#48 – Starten met emailmarketing in 7 simpele stappen

Wil jij beginnen met emailmarketing, maar weet je niet precies hoe? In deze podcast neem ik je mee door de stappen die je moet gaan zetten om te starten met emailmarketing.

Deze blog bevat affiliate links, dat zijn links naar partijen of systemen waar ik zelf mee werk en heel tevreden over ben. Mocht jij bij hen via mijn link iets betaalds afnemen, dan krijg ik een commissie. Voor jou blijft de prijs hetzelfde.

Stap 1: Emailmarketing systeem kiezen

Een emailmarketing systeem zorgt ervoor dat jij je emails handig kan sturen, dat je bepaalde groepen kan aanmaken, zodat je alleen naar een bepaalde groep emails kan sturen, dat je statistieken krijgt en dat je al je volgers op 1 plek kan beheren.

Ik raad mijn klanten Mailerlite aan, omdat het tot 1.000 volgers gratis is en omdat het een fijn, relatief makkelijk systeem is, dat intuïtief werkt. Als alternatief raad ik Mailblue aan, dit is Nederlands (Mailerlite is Engels) en je kunt er meer mee, vooral op het gebied van meer geavanceerde dingen zoals klantrelaties bijhouden. Het is ook ingewikkelder vind ik en het is vanaf het begin betaald. Ik ben niet tegen betaalde systemen trouwens, maar als je net begint en er ìs een gratis alternatief, dan zou ik dat zeker ook overwegen, dan kun je je budget weer in andere dingen steken, toch?

Ik raad je aan om een systeem zelf te proberen, wat voor de een fijn is, is voor de ander een drama. Hoe dan ook raad ik je NIET aan om mailchimp te gebruiken. Dit systeem bestaat al lang en is voor beginners weliswaar gratis, maar het is niet gebruiksvriendelijk en niet modern. Ik heb nog nooit een enthousiaste Mailchimp gebruiker gesproken…

Stap 2: Professioneel emailadres regelen

De volgende stap die je moet nemen is een professioneel emailadres regelen. Daarmee bedoel ik, een die niet gmail / hotmail / outlook is… Idealiter is het een emailadres dat gerelateerd is aan je domein van je website. Dus bijvoorbeeld, mijn website is paulienpierik.com, dan is een logisch emailadres paulien@paulienpierik.com.

Om een domein aan te schaffen en bijbehorend emailadres, raad ik Siteground aan. Dit is een grote Amerikaanse partij met hele goede klantenservice en lage tarieven. Wel Engelstalig.

Stap 3: Systeem en emailadres draaiend krijgen

Vervolgens maak je een account voor het emailmarketing systeem en voeg je daar je email adres aan toe. Nu ben je klaar om te mailen! De meeste systemen bieden goede video-instructies voor hoe je dit precies moet doen.

Stap 4: Gratis weggever maken

Je gratis weggever is datgene wat jij jouw nieuwe lezers biedt, in ruil voor hun emailadres. In de afgelopen jaren zijn e-books heel populair geworden, maar ik vind deze inmiddels achterhaald. Wees creatief in wat je maakt, bijvoorbeeld een checklist, een werkboek, een meditatie, een oefening, een journal, een planner.

Stap 5: Gratis weggever downloadpagina maken

Vervolgens moeten mensen jouw weggever natuurlijk ergens kunnen downloaden. Dat doen ze op een “landingspagina”. Dat is een pagina die uitlegt wie jouw weggever zou moeten downloaden en waarom, met daarop een formulier waarop ze hun gegevens achterlaten. Die gegevens komen vervolgens, hop, automatisch in jouw emailsysteem te staan.

Concreet moet je om dit voor elkaar te krijgen:

  1. Een landingspagina maken. Dit kun je op je website doen, dan maak je daar een losse pagina aan. En als je nog geen website hebt, dan kun je het vaak ook in je emailmarketing systeem doen. Mailerlite heeft een optie om daar een landingspagina te maken.
  2. Een formulier maken. Dit doe je in je emailmarketing systeem. Dit formulier vraagt meestal voornaam – achternaam – emailadres. Ik vraag nog extra wat iemand precies doet, zodat ik weet wat voor soort bedrijven mijn volgers hebben.
  3. Dat formulier op die landingspagina plakken. Dat doe je meestel door een stukje code te kopiëren en plakken (embedden heet dat in het Engels).

Stap 6: Automatische emailreeks maken

Als mensen nu op de landingspagina jouw gratis weggever downloaden, dan wil je idealiter dat ze vervolgens een aantal emails van je krijgen, verspreid over een periode van 1 of 2 weken. Hierdoor kunnen ze je leren kennen, leren ze waar jij voor staat en wat je doet. En hiermee filter je ook de potentiele klanten die al meteen van je willen kopen eruit.

Deze automatische reeks aan emails noem je ook wel een “welcome sequence”. Deze maak je aan in je emailmarketingsysteem en vervolgens koppel je hem aan je formulier.

Je kunt zelf bepalen hoeveel emails je wil sturen en hoeveel tijd er tussen de emails zit. Je kunt ook bijvoorbeeld sommige mensen andere emails sturen dan andere, bijvoorbeeld op basis van welke weggever ze gedownload hebben of waar ze op geklikt hebben. Allemaal automatisch.

Deze welcome sequence zorgt er ook voor dat de mensen die het fomulier ingevuld hebben jouw gratis weggever ook daadwerkelijk ontvangen.

Zo krijgt iedereen die het formulier invult dus automatisch de weggever en de emails. Tadaaaa.

Stap 7: Je “normale” emails verzinnen en versturen.

Je hebt nu dus een systeem om mensen op je lijst te krijgen met je coole nieuwe weggever en deze mensen krijgen ook automatisch je weggever en welcome sequence opgestuurd.

Maar dan? Dan moet je natuurlijk aan de slag met ook gewoon je emails sturen. Ik raad je aan om minstens elke week te mailen. De reden daarvoor is dat mensen HEEL snel vergeten bij wie ze iets gedownload hebben en als ze niet meer precies weten wie je ook weer was, dan schrijven ze zich uit van je emails. En daarnaast blijf je zo vaak genoeg zichtbaar om te zorgen dat mensen jou gaan zien als een expert met wie ze wellicht wel willen werken!

Lang niet iedereen opent elke email, dus zelfs als je wekelijks emailt, zien lang niet alle mensen jouw emails. Dus als je denkt “is dat niet heel vaak dan?”, nee dat valt wel mee. En mensen vinden het eerder irritant emails te krijgen van iemand die ze niet kennen dan van iemand met wie ze een band opgebouwd hebben. En dat is ook het doel van de emails die je stuurt, om een band op te bouwen met je lezers.

Tot zover de zeven stappen! Mocht je nou denken, pffff Paulien, dit klinkt nog steeds heel ingewikkeld, ik zie mezelf dit niet doen hoor, dan heb je geluk, want ik ga een emailmarketing bootcamp organiseren en daarin ga ik je door precies deze stappen heen begeleiden! Het begint op 1 oktober 2022 en je kunt hier alle details lezen. Als jij voelt dat je wil beginnen met emailmarketing, doe dan mee!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Recent Post