Taken afronden – 6x waarom het niet lukt EN hoe je het kan oplossen – #55

Een klant vertelde me deze week dat ze taken afronden zo lastig vindt. Om dingen echt zo ver af te maken dat ze de wereld in kunnen.

En dat inspireerde me tot het maken van een nieuwe podcast over taken afronden, want niet alleen heb ik hier zelf last van, ik weet zeker dat heel veel ondernemers hier last van hebben, creatieve types als we zijn. We vinden het lastig om dingen af te ronden. Sales pages bijvoorbeeld. Of blogs. Of emails. Of programma’s.

In deze podcast ga ik in op de redenen die ik zie bij ondernemers, waarom het niet lukt om dingen af te maken EN geef ik je concrete tips hoe hiermee om te gaan.

Reden 1: je bent als type een starter en geen afmaker, taken afronden is niet je zone of genius

Je bent een starter en geen afmaker. Je zou het ook kunnen omschrijven als: je bent een bedenker, geen uitvoerder.

Dat is een karaktereigenschap die past bij ondernemers. Natuurlijk gaat ondernemen over de dingen doen die je leuk vindt, maar zonder dingen af te maken, kom je gewoon niet verder.

Dit zijn mijn tips voor de starters onder ons om beter te worden in afmaken.

  • Je zou kunnen overwegen om een assistent aan te nemen die je kan helpen met dingen afmaken.
  • Je kunt een beloningssysteem verzinnen voor jezelf: beloon jezelf als je iets afrondt.
  • Afmaken kost je waarschijnlijk veel energie. Accepteer dat en deel je tijd zo in dat je weer energie kunt bijtanken. Werk bijvoorbeeld 45 minuten aan een taak en neem dan 15 minuten pauze om je batterij weer op te laden. Verwacht niet van jezelf dat je ineens een implementatie-koning(in) wordt, maar gun jezelf een realistische planning.

Reden 2 waarom taken afronden lastig is: je bent té perfectionistisch

Klinkt het volgende bekend: je gaat een salespage maken. Je hebt hem bijna af. Maar dan ga je nog eeeeven de perfecte foto’s zoeken. Nog eeeeven overal de uitlijning mooi maken. Alles nog 3 x doorlezen. andere mensen laten meelezen. Toch nog iets toevoegen. En voor je het weet ben je 3 weken verder en heb je die salespage nog steeds niet af…

In dit geval zit je perfectionisme je echt in de weg!

Het pareto-principe voor perfectionisten

Ik gebruik graag het pareto-principe, oftewel de 80-20 regel om te illustreren wat perfectionisme met je tijd doet. Het pareto-principe zegt: 80% van de resultaten komen uit 20% van de inspanningen.

En dat geldt ook voor het werk dat jij steekt in bijvoorbeeld het maken van content, salespage, in het afronden van projecten, in het lanceren van nieuwe projecten etc.

In 20% van de tijd krijg jij 80% van het werk gedaan. En de laatste 20% van het werk kost jouw 80% van de tijd. Bijvoorbeeld, weer de salespage, je gaat een salespage maken. In 2 uur (20% van de tijd) heb je 80% van het werk gedaan. De salespage is nu een rapportcijfer 8 waard. Maar jij, als perfectionist wil van die 8 een 10 maken. Het kost je dan 8 uur (80% van de tijd) om van een 8 naar een 10 te gaan (20% van het werk). Oftewel, door te stoppen bij een 8 ipv bij een 10 ben je in 20% van de tijd klaar! En kun je dus veel veel veel meer werk verzetten.

Mijn tip is om voor jezelf te gaan leren vaststellen: wanneer zit ik in de fase dat ik productief ben en wanneer ga ik over naar die fase waar ik aan het bijschaven ben om van een 8 een 10 te maken, wat me gruwelijk veel tijd kost, maar maar weinig oplevert. Oefen dan je “done is better than perfect spier” en STOP met dat laatste werk, want het kost je veel tijd. En omdat het zoveel tijd kost, maak je voor jezelf de kans heel groot dat het nooit afkomt. En dingen die niet afkomen, die zijn geen 8,9 of 10 waard, maar een 0, omdat niemand ze ziet…

Reden 3: je gaat jezelf saboteren

Je bent dus al een creatief, perfectionistisch type, zoals ik hierboven omschreef. Dan komt er nog een derde reden bij die ik HEEL veel zie bij ondernemers waarom taken afronden lastig voor hen is. En dat is: zelfsabotage.

Het bezig zijn met iets creëren, iets maken, dat voelt goed. Maar het dan ook daadwerkelijk afmaken en de wereld in sturen, dat is ontzettend spannend. Wat als er niemand dat mooie nieuwe programma koopt? Wat als mensen je uitlachen omdat je een podcast hebt? Wat als mensen vervelende opmerkingen gaan plaatsen bij je nieuwe blog? De angst komt naar boven en een stemmetje gaat zeggen “zou je dat nou wel doen?”. “Is het misschien niet toch handiger om eerst iets anders te lanceren in plaats van dit programma?”. Alles om te zorgen dat je die angst niet hoeft te trotseren.

Als dit klinkt als iets wat wel eens op jou van toepassing zou kunnen zijn, dan raad ik je deze aflevering van de podcast aan, over zelfsabotage bij ondernemers. Daarin ga ik nog veel dieper in op wat zelfsabotage is èn hoe je ermee om kunt gaan!

Reden 4: je laat je afleiden

Reden 4 is een probleem van “deze tijd”, waar iedereen last van heeft, maar mensen die veel online doen, zoals online ondernemers, nog veel meer dan anderen: er is ZO ontzettend veel afleiding in de online wereld. En al die afleidingen zijn je grootste vijand als jij het lastig vindt om dingen af te maken. Er is altijd weer iets nieuwers, iets mooiers, iets interessanters om op over te stappen, gewoon omdat er zo ontzettend veel prikkels zijn.

Laat je niet gek maken! Trap niet in de marketing van allerlei nieuwe dingen die je nodig zou hebben, als je waar je nu aan werkt nog niet afgerond hebt…

Mijn tip hierbij is om met jezelf af te spreken dat je wat er ook gebeurt, je project gaat afronden. Als dit een onderwerp is waar jij last van hebt, dan raad ik je ook aan te luisteren naar aflevering 18: in beweging zijn vs vooruit gaan, waarin ik dieper inga op hoe ondernemers zichzelf druk bezig kunnen houden zonder echt resultaten te boeken.

Reden 5: je probeert #allthethings te doen

Wat ik vaak zie, zeker bij startende ondernemers (en ondernemers die nog niet met een business coach gewerkt hebben…) is dat ze ALLES proberen te doen. Op 5 social media platforms zitten. 1-op-1 klanten bedienen EN een online cursus maken EN ook nog producten verkopen. Offline netwerken. Allerlei verschillende tegelijk, die er uiteindelijk voor zorgen dat helemaal niets afkomt.

Als je dit in jezelf herkent, dan is mijn belangrijkste tip: maak KEUZES. Leer wat je nodig hebt om je bedrijf aan de gang te krijgen, kies daarvoor één richting en laat alle andere dingen voor wat ze zijn.

Dit zal ervoor zorgen dat je ruimte in je hoofd krijgt, wat er weer voor gaat zorgen dat je rustiger kunt werken. En daardoor lukt het taken afronden ineens wel. Magic!

Als je meer duidelijkheid wil over wat je nu wel en niet moet doen in je bedrijf, dan raad ik je deze podcastaflevering aan: welke dingen MOET je nu doen als ondernemer?

Reden 6: je vindt wat je doet niet leuk genoeg, waardoor je motivatie steeds wegzakt en taken afronden steeds moeilijker wordt

De laatste reden waarom taken afronden vaak niet lukt is: je vindt het simpelweg niet zo leuk wat je aan het doen bent. En dingen die niet leuk zijn, komen minder makkelijk af. Zeker als je ook nog eens perfectionistisch en creatief bent of last heb van een aantal van de andere redenen die ik hierboven noemde.

Mijn tip is dan om op zoek te gaan naar hoe je meer plezier in je werkt kunt brengen. Hoe kun je het leuker maken? Het is een mythe (helaas) dat ondernemen altijd leuk is, soms moet je gewoon saai werk doen, maar je kunt altijd kijken hoe je je werk leuker, uitdagender, inspirerender kunt maken, zodat je er met meer motivatie tegenaan kunt!

Ik hoop dat deze zes redenen je nieuwe inzichten hebben gegeven. Ik ben heel benieuwd welke van deze 6 redenen op jou van toepassing zijn. Je kunt hieronder een opmerking achterlaten of je kunt me altijd een bericht sturen op Instagram! Vragen hoor ik ook graag!


Meer leren van mij?



En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:

1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’

Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.

2) Volg mij op Instagram

Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag

3) Boek jouw gratis impact-sessie

In deze gratis sessie van 45 minuten kijken wij samen naar waarom het nog niet stroomt in jouw bedrijf. Na de sessie heb jij duidelijkheid over waar je op kunt gaan focussen in de komende maanden om sneller meer resultaten te halen!

4) Werk samen met mij als je coach

We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach.



Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Business Coach voor Coaches & Online Ondernemers

Hoi, ik ben Paulien Pierik, Business Coach & Marketing Strateeg. Ik help ondernemers van over de hele wereld zichtbaar te worden, steengoede content te maken en meer te verkopen, zodat ze impact kunnen maken en hun droomleven kunnen leiden.

Recente berichten