Ideale klant: wat is dat? En wat moet je ermee?

Oh oh, als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik het onderwerp “ideale klant” aansnij, dan zou ik inmiddels miljonair zijn.

En met reden. Want serieus, ideale klant is een SUPERbelangrijk onderwerp voor ondernemers. En daarom vond ik het tijd om er een hele blog post aan te wijden.

Ik heb trouwens een podcast opgenomen over “wat is een niche?”, die kun je hier luisteren. Deze podcast gaat ook over ideale klanten, maar ook nog over andere onderwerpen, in deze blogpost vandaag wil ik helemaal ingaan op “wat is een ideale klant”?

We gaan het in deze blog hebben over:

  1. Wat is een ideale klant?
  2. Wat moet je met een ideale klant?
  3. Wat moet ik weten om mijn ideale klant te beschrijven?
  4. Hoe weet ik wie mijn ideale klant is?
  5. Help! Ik kan niet kiezen!

Wat is een ideale klant?

Een ideale klant is een term uit de marketing. Ik definieer een ideale klant als volgt: een ideale klant is die klant met wie jij het allerliefst wil werken en die jij het allerbeste kunt helpen.

Een ideale klant is een keuze die jij maakt voor je bedrijf. Jij bepaalt dus wie jouw ideale klant is. En die keuze maak je, omdat het je enorm gaat helpen als ondernemer (ik ga hieronder bij “voordelen van een ideale klant” in hoe het je helpt).

Ik noem een ideale klant trouwens liever een “soul client“. Dit omdat ik merk dat mensen bij de term “ideale klant” enorm in hun hoofd gaan zitten overdenken en op basis van ratio voor een ideale klant kiezen, terwijl het voor mij echt gaat om kiezen vanuit je hart: met welke mensen werk jij nou graag? Van welke mensen word jij echt blij? Wie wil en kun jij supergoed helpen?

Voor ik inga op de voordelen van een ideale klant, wil ik eerst even een voorbeeld bespreken.

Stel jij bent lifecoach. Dan kun je ervoor kiezen om geen ideale klant te hebben. Dat betekent in feite dat je iedereen die een probleem tegenkomt in zijn leven kunt helpen.

Je kunt er ook voor kiezen om een brede ideale klant te kiezen, bijvoorbeeld “vrouwen”. Je kunt je voorstellen dat je dan over specifiekere onderwerpen gaat praten in je content. Dat je foto’s van vrouwen gaat gebruiken, dat je naar netwerkevenementen voor vrouwen gaat.

En je kunt heel specifiek worden. Je wordt lifecoach voor vrouwen met migraine. Of lifecoach voor kinderen met ADHD. Kun je je voorstellen hoe ENORM anders de content van een lifecoach voor vrouwen met migraine eruit ziet dan die van een lifecoach voor kinderen met ADHD. En kun je je voorstellen dat een moeder die een coach zoekt voor haar kind met ADHD VEEL liever naar een lifecoach gaat die gespecialiseerd is in kinderen met ADHD dan naar een “lifecoach”?

Door te specialiseren in een bepaalde ideale klant gaat jouw content veel meer opvallen en ga je je als vanzelf positioneren als een expert, waardoor mensen sneller naar jou toekomen dan naar een ondernemer die iedereen helpt.

Ik hoop dat dit voorbeeld al een aantal van de voordelen van een ideale klant duidelijk heeft gemaakt, ik ga ze hieronder nog uitgebreid toelichten:

Wat moet je met een ideale klant – voordelen van een ideale klant?

Hier zijn de belangrijkste voordelen van een duidelijke ideale klant:

  • Met stip op 1: het wordt ECHT HEEL ERG VEEL MAKKELIJKER OM AAN KLANTEN TE KOMEN. Ik durf te zeggen dat het ontbreken van ideale klant de belangrijkste reden is waarom het bij veel ondernemers niet loopt.
  • Het wordt veel makkelijker om te bedenken wat je voor content moet maken als jij een heel duidelijk plaatje voor je hebt van die supergave persoon die jij graag wil helpen.
  • Het wordt veel makkelijker om echt contact te maken met die persoon, omdat je haar kent en snapt en omdat je echt tegen haar kunt praten, in plaats van dat je een algemeen verhaal vertelt dat voor iedereen geschikt moet zijn.
  • Je kunt naar jezelf kijken: wat mag ik nog aan mijzelf veranderen om deze soul client aan te kunnen trekken? Dit is een wat meer spirituele benadering van marketing: je trekt mensen aan die een vergelijkbare energie hebben als jij. Als jij dus een bepaalde soul client aan wil trekken, bijvoorbeeld iemand die snel actie onderneemt, maar jij bent zelf alles maar aan het uitstellen, dan zal het lastig worden die persoon aan te trekken. En dan kun jij dus nog werken aan je eigen actiegerichtheid. Zo kun je vervolgens die soul client makkelijker aantrekken. Je kunt hier meer lezen hierover.
  • Mensen kunnen veel makkelijker onthouden wat je doet en wie ze aan jou kunnen doorsturen als je iets specifieks doet – je krijgt dus makkelijker mond-tot-mond reclame
  • Het wordt makkelijker om marketingcampagnes, zoals advertentiecampagnes, op te zetten, omdat je goed weet aan wie je de advertenties moet tonen en wat je in de advertenties moet zetten. Hierdoor wordt het adverteren ook goedkoper en haal je er meer uit.
  • Je wordt sneller gezien als een expert. Wie zou er meer weten over de problemen van vrouwen met migraine? Een algemene therapeut of een therapeut die zich richt op vrouwen met migraine? Puur door het kiezen van die ideale klant, positioneer je jezelf als expert. En dat wekt vertrouwen.
  • Doordat je je specialiseert in de problemen van een specifieke klant, word je heel goed in het oplossen van die problemen. En dus worden je klanten blij!
  • Het coachen / helpen van klanten wordt minder werk. Toen ik begon met coachen, werkte ik met een aantal verschillende ideale klanten. Ik moest daardoor veel materialen produceren. Nu ik vooral met coaches, healers en therapeuten werk, kan ik heel veel van de materialen die ik maak hergebruiken. Dat scheelt mij tijd.

Wat moet ik weten om mijn ideale klant te bepalen?

Vaak zie je dat een ideale klant vooral beschreven wordt aan de hand van demografische gegevens, zoals: Leeftijd, geslacht, gezinssituatie, inkomen, opleiding, etc. Je krijgt dan ideale klant omschrijvingen zoals: mijn ideale klant heet Sonja, ze is 45 jaar en ze rijdt in een Volvo. Ze woont in Utrecht en heeft 2 kinderen en een hond.

Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik voel bij zo’n beschrijving nog geen soul client, geen klant waar je hart van in de fik gaat. Toch?

Dit zijn aanvullende vragen die je jezelf kan stellen bij het ideale klant bepalen:

  • Wat is het probleem van je soul client? Wat houdt haar zo bezig dat ze besluit er hulp bij in te huren?
  • Wat is haar grote verlangen? Wat wil ze graag bereiken?
  • Hoe kan ik deze soul client het beste helpen om haar probleem op te lossen / verlangen te bereiken?
  • Wat voor type is zij? Is zij bijvoorbeeld introvert? Of juist extravert? Creatief? Spiritueel? Formeel? Zakelijk? Kun je je voorstellen dat de content die jij maakt voor een soul client die creatief en extravert is totaal anders is dan voor een ideale klant die zakelijk en formeel is? Qua toon, woordkeuze, keuze van de plaatjes etc?
  • Wat zijn haar waarden? Wat is belangrijk voor haar in samenwerking met bijv een coach of therapeut? En in de keuze voor zo’n coach of therapeut?
  • Waar kun je jouw soul client online vinden?

Hoe kom ik er dan achter ik wie mijn ideale klant is?

Laat ik beginnen met hoe je er NIET achter komt wie je ideale klant is: door heel erg te gaan nadenken over de demografische gegevens of door 3 maanden te gaan piekeren of “ideale klant werkboeken” in te gaan vullen.

Hoe dan wel? Dit is wat ik aanraad:

  • Interviews met mensen die ongeveer in de doelgroep zitten die jij in gedachte hebt. Tijdens deze interviews kun je inzoomen op hun problemen en verlangens en krijg je een goed beeld van wie jouw ideale klant zou kunnen zijn. Ik gebruik hier in mijn coaching een uitgebreid interviewwerkboek voor. Als je me een DM stuurt op Instagram, dan stuur ik hem je gratis toe!
  • Ervaring. Als je niet goed weet met wie je wil werken, dan raad ik je aan om gewoon te gaan beginnen. Desnoods ga je gratis coachen, puur om te ervaren met wat voor soort mensen je graag wil werken (welk probleem? welk type persoon? welke demografie?). Pas door dingen echt te DOEN kom je erachter wat bij je past. Je kunt 3 maanden nadenken over je perfecte ideale klant of je kunt 3 maanden met mensen werken en een besluit nemen op basis van echte ervaring – en wat je hart je ingeeft!

Help! Ik kan niet kiezen!

Wat nou als je niet kan kiezen? Ik ga hier zeker nog een podcast over opnemen, want dit is een heel belangrijke uitdaging voor veel ondernemers.

Vaak krijg je als je gaat kiezen beperkende gedachtes. Misschien herken je er een of meer:

  • maar ik wil geen mensen uitsluiten!
  • maar ik ben opgeleid om iedereen te helpen!
  • maar ik ben een creatief type en het wordt saai om steeds dezelfde mensen te helpen!
  • maar dit voelt te beperkend en daar hou ik niet van!
  • alle business coaches zeggen dit en ze papagaaien elkaar na

Ik zal hieronder op elk van deze bezwaren ingaan.

Maar ik wil geen mensen uitsluiten!

Snap ik, wil ik ook niet. Maar, heel eerlijk, hoeveel klanten kun jij per jaar helpen? En hoeveel mensen zijn er met het probleem dat jij oplost? Je moet dus sowieso mensen gaan uitsluiten, want je kunt simpelweg niet iedereen helpen. Dus dan kun je net zo goed voor die klanten kiezen die jij het allerleukste vindt!

Bovendien betekent het kiezen van een ideale klant niet dat je anderen moet uitsluiten, ik help nog steeds allerlei soorten ondernemers. Je richt je alleen in je marketing op een soort ondernemer.

Maar ik ben opgeleid om iedereen te helpen!

Klopt. Alleen door iedereen te willen helpen, maak je het jezelf veel lastiger, met name in de beginfase van je bedrijf. Als alles eenmaal loopt, kun je weer breder worden in wie je helpt. Lees de lijst met voordelen van een duidelijke ideale klant anders nog even door.

Maar ik ben een creatief type en het wordt saai om steeds dezelfde mensen te helpen!

Ook die snap ik heel goed. Het is belangrijk dat je je ideale klant niet zo extreem specifiek kiest dat je werk saai wordt. Maar je hoeft ook niet superbreed te blijven om je creativiteit in je werk kwijt te kunnen. Vaak word je daar namelijk ook minder creatief van, omdat je niet goed weet waar je het over moet hebben en tegen wie je nou eigenlijk praat.

Als ik kijk naar mijn eigen werk, dan heb ik voor mijn vrij specifieke ideale klant zeker 300 onderwerpen te bespreken, zowel in mijn content als in de coachingsessies, daar kan ik mij ei helemaal in kwijt hoor en ik verveel me snel!

Maar dit voelt te beperkend en daar hou ik niet van!

Meestal als ondernemers dit zeggen, dan hebben ze een ideale klant gekozen vanuit hun hoofd en niet vanuit hun hart. Als ze eenmaal echt snappen dat een soul client de allerleukste persoon is om mee te werken, dan verdwijnt dit bezwaar meestal vanzelf en denken ze juist, oh wat SUPERtof dat ik dit ga doen!

Alle business coaches zeggen dit en ze papagaaien elkaar na

Ik papagaai uit principe geen mensen na en ik ben het ermee eens dat sommige business coaches onzin praten of in te algemene waarheden praten, maar hier zegt iedereen het toch echt, omdat het zo belangrijk is…

Tot zover: wat is een ideale klant en wat moet je ermee! Vragen? Stel ze gerust in de opmerkingen!


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach. Of koop hier de Masterclass “Creatief met ChatGPT”.



Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten