hoe bouw je een social media post op?
| | |

Hoe schrijf je een goede social media post

Hoe bouw je nu het beste je social media post op, zodat je er ook resultaten van krijgt? In deze blog post geef ik je een raamwerk voor hoe je het beste een post kan opbouwen.

Een goed opgebouwde post heeft een hoop voordelen:

  1. De kans dat mensen hem lezen wordt groter (best wel fijn, toch?). Trouwens, deze opbouw kun je ook gebruiken voor video of audio content.
  2. Het helpt je om jezelf te positioneren als expert, wat op zijn beurt weer helpt om een relatie te bouwen met je potentiële klanten, zodat ze uiteindelijk jou willen inhuren als hun coach!
  3. Het helpt je lezer om actie te ondernemen. Wat ook weer de kans groter maakt dat hij of zij uiteindelijk klant wordt bij jou. Woehoe!

Daar gaan we, hoe bouw je nou een post handig op? Hier is een grove opzet die je kan gebruiken voor elke post.

ps. Content ideeën nodig voor je social media posts, lees dan deze post.

Je titel (oftewel je “haakje”)

Haakje als in: datgene waarmee je je lezer binnenhengelt. De titel van je post (of het onderwerp van je email, of de eerste paar seconden van je video) zijn het ALLERbelangrijkst. Vaak hebben mensen de neiging om de meeste tijd te besteden aan het bericht zelf, maar als jouw titel niet goed is, als hij de interesse van je lezer niet trekt, dan heb je al die content voor niet geschreven! Zorg er dus voor dat je een goede titel maakt.

Een goede titel:

  • Trekt de aandacht en wekt nieuwsgierigheid op
  • Is relevant voor je lezen (iets waarvan je zeker weet dat ze het graag willen leren)
  • Belooft iets (bijvoorbeeld de lezer iets te leren. Let op: je post moet dit dan ook waarmaken!!)

Als je een post schrijft op social media, dan heeft die misschien niet per se een echte titel. Maar ook zo’n post heeft een haakje nodig. De eerste zin moet duidelijk maken waarom mensen verder moeten lezen. Probeer maar eens uit, je zult zien dat dezelfde post met of zonder een duidelijke eerste zin een verschil gaat opleveren in engagement!

Een korte introductie & het belang van je post

Je begint je post met een korte uitleg van waarom dit onderwerp belangrijk is voor je lezer. Je kunt er eventueel een kort persoonlijk verhaal aan toevoegen. Het uitleggen waarom dit onderwerp belangrijk is helpt om je lezer verder te laten lezen.

Je waardevolle content

Dan ga je verder met je waardevolle content: datgene dat jij belooft hebt in je titel. Zorg dat je je tekst opdeelt in onderdelen met kopjes ertussen, zodat het geen lange saaie lap tekst wordt.

Samenvatting

Aan het einde van je waardevolle content, vat je nog even samen wat je lezer nu geleerd heeft.

Call to action

En tenslotte kom je aan de Call to Action. DIT IS WAAR JE RESULTATEN MEE GAAT BEHALEN! Een call to action is: de stap die jouw potentiele klant kan nemen na het lezen van deze post, om een stapje dichterbij te komen bij samenwerken met jou.

Als je bijvoorbeeld iets hebt uitgelegd over een bepaald onderwerp, dan kun je als call to action zeggen “lees verder op mijn blog (met een link naar je blog). Of misschien heb je een gratis download die je lezer kan downloaden. Belangrijk hierbij is dat de stap niet te groot is. In een klap van het lezen van 1 post naar het kopen van een 5.000 euro kostend programma is misschien wat veel van het goeie. Denk dus goed na over: wat is nou een handige volgende stap, die mijn potentiële klant dichterbij kopen brengt, zonder dat ik hem of haar teveel push richting kopen.

Een call to action kan een verwijzing zijn naar je producten of diensten, maar dat hoeft niet. Het kan ook zijn: word lid van mijn Facebookgroep / volg me op Instagram / download mijn gratis weggever / laat me hieronder weten wat je hiervan vond. Als je maar ALTIJD een Call to Action gebruikt. Je lezers hebben het nodig dat je ze bij de hand neemt en vertelt wat ze nu moeten doen. Dat klinkt een beetje kleuterjufferig, maar geloof me, het maakt een wereld van verschil!

Zo, dat was het! Hoe bouw je een goede social media post op: haakje – introductie & waarom – waardevolle content – samenvatting – call to action (dit is de samenvatting van mijn post by the way, en nu gaan we verder met de call to action):

  • Wil je meer leren over content, lees dan verder op mijn blog.
  • En wil je professionele hulp bij je contentstrategie of algehele strategie, dan kun je hier meer lezen over mijn diensten. Ik zou je graag helpen!

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *