Perfecte website belangrijk? Online marketing met impact podcast aflevering 30
| |

#30 – Hoe belangrijk is de perfecte website nou eigenlijk?

In deze podcastaflevering ga ik in op het belang van een perfecte website.
Ik merk namelijk dat bijna alle ondernemers die ik spreek als een van de ALLEReerste dingen aan hun website beginnen en dat ze hier vaak ook een behoorlijk bedrag in investeren. Ik merk ook dat ze vaak geen helder beeld hebben van hoe deze website hen nu precies gaat helpen om aan meer klanten te komen.

Misschien herken jij jezelf hierin? Dan is deze aflevering voor jou!

Laten we beginnen met de vraag: hoe belangrijk is de perfecte website nu eigenlijk?
Mijn antwoord op die vraag is: VEEL minder belangrijk dan de meeste startende ondernemers denken.

Het beeld wat ik vaak zie is dat ondernemers denken: ik maak een website –> dan vinden mensen mijn website –> dan worden ze klant.

Helaas is dit niet de werkelijkheid.

Ten eerste wordt een website niet zomaar gevonden, hiervoor heb je meestal een blog nodig, naast je websitepagina’s. Misschien denk je nu, maar mijn website is geoptimaliseerd voor “relatiecoach Amsterdam” of voor “dietist Groningen”, maar het zoekvolume (het aantal mensen dat per maand op die woorden zoekt) is meestal heel klein. Daar ga je dus niet veel klanten uit halen.

Ten tweede is de “reis” van een potentiële klant zelden zo lineair als: zoekt op jou –> vindt jouw site –> koopt. Vaak is de website een onderdeel van een uitgebreidere reis, bijvoorbeeld: iemand hoort jouw podcast –> daar hoort hij je Instagram –> volgt je op Instagram –> volgt tijdje je content –> leest daar over je programma –> gaat naar je site om meer over je programma te horen. Een website is dus meestal een radartje in een groter geheel en geen los ding dat zomaar verkopen genereert. Zeker niet als je coach of healer bent en duurdere trajecten verkoopt, daarvoor willen mensen meestal toch net iets meer van jou zien dan alleen een site.

En ten derde en dit is misschien wel de allerbelangrijkste (en dit wordt een beetje een hangende plaat, maar ik gooi hem er toch in): een website maken heeft geen enkel nut als:
– jij nog niet goed weet wie jouw soul client is
– je nog in jouw soul clients’ EIGEN woorden kunt praten over wat hem of haar bezig houdt.
– jij nog geen aanbod hebt ontwikkeld waarvan je zeker weet dat jouw soul client het wil kopen
– jij nog niet weet hoe je goede content maakt die ervoor zorgt dat er bezoekers naar je site komen
– jij nog geen volgers of mensen op je email lijst hebt die je content kunnen consumeren.

Al deze stappen (maar vooral de eerste 3) zijn essentieel voordat een website echt nut heeft.
En als je dus kijkt waar je je tijd en energie in moet stoppen, dan zou ik zeggen dat dat ook in die eerste 3 dingen is. Pas als je die op orde hebt, weet je wat er op je site moet staan. En anders heb je iets heel moois staan, waar niemand naar kijkt èn wat niet converteert omdat het niet de juiste mensen aanspreekt…

Zie een website dus als een ONDERDEEL van jouw verkoopproces, dat nooit goeie content en contact met soul clients kan vervangen en dat op zichzelf niets doet. Een site die live staat doet niets. Daar komen niet vanzelf mensen op en daar komen niet vanzelf klanten uit.

Links genoemd in deze podcast:
wat is een niche? En wat moet ik ermee?

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.