Instagram zakelijk account of persoonlijk?

Is het handig om van je privé Instagram account een Instagram zakelijk account te maken als ondernemer? In deze blog post ga ik eerst in op de voordelen van een zakelijke Instagram account en vervolgens op de nadelen. En dan geef ik je mijn advies: Instagram business of persoonlijk?

Ik ga er hierbij vanuit dat je de account gebruikt voor je bedrijf, dus om te vertellen over wat je doet en klanten te vinden. Als je de account puur privé gebruikt, dan kun je het sowieso gewoon een persoonlijk account laten zijn.

Wat is een Instagram zakelijk account?

Een zakelijk Instagram account (business account / professioneel account) is een account dat allerlei mogelijkheden biedt voor ondernemers en bedrijven om hun Instagram account te gebruiken om omzet te maken. Dat betekent dat het dus mogelijkheden biedt die met een persoonlijk account (een account voor individuen) niet beschikbaar zijn.

Hieronder vertel ik verder over wat die mogelijkheden dan allemaal zijn:

Wat zijn de voordelen van een zakelijke Instagram account?

1. Je krijgt toegang tot allerlei statistieken. Zo kun je bijvoorbeeld hoe snel je account groeit, hoeveel mensen een post gezien hebben, hoeveel mensen op je profiel gekeken hebben enzovoorts. Als je serieus aan de slag wil met de groei van je Instagram account, dan is het bijhouden van statistieken belangrijk.

Hieronder zie je een voorbeeld van de statistieken die je kan zien in een zakelijk account over een individueel bericht:

Zoals je ziet, kun je bijvoorbeeld zien hoeveel accounts je bericht gezien hebben, hoe die accounts je gevonden hebben en of degenen die op je post hebben gereageerd volgers waren of niet.

Zo zijn er nog veel meer statistieken te krijgen, maar dit geeft denk ik een goed beeld van de aanvullende informatie die je als ondernemers uit je Instagram zakelijk account kan halen, die niet te vinden zijn op een Instagram persoonlijk profiel.

2. Je krijgt een extra veldje onder je naam, waar je je categorie ondernemer kan invullen. Zo zien mensen snel dat jij een ondernemer bent.

Hieronder zie je welk veldje ik bedoel:


Het veld “ondernemer” met de cirkel eromheen krijg je alleen op een zakelijk account. Dit lijkt niet zo belangrijk. Maar de mogelijke tekst op een profiel is beperkt tot 150 tekens, dus elk veldje dat je erbij krijgt om informatie in te stoppen is waardevol, om zo je potentiële volgers snel te laten zien wat je doet. Iemand die op jouw profiel kijkt, gaat geen studie doen van wie je bent, maar kijkt heel snel even. Hoe beter jij hem kan laten zien wat je ziet, hoe groter de kans dat hij op volg klikt als jouw profiel relevant blijkt!

3. Je kunt advertenties doen en posts boosten. Als je sneller wil gaan groeien, dan is advertenties draaien de beste manier. En dat kan dus alleen maar met een zakelijk profiel, niet meer een persoonlijk Instagram account! Dit is een van de grootste voordelen van een zakelijk Instagram account.

4. Je krijgt de mogelijkheid om een aantal knoppen op je profiel toe te voegen, zoals “contact opnemen”. Daarmee kunnen mensen rechtstreeks een email sturen of zelfs een sessie met je boeken vanaf je profiel.

5. Je kunt een shop toevoegen, waarmee je direct vanaf je profiel producten kunt verkopen. Dit is superhandig als je bijvoorbeeld fysieke producten verkoopt.

6. je kunt antwoorden “voorprogrammeren” voor je DMs. Zo kun je door 1 woord in te tikken een heel antwoord laten verschijnen met een snelcode. Ik gebruik bijvoorbeeld de snelcode “welkom” voor het bericht dat ik stuur aan nieuwe volgers. Ik hoef dan niet het hele bericht te tikken, maar alleen “welkom” en dan verschijnt het hele bericht in de DM die ik wil sturen. Ik hoef het dan alleen nog even persoonlijk te maken en dan kan ik het versturen.

7. Je kunt je chats automatiseren. Zo kun je bijvoorbeeld de vragen die het vaakst via de DM gesteld worden voorprogrammeren, zodat er een menuutje verschijnt waar mensen op kunnen klikken. Dit kan je veel tijd schelen als mensen steeds dezelfde vragen stellen. Ik ben zelf trouwens een groot fan van persoonlijk vragen beantwoorden (eventueel met snelcodes zoals ik hierboven uitlegde), want mensen praten echt liever met een persoon dan met een chatbot. Maar het KAN dus wel met een Instagram zakelijk account.

8. Je kunt tools voor het genereren van inkomsten inschakelen. Ik heb mij nog niet verdiept in wat dit precies inhoudt, dit is een functionaliteit voor influencers.

Zijn er ook nadelen aan een Instagram business account?

Ja, die zijn er. Ik zie er twee, waarvan eigenlijk alleen de tweede een echt nadeel is. Maar dat is dan ook meteen een vet groot nadeel van een Instagram zakelijk account…

  1. Mensen zien dat je een business bent. Niet iedereen zal een business willen volgen. Van de andere kant, jij bent op Instagram voor je bedrijf, dus je WIL juist dat mensen weten dat je een bedrijf bent, ik vind dit nadeel dus verwaarloosbaar.
  2. Dit is er een die ik wel heel belangrijk vind: Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) heeft op Facebook mensen gedwongen een businesspagina te maken voor hun bedrijf. Vervolgens heeft Meta het bereik (het aantal mensen dat je berichten ziet) van businesspagina’s helemaal teruggeschroefd, zodat bedrijven eigenlijk wel moeten adverteren. Ditzelfde kan op elk moment gebeuren op Instagram. Sterker nog, op dit moment wordt het bereik op Instagram al steeds lager. Ik heb nog geen bewijs gelezen dat een businesspagina een lager bereik heeft op Instagram, maar dit kan dus wel gaan gebeuren en Meta houdt hierin geen ENKELE rekening met wat dit zou betekenen voor kleinere ondernemers. Wees je er dus altijd van bewust dat je business Instagram op elk moment kan veranderen en dat je niet 100% op Instagram moet vertrouwen voor je resultaten.

Bedrijfsprofiel of persoonlijk profiel op Instagram – conclusie

Met het risico op plotseling lager bereik in je achterhoofd, vind ik de voordelen van een Instagram businessprofiel toch groter dan de nadelen. Ik raad je als ondernemer dus een zakelijk account aan.

Hoe zet je je Instagram persoonlijk profiel om in een Instagram bedrijfsprofiel?

Als je al een persoonlijk profiel hebt, dan kun je dit heel makkelijk omzetten in een bedrijfsprofiel. Dat doe je zo:

  • Open je instellingen (dit doe je door rechtsonder op je profielfoto te klikken en daarna rechtsboven op de drie streepjes van het menu en daarna op instellingen te klikken).
  • Klik op “account”.
  • Helemaal onderaan het menu dat je nu ziet, kun je kiezen voor “overschakelen naar professioneel account”.
  • Volg de stappen die je dan ziet. Wellicht wordt er ook gevraagd of je een makersaccount wil (in het Engels heet dit een creator’s account). Dat is een ander soort zakelijk account, specifiek voor influencers).
  • Klik op “klaar”.

Hopelijk was dit nuttig! Vragen? Laat het me gerust weten in de comments!

Meer leren van mij?

  • Als je dagelijks tips wil ontvangen over online ondernemen en social media en je bent een coach, healer, therapeut, expert of andere vergelijkbare ondernemer, dan nodig ik je supergraag uit in mijn Facebookgroep het Content Café!
  • Als je meer wil leren over Instagram, dan kun je hier al mijn blogs en podcasts over Instagram lezen en luisteren.
  • Als je meer wil weten over hoe ik coaches, healers en therapeuten help om zichtbaar te worden (onder andere op Instagram), betere content te maken en meer omzet te maken, dan kun je hier meer lezen over hoe ik je kan helpen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Recent Post