maar als je nog geen doelgroep hebt, bedenk dan “voor welke groep mensen zou ik over dit subonderwerp iets kunnen vertellen? Welke doelgroep ken ik goed en heb ik affiniteit mee?
  • Kies een specifieke transformatie. Zelfs met een subonderwerp en een doelgroep kun je waarschijnlijk nog 100 dingen vertellen over het onderwerp waar je het over wil gaan hebben. Kies daarom een specifieke transformatie, een specifiek probleem waar jij over gaat praten. Bijvoorbeeld: hoe maak ik sneller en creatiever content met ChatGPT voor mijn online bedrijf? Hoe zet ik essentiële oliën in voor de nacht, zodat mijn kind beter kan slapen? Wat zijn de verwachtingen voor de huizenmarkt voor starters in de Randstad in 2023? Wat zijn webdesign trends op het gebied van mobiel design in 2023?

Zo maak je je onderwerp specifieker en kleiner en behapbaarder en is het veel makkelijker om genoeg informatie te verzamelen om ook echt die expertrol te claimen.

Ben eerlijk en realistisch

Het is me al vaak gebeurd in online marketing land, dat ik ergens een cursus kocht van iemand die zichzelf een expert noemde en die van alles beloofde en dat de inhoud van de cursus ronduit belabberd was. Dat is echt de beste manier om jezelf als non-expert neer te zetten.

Doe dus het omgekeerde: wees heel eerlijk en transparant over wat mensen wel en niet kunnen verwachten in jouw cursus / video / workshop en over de ervaring die jij hebt en die je gaat delen. Zorg dat je datgene wat je belooft ook echt kunt waarmaken en zorg dat de kwaliteit van wat je aflevert zo goed is, dat mensen denken “WOW”!

Daarbij hoort voor mij ook, dat de eerste keer dat je iets doet, je een lage prijs vraagt. Zo laag, dat je 100.000% zeker voelt van binnen dat je waarde kunt geven. Dan zit je namelijk met goede energie erin. En omdat je weet dat dit niet het eindpunt is (zie punt 1) en dat je nu vooral aan het leren bent, weet je ook dat het niet erg is om laag te beginnen, omdat je daarmee snel dingen uitrolt en dus ook snel je prijs weer kunt verhogen!

Hou de scope klein – ook al je gaat voorbereiden

Als je nu informatie gaat verzamelen om je content voor te bereiden, dan kom je waarschijnlijk heel veel tegen. Wees streng en ga niet alsnog toch van alles toevoegen dat niet bij de transformatie hoort die je wilde gaan leveren. Voor je het weet ben je OF 3 weken verder OF voel je je weer een imposter. Niet doen dus, zei juffrouw Paulien…

Gebruik de testimonials voor de volgende fase

Als je dan vervolgens je eerste product gelanceerd hebt en testimonials gekregen hebt (die goed zijn, omdat je focus had en omdat je waargemaakt had wat je beloofde), dan kun je vervolgens je prijs verhogen en bijvoorbeeld een iets bredere scope pakken voor je volgende versie van je workshop / video / content / podcast. Zo bouw je stap voor stap met vertrouwen je expert status uit.

Heel veel succes met het lanceren van jouw nieuwe onderwerp! Vragen? Laat gerust weten in de opmerkingen van de blog of op Instagram.

Wil je de workshop kopen? Dit kan nog een paar weken via deze link.


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Word lid van de AI Content Club

In de AI Content Club leer je alles over hoe je met AI content kunt maken met ChatGPT en Midjourney. Voor maar 9 euro per maand!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Koop de “Creatief met ChatGPT” training voor maar 15 euro excl BTW

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten