Nieuwe naam Facebook
| | |

Nieuwe Naam – Facebook wordt Meta

Heb je al gehoord dat Facebook een nieuwe naam heeft? We hebben het trouwens niet over het social media platform Facebook, maar over het moederbedrijf Facebook.

In deze blog ga ik in op de nieuwe naam van Facebook en wat deze naam betekent. Ik geef je ook mijn visie op wat het feit dat Facebook van naam en visie verandert betekent voor online ondernemers!

Wat is de nieuwe naam van Facebook?

De nieuwe naam van Facebook is…. Meta. Het moederbedrijf gaat dus Meta heten, met daaronder onder andere Facebook (het social media platform dat gewoon dezelfde naam houdt), Instagram en What’s App.

Wat is de Metaverse?

Meta is een afkorting van Metaverse. De metaverse is een hippe term in Silicon Valley en staat voor de (een) toekomstvisie van het internet: een “immersive” versie van het internet waarbij we niet OP het internet zitten, maar ERIN. Dat gebeurt door middel van augmented reality en virtual reality. Bij virtual reality wordt je hele echte wereld vervangen door een virtuele wereld en bij augmented reality worden er digitale dingen aan je bestaande echte wereld toegevoegd. Pokémon Go is een voorbeeld van augmented reailty. De metaverse wordt een soort combinatie van de twee.

Je kunt het je ongeveer voorstellen als een soort grote online wereld waarbij je kunt praten met mensen, spellen kunt spelen en dingen kunt kopen, waarbij je het gevoel hebt dat je echt IN die wereld zit en waarbij je je verplaatst van de ene naar de andere ruimte.

In plaats van dat je naar een scherm kijkt, heb je een bril op waarin je een virtuele wereld ziet.

Hier zie je een video van de CEO van Instagram, Adam Mosseri, die uitlegt (in enigszins vage termen met enigszins vage voorbeelden) wat de metaverse zal gaan zijn en hoe Instagram daarin past.

En hier kun je een podcast beluisteren van het NRC over de metaverse.

Waarom heeft Facebook een nieuwe naam?

Dat vind ik buitengewoon interessant, want het voelt een beetje random om ineens van naam te gaan veranderen, terwijl er toch wel urgentere uitdagingen zijn in Facebook land.

Er is een aantal mogelijke redenen waarom Facebook ineens met die naamconcept op de proppen komt. Mocht jij trouwens nog meer redenen weten, laat me ze dan in de comments weten, vind ik tof!

1. Afleiding

De algemene opinie die ik online gelezen heb is dat de CEO van Facebook (het moederbedrijf) Mark Zuckerberg de aandacht af wil leiden van alle schandalen die Facebook op dit moment treffen en dat hij wil laten zien “kijk wij zijn veel meer dan alleen maar social media”.

Facebook ligt op dit moment onder vuur over allerlei onderwerpen, onder andere door de Facebook Papers, tienduizenden interne documenten die gelekt zijn door voormalig medewerkers (van het ethics team!).

Hier een paar van de heikele punten:

  • Social Media zijn slecht voor het zelfbeeld van tieners. Dit heeft Facebook zelf onderzocht maar vervolgens genegeerd…
  • Bepaalde soorten content worden op Facebook veel meer getoond dan andere. Het gaat dan vooral om content die veel reacties uitlokt. Vaak zijn dat posts waar mensen boos van worden, bijvoorbeeld opruiende artikelen. Dit soort berichten worden wel vijftig keer vaker aan mensen getoond dan neutrale berichten. Facebook speelde hiermee een grote rol in allerlei drama’s. Bijvoorbeeld in de spanningen rondom Covid vaccinaties en de bestorming van het Capitool in de VS in januari 2021.
  • Natuurlijk allerlei privacy issues die al jaren spelen en maar mondjesmaat aangepakt worden.
  • Social media is opzettelijk verslavend gemaakt, zodat mensen er zoveel mogelijk tijd op door brengen, zodat Facebook zoveel mogelijk advertentiegeld kan opstrijken.
  • De advertentiekosten op Facebook blijven maar stijgen. Maar de advertentiemogelijkheden worden steeds slechter, met name onder Apple gebruikers (hierover later in deze post meer).

Al met al geen makkelijke onderwerpen en heel veel negatieve kritiek en daarom is het natuurlijk wel voor de hand liggend dat een nieuwe naam een mooie afleiding kan zijn!

2. Ego wedstrijd

Een andere reden waarom Mark Zuckerberg hierop (de metaverse en de nieuwe naam) duikt, zou kunnen zijn dat hij de wedstrijd van rijke-CEO’s-met-coole-plannen niet wil verliezen van de andere CEO’s. Zoals Jeff Bezos van Amazon, die met ruimtereizen bezig is.

3. Shiny object

Of, dat denk ik zelf, misschien is hij gewoon de interesse in Facebook kwijt na al dat “gedoe” met die beschuldigingen? Misschien wil hij iets vet leuks nieuws gaan doen? Ik heb niet de indruk dat hij enigszins onder de indruk is van de beschuldigingen. En erger nog, van al het kwaad dat zijn bedrijf doet in de wereld. Gebruikers en ethiek lijken hem helemaal niet te deren. Hij ontkent alles eigenlijk gewoon keihard. Lees dit stuk maar eens, akelig te zien hoe hij alles gewoon ontkent…

4. Betere advertentiemogelijkheden op nieuwe technologie = moneyyy

Apple en Google, de grootste concurrenten van Facebook zijn de eigenaren van de belangrijkste besturingssystemen van mobiele telefoons. Facebook verdient haar geld met advertenties. En met name Apple heeft het Facebook recent bijna onmogelijk gemaakt om goed te kunnen adverteren voor Apple gebruikers. Apple zegt dat ze dit doen vanwege data-protectie, maar daar geloof ik niet zoveel van, ik denk dat Apple Facebook dwars wil zitten cq zelf meer geld wil gaan verdienen aan adverteren.

Anyway, doordat Facebook zelf geen mobiele telefoons en besturingssystemen heeft, zijn ze enorm afhankelijk van Google en Apple en dat blijkt een achilleshiel te zijn. Met de komst van de metaverse zou Facebook dit kunnen doorbreken. Mits ze zelf de brillen (of welke hardware er ook nodig gaat zijn om in de metaverse te komen) gaan maken. EN mits de besturingssystemen EN de metaverse werelden zelf door Facebook bepaald worden. Hierdoor kunnen ze niet gedwarsboomd worden in hun advertentie-omzet-groei-ambities.

Uiteindelijk gaat het in deze wereld dus allemaal om geld en ego’s…

Wat betekent de Metaverse voor kleine online ondernemers?

Op de korte termijn nog niet zoveel denk ik. Het gaat nog jaren duren tot deze visie echt tot leven komt. Op dit moment is er nog niet één metaverse. Er zijn er allerlei kleine initiatieven die verschillend werken. Ook hebben ze verschillende hardware (brillen) nodig. En de werelden zijn niet aan elkaar gekoppeld, zoals op het internet wel het geval is.

Op de lange termijn opent zich natuurlijk een hele nieuwe wereld van augmented en virtual reality. Hierin zijn ongetwijfeld ook heel veel mogelijkheden in zijn voor online ondernemers. Bijvoorbeeld om een online store te beginnen of te adverteren.

Ik vraag mij trouwens ook af of de wereld behoefte heeft aan een NOG verslavendere versie van het internet, gerund door een bedrijf als Facebook. Oh nee, Meta. Woehaha.

In de tussentijd hoop ik dat er snel een nieuwe CEO komt bij het social media platform Facebook. Een CEO die social media weer om kan buigen naar wat het in het begin was, een mooi, positief platform waarop je kon connecten met vrienden, familie en bedrijven van jouw keuze!

We gaan het zien!

Wil je meer leren over Facebook? Hier zijn mijn andere blogs over Facebook.

Heb je hier gedachtes over, dan vind ik het superleuk als je ze in de comments wil delen!

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *