Social Media teksten schrijven – hoe bouw je een goede social media post op? #37

Wat zijn de onderdelen van een goede social media post? Hoe maak je nu goede social media teksten en hoe bouw je zo’n bericht goed op? Daar gaat deze aflevering over! Je kunt hem hieronder luisteren. Daar weer onder vind je een samenvatting van deze aflevering over social media teksten!

Hoe bouw je nu het beste je social media post op, zodat je er ook resultaten van krijgt? In deze blog post geef ik je een raamwerk voor hoe je het beste een bericht / social media tekst kunt opbouwen.

Een goed opgebouwde post heeft een aantal voordelen:

  1. De kans dat mensen hem lezen wordt groter (best wel fijn, toch?). Trouwens, deze opbouw kun je ook gebruiken voor video of audio content.
  2. Het helpt je om jezelf te positioneren als expert, wat op zijn beurt weer helpt om een relatie te bouwen met je potentiële klanten, zodat ze uiteindelijk jou willen inhuren als hun coach!
  3. Het helpt je lezer om actie te ondernemen. Wat ook weer de kans groter maakt dat hij of zij uiteindelijk klant wordt bij jou. Woehoe!

Daar gaan we, hoe bouw je nou een post handig op?

Een goed social media bericht volgt een vaste opbouw, ik ga op elk van deze onderdelen in de rest van deze blog verder in:

  1. Het haakje –> datgene waarmee je je volger binnenhengelt, datgene waardoor hij stopt met scrollen en juist jouw post verder aandacht gaat geven.
  2. De waarom –> een korte toelichting van waarom wat jij vertelt / schrijft relevant is.
  3. De waarde –> je geeft je volger iets waardevols, dat aansluit bij wat je beloofd had in je haakje.
  4. De samenvatting –> je vat nog even dat ENE ding samen dat je wil dat jouw volger onthoudt na het lezen van jouw post.
  5. De Call to Action –> je laat je volger weten wat je wil dat hij vervolgens gaat doen (ergens klikken, iets lezen, iets downloaden, iets kopen etc).

Door deze opbouw aan te houden, heb je een grotere kans dat jouw volgers a. überhaupt jouw post bekijken, b. jouw als een expert gaan zien doordat ze je content consumeren en c. ook daadwerkelijk iets gaan DOEN waardoor ze uiteindelijk klant worden.

ps. Content ideeën nodig voor je social media posts, download dan mijn gratis planner voor 52 social media content ideeen!

De titel van je social media tekst (oftewel je “haakje”)

Haakje als in: datgene waarmee je je lezer binnenhengelt. De titel van je post (of het onderwerp van je email, of de eerste paar seconden van je video) zijn het ALLERbelangrijkst. Vaak hebben mensen de neiging om de meeste tijd te besteden aan het bericht zelf, maar als jouw titel niet goed is, als hij de interesse van je lezer niet trekt, dan heb je al die content voor niet geschreven! Zorg er dus voor dat je een goede titel maakt.

Een goede titel:

  • Trekt de aandacht en wekt nieuwsgierigheid op
  • Is relevant voor je lezen (iets waarvan je zeker weet dat ze het graag willen leren)
  • Belooft iets (bijvoorbeeld de lezer iets te leren. Let op: je post moet dit dan ook waarmaken!!)

Als je een post schrijft op social media, dan heeft die misschien niet per se een echte titel. Maar ook zo’n post heeft een haakje nodig. De eerste zin moet duidelijk maken waarom mensen verder moeten lezen. Probeer maar eens uit, je zult zien dat dezelfde post met of zonder een duidelijke eerste zin een verschil gaat opleveren in engagement!

Een korte introductie & het belang van je post

Je begint je post met een korte uitleg van waarom dit onderwerp belangrijk is voor je lezer. Je kunt er eventueel een kort persoonlijk verhaal aan toevoegen. Het uitleggen waarom dit onderwerp belangrijk is helpt om je lezer verder te laten lezen.

Je waardevolle content

Dan ga je verder met je waardevolle content: datgene dat jij belooft hebt in je titel. Zorg dat je je tekst opdeelt in onderdelen met kopjes ertussen, zodat het geen lange saaie lap tekst wordt.

Samenvatting

Aan het einde van je waardevolle content, vat je nog even samen wat je lezer nu geleerd heeft. Focus daarbij op dat ENE ding dat je wil dat je lezer onthoudt na het lezen van je bericht.

Call to action – de afsluiting van àl je social media teksten

En tenslotte kom je aan de Call to Action. DIT IS WAAR JE RESULTATEN MEE GAAT BEHALEN! Een call to action is: de stap die jouw potentiele klant kan nemen na het lezen van deze post, om een stapje dichterbij te komen bij samenwerken met jou.

Je kunt hier aflevering 11 van mijn podcast luisteren, die helemaal over Call to Actions gaat!

Als je bijvoorbeeld iets hebt uitgelegd over een bepaald onderwerp, dan kun je als call to action zeggen “lees verder op mijn blog” (met een link naar je blog). Of misschien heb je een gratis download die je lezer kan downloaden. Belangrijk hierbij is dat de stap die je je lezer vraagt te zetten niet te groot is. In een klap van het lezen van 1 post naar het kopen van een 5.000 euro kostend programma is misschien wat veel van het goede. Daarmee jaag je mensen weg. Maar iets downloaden, als je net een eerste blog van iemand gelezen hebt, dat is best realistisch.

Denk dus goed na over: wat is nou een handige volgende stap, die mijn potentiële klant dichterbij kopen brengt, zonder dat ik hem of haar teveel push richting kopen.

Een call to action kan een verwijzing zijn naar je producten of diensten, maar dat hoeft niet. Het kan ook zijn: word lid van mijn Facebookgroep / volg me op Instagram / download mijn gratis weggever / laat me hieronder weten wat je hiervan vond. Als je maar ALTIJD een Call to Action gebruikt. Je lezers hebben het nodig dat je ze bij de hand neemt en vertelt wat ze nu moeten doen. Dat klinkt een beetje kleuterjufferig, maar geloof me, het maakt een wereld van verschil!

Zo, dat was het! Hoe schrijf je goede social media teksten: haakje – introductie & waarom – waardevolle content – samenvatting – call to action (dit is de samenvatting van mijn post by the way, en nu gaan we verder met de call to action):


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Business Coach voor Coaches & Online Ondernemers

Hoi, ik ben Paulien Pierik, Business Coach & Marketing Strateeg. Ik help ondernemers van over de hele wereld zichtbaar te worden, steengoede content te maken en meer te verkopen, zodat ze impact kunnen maken en hun droomleven kunnen leiden.

Recente berichten