#32 – Hoe vaak moet je posten?

In aflevering 32 ga ik de vraag beantwoorden: Hoe vaak moet ik posten? Hoe vaak moet ik posten op social media? Hoe vaak moet ik posten op mijn blog?

Hoe vaak moet ik posten is denk ik één van de allermeest gevraagde vragen die ik krijg!

Bijvoorbeeld: hoe vaak moet ik post op instagram. hoe vaak moet ik bloggen, hoe vaak moet ik mijn e-mail lijst mailen, hoe vaak moet ik in mijn facebook,groep posten enz.

De vraag onder de vraag

Op zich is “hoe vaak moet ik posten” een hele goede vraag. En ik begrijp dat je als ondernemer wil weten wanneer je het goed doet.

Wat ik echter ook vaak merk is dat er onder vragen zoals “hoe vaak moet ik posten” een diepere vraag ligt en dat is “wanneer doe ik het goed?” of “zeg mij hoe vaak ik moest posten, zodat ik zeker weet dat ik resultaat krijg.”

Veel ondernemers (myself included) hopen vaak stiekem op een magix fix, een truc die ervoor gaat zorgen dat er klanten komen. Daar is uiteindelijk ook een groot deel van de hele industrie van coaches die ondernemers leren hoe marketing werkt op gebaseerd, die ENE truc waardoor het ineens allemaal gaat lukken.

Ik denk dat die truc niet bestaat. Elke ondernemer moet voor zichzelf leren hoe zichtbaar te worden en voor elke ondernemer zijn er andere hobbels die overwonnen moeten worden.

Het hopen op een quick fix leidt je eigenlijk af van het accepteren dat het groeien van een bedrijf veel tijd en moeite kost.

Daarom vind ik het belangrijk dat je, als je bij jezelf merkt dat je regelmatig op zoek bent naar antwoorden op dit soort vragen als “welk platform moet ik gebruiken” of “hoe vaak moet ik posten” of “hoe laat moet ik posten” etc etc, je bewust bent van het feit dat je misschien een magic fix zoekt. En dat die er simpelweg niet is.

Het antwoord op de vraag “hoe vaak moet ik posten”.

En dan nu verder met de vraag: hoe vaak moet ik dan posten?

Hier is geen eenduidig antwoord op. Meestal zeg ik: zo vaak als jij het consistent kan volhouden. Want als jij jezelf oplegt om dagelijks te posten en je vindt er geen bal aan, dan houd je het niet vol. En als je het al volhoudt, dan zijn je teksten waarschijnlijk niet al te goed. Je hebt meer aan een paar hele goeie posts die uit je tenen komen, dan aan een dagelijkse post die eigenlijk een “moetje is”.

Maar, van de andere kant is het wel SUPERbelangrijk dat je elke dag werkt aan je zichtbaarheid. En daar hoort ook content maken bij. Het hoeft niet elke dag posten te zijn, het kan ook de ene dag posten op Instagram zijn, de andere dag een podcast maken, de andere dag emailen, maar als je nog niet genoeg klanten hebt, dan is het wel HEEL verstandig om elke dag aan de slag te gaan met content maken.

Je kunt deze podcast luisteren om meer te leren over wat je elke dag zou moeten doen als ondernemer als je wil blijven groeien.

Vaak zie ik dat nieuwere ondernemers behoorlijk wat weerstand voelen tegen dagelijks aan de slag moeten met marketing en verkoop. Eigenlijk heb je als ondernemer twee rollen: ondernemer zijn EN je inhoudelijke rol, waarin je werkt met klanten. En natuurlijk wil jij zoveel mogelijk tijd besteden aan het werken met klanten, daarom heb je dit bedrijf gestart! Maar als er nog geen klanten zijn, dan moet je extra veel tijd aan je andere rol besteden en dat is die van ondernemer: marketing, verkoop, zichtbaar worden en content maken.

Dat is soms best even een tegenvaller, om je te realiseren dat je daar dagelijks (en voor altijd) mee aan de slag moet en ik denk dat dat iets is wat veel ondernemers zich onvoldoende realiseren voor ze beginnen. Hoe sneller je accepteert dat deze twee rollen er zijn en dat je beide continu moet doen, hoe sneller je ook aan de slag kunt met zonder weerstand dagelijks content gaan maken.

Ik hoop dat deze podcast /blog nuttig was voor je, als je er vragen of opmerkingen over hebt, laat me dan weten hieronder in de opmerkingen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten