Aan de slag met ChatGPT? Download hier je Gratis ChatGPT Kickstart Kit 

Aan de slag met ChatGPT? Download hier je Gratis ChatGPT Kickstart Kit 

Kun je authentiek blijven als je AI gebruikt in je content?

Een van de negatieve opmerkingen die ik vaak krijg als ik vertel dat ik mij bezig hou met AI en marketing is “AI! Daarmee kun je niet authentiek zijn! Ik ga het niet gebruiken!”. Ik kreeg bijvoorbeeld veel van dat soort opmerkingen op mijn advertenties op Facebook.

Zelf denk ik dat die opmerkingen vooral geplaatst worden door mensen die nog niet actief aan de slag geweest zijn met AI. En ik vind het zonde als mensen vanuit de overtuiging dat AI en authenticiteit niet samengaan AI niet eens een kans gaan geven.

Daarom wil ik in deze blog ingaan op hoe ik AI gebruik in mijn contentproces om juist authentieke content te maken. Voor ik daarin duik, wil ik eerst ingaan op hoe je AI niet moet gebruiken als je authentiek wil blijven.

Hoe je je authenticiteit verliest met AI

Er zijn twee hoofdmanieren waarop je door AI te gebruiken niet meer authentiek, uniek, creatief en als jezelf overkomt. Als je beide manieren combineert, dan weet je zeker dat je content niet meer als jou klinkt – en dat je gaat klinken als alle andere mensen die AI op deze manier inzetten…

  1. Door AI jouw content te laten maken en die content vervolgens zonder dat je er verder iets aan verandert online te zetten.
  2. Door algemene prompts te gebruiken, zoals “schrijf een blog over de 5 voordelen van mindfulness”. Door het gebruiken van algemene prompts, krijg je algemene antwoorden. En ga je dus ook algemeen klinken, zonder eigen sausje of eigen visie.

Hoe blijf je authentiek als je AI gebruikt?

Dit is hoe ik AI in zet in mijn contentcreatieproces, waardoor ik EN AI kan gebruiken EN ervoor kan zorgen dat ik nog steeds authentiek ben:

Ik laat AI niet mijn content schrijven of maken.

Je hoeft je content niet te laten maken door AI, je kunt AI voor heel veel andere dingen inzetten, zoals het verzinnen van ideeën, het uitwerken van ideeën, het verbeteren van je teksten etc. Terwijl je je content nog steeds helemaal zelf maakt. Als voorbeeld, ter voorbereiding van deze blog post heb ik met ChatGPT gechat over mogelijke insteken voor een bericht over AI en authenticiteit, mogelijke manieren om AI wel en niet authentiek te gebruiken en een mogelijke titel. Uiteindelijk kies ik uit de informatie die ik met ChatGPT heb verzameld de insteek die ik leuk vind en die past bij mijn visie en pik ik er een aantal dingen uit die ik vervolgens uitwerk in dit bericht. Dit bericht schrijf ik dan zelf.

Ik gebruik AI voor tijdrovende en saaie taken

Juist door het inzetten van AI voor taken die je veel tijd kosten, zoals het uitwerken van content voor verschillende kanalen of het genereren van ideeën of het verzinnen van titels voor je berichten of onderwerpen voor je emails, kun je tijd vrij maken om te werken aan die taken waar jij echt voor nodig bent, zoals het creëren van jouw eigen, authentieke boodschap.

Ik gebruik AI bijvoorbeeld vaak voor het brainstormen of voor het nemen van een besluit. Taken die mij voor ik veel met ChatGPT werkte erg veel tijd zouden kosten en die nu veel sneller gaan. Daardoor heb ik tijd over voor de creatievere taken in mijn bedrijf!

Ik gebruik AI voor het maken van unieke afbeeldingen

Met AI tools zoals Midjourney kun je prachtige, unieke afbeeldingen maken van dingen die je in je hoofd voor je ziet. Zo gebruik ik het regelmatig om dingen die ik in meditaties zie om te zetten in een plaatje. Voor AI zou je hier stockfoto’s voor moeten gebruiken of heel goed moeten kunnen Photoshoppen, nu kun je het aan AI vragen.

AI helpt mij om mijn mening en visie onder woorden te brengen

Soms gaat authenticiteit over het kunnen formuleren van je eigen visie, je eigen gedachtes over een bepaald onderwerp. Dan is het fijn om een brainstormpartner te hebben. ChatGPT kan mij heel goed helpen om dingen die ik wil vertellen onder woorden te brengen en om mijn eigen gedachtes aan te scherpen en te formuleren. Ik gebruik ChatGPT bijvoorbeeld vaak als brainstormpartner als ik een bepaald idee heb, wat in mijn hoofd zit, maar waar ik nog niet helemaal uitkom, ik vraag dan “denk eens even met mij mee, hoe kan ik hier iets van maken”. Zo helpt de AI mij juist om mijn vage gedachten om te zetten tot een concrete boodschap.

Daarnaast is het natuurlijk ook zo dat AI steeds slimmer wordt en steeds beter in staat wordt om content te schrijven die wel degelijk klinkt zoals jij. Dus ook het laten maken van content door AI en toch authentiek blijven wordt steeds meer mogelijk. Hiervoor is het belangrijk dat je leert hoe je AI kunt trainen om jouw toon en schrijfstijl te gebruiken.

Hoe nu verder?

  • Wil je alles leren over hoe je ChatGPT en Midjourney inzet om authentieke content te creëren? Word dan lid van de AI Content Club voor maar 9 euro per maand. Hier leer je oa ook hoe je AI kunt trainen met jouw toon en schrijfstijl.
  • Lees hier mijn andere blogs over ChatGPT en AI.
  • Meer leren over online marketing en content? Luister dan de Online Marketing Met Impact podcast.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Leer hoe je AI in kunt zetten om sneller, slimmer en creatiever content te maken als ondernemer. Vanaf 9 euro per maand!

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten