Instagram Reels ideeën voor coaches

Instagram Reels (en trouwens ook Facebook Reels sinds kort) zijn hot! In deze post leg ik uit waarom ze hot zijn èn geef ik Instagram Reels ideeën voor coaches, healers en therapeuten.

Wat zijn Instagram Reels?

Instagram Reels zijn korte video’s, vaak met een trendy muziekje. Ze mogen maximaal 1 minuut duren. Het concept van Instagram Reels is rechtstreeks gekopieerd van TikTok.

Waarom zijn Instagram Reels zo handig voor ondernemers?

Instagram Reels zijn dus gejat van TikTok. Klinkt een beetje lomp, maar Meta (het moederbeddrijf van Instagram en Facebook) zag veel concurrentie in TikTok en heeft besloten de functionaliteit na te bouwen, in de hoop dat TikTokkers zouden overstappen naar Instagram.

En daar zit ook meteen de reden dat Instagram Reels zo goed werken voor ondernemers: omdat Instagram wil dat Reels goed gaan lopen (zodat mensen stoppen met TikTokken en naar Instagram komen, zodat Instagram meer geld kan verdienen aan advertenties die aan deze mensen getoond worden), worden Reels aan heel veel mensen getoond.

Waar jouw Instagram berichten en verhalen (stories) vooral getoond worden aan je volgers en als je gelukt hebt aan mensen die een hashtag volgen die je bij je bericht hebt gezet, hebben Instagram Reels de kans om “viraal” te gaan. Dat betekent dat ze aan heel veel mensen getoond worden, ook mensen die nog nooit van jou gehoord hebben.

En dat maakt Instagram Reels een mooie manier om snel veel volgers te krijgen, omdat je content simpelweg door HEEL veel mensen gezien kan worden. Als je consistent Reels maakt.

Waar moet je op letten als je Instagram Reels gaat maken?

Het is belangrijk dat je Reels maakt die voor jouw niche relevant zijn: ze moeten jouw soul clients aanspreken en ze moeten gaan over een voor hun relevant onderwerp. Als je allerlei Reels gaat maken over je hond, dan krijg je misschien wel snel veel volgers, maar dan heb je voor je het week 10.000 hondenfans als volgers en daar heb je niet zoveel aan als coach (tenzij je een hondencoach bent haha).

Reels worden aan veel mensen getoond die nog nooit van jou gehoord hebben. Ga er dus niet vanuit dat de mensen die je Reel zien je kennen.

Verder is het belangrijk dat je video vanaf het begin pakkend is (want anders scrollen mensen gewoon verder) en dat je aan het einde een call to action toevoegt. Meer over wat een call to action is kun je leren in mijn podcast trouwens.

En tenslotte is de muziek die je kiest voor een Reel erg belangrijk. Als je een bepaalde trendy muziek kiest, dan is de kans dat jouw Reel viraal gaat een stuk groter.

Hoe vind je ideeën voor Reels?

Ik deel hieronder allerlei ideeen, daarnaast zal ik je uitleggen hoe je snel ideeen kan vinden:

Op instagram vind je onderaan je scherm de “Reels” tab. Als je hierop klikt, kom je op populaire Reels:

Door dagelijks 5 minuutjes hier doorheen te scrollen, krijg je al veel ideeën.

Daarnaast kun je ook specifieker zoeken:

  1. Ga naar de zoekbalk in de Instagram app en tik daar een algemene zoekterm uit jouw niche in, in het Engels. Bijvoorbeeld #weightloss als je mensen helpt met afvallen.
  2. Op de resultatenpagina waar je terecht komt, kun je “Reels” selecteren en door allerlei ideeen in jouw vakgebied heenscrollen.
  3. Pas de Reel aan naar jouw specifieke niche en hop, daar ga je!

Dit is waar je “Reels” kunt vinden op de resultatenpagina:

Hoe vind ik voorbeelden van een trend?

Stel nu, je ziet een Reel waarvan je denkt, he deze content vind ik geinig. Dan kun je bekijken wat andere creators met datzelfde idee hebben gedaan. Dit doe je door onderaan die Reel op het muziekje klikken dat bij die Reel hoort:

Als je daarop klikt, dan kom je vervolgens in een scherm waarin je allerlei voorbeelden ziet van dat muziekje. Zo kun je zien wat andere Instagrammers hebben gemaakt aan Reels:

Zo krijg je nog meer inspiratie van verschillende manieren waarop je het Reel idee kunt toepassen. Vaak zie je op deze pagina perfecte en minder perfecte manieren om dit Reel idee uit te voeren en dat is voor de perfectionisten onder ons altijd wel fijn…

Bovenaan kun je vervolgens klikken op “audio opslaan” om de audio te bewaren voor later, of je kunt meteen beginnen met je eigen Reel door op “Audio Gebruiken” te klikken.

Instagram Reels Ideeën voor Coaches, Healers en Therapeuten

En daar gaan we dan, ideeën voor Reels die jij als coach kan maken. Ik heb gekozen voor algemene voorbeelden. Jij kunt ze relevant maken voor je klanten en toepassen op jouw niche. De muziekjes die ik hier voorstel zijn tegen de tijd dat jij deze Reel ziet wellicht niet meer trendy, in dat geval kun je een vergelijkbare Reel maken, deze lijst is vooral bedoeld om je te laten zien dat je Reels prima zakelijk kan inzetten.

Jezelf voorstellen

Reels waarin je kennis deelt:



Reels waarin je je volgers leert hoe het NIET moet

<br><br>

Reels waarin je een heel herkenbare situatie weergeeft, waarin jij laat zien dat je SNAPT hoe jouw soul client zich voelt:

  • Als je voor de zoveelste keer ….
  • Hoe het voelt om… https://www.instagram.com/reel/Cbxu3HWpSJY/
  • Maak jij je ook schuldig aan: https://www.instagram.com/reels/audio/443493567294483/
  • Als iets mislukt: https://www.instagram.com/reel/CcS0yZ1lY4d/
  • Brain overload (als jouw soul client) probeert in zijn eentje te dealen met het probleem dat jij als coach oplost) https://www.instagram.com/reel/Cbxs-3qlvaB/?igshid=YmMyMTA2M2Y=


Reels waarin je inspiratie deelt



Reels waarin je vertelt over wat je doet



Reels waarin je je volger realistische verwachtingen geeft over zijn probleem

  • Hoe lang iets duurt: https://www.instagram.com/reel/Cbsf8ktjN9K/


Een snelle tip

  • Deel een snelle tip. Je kunt hiervoor in Canva een videootje maken (zoek op “Reels” templates) of je kunt gewoon max 1 minuut in de camera praten zonder muziekje eronder. https://www.instagram.com/reel/Cb3sIm4p_ws/

Hopelijk hebben deze Instagram Reels ideeën je veel inspiratie gegeven! Heel veel succes met Reels maken! Als je hier vragen over hebt, laat het dan gerust weten in de opmerkingen.



What’s next?

  • Vond je deze Instagram Reels ideeën nuttig? Dan kun je hem delen met de knoppen op deze pagina!
  • Je kunt hier meer blogs lezen over online marketing.
  • En dan is er de Online Marketing met Impact podcast, waarin je alles leert over hoe je online een merk kan opbouwen en klanten kan vinden, zonder 24 uur per dag online te hoeven zijn en zonder je hele leven op Instagram Stories te hoeven gooien!
  • En als je nu denkt OMG Paulien, jij moet mij helpen om zichtbaarder te worden, mezelf te zijn en meer klanten aan me te binden, lees dan hier meer over mijn coaching!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten