#49 – 6 tips om betere gesprekken te voeren in de DMs (en wat je kunt doen om onmiddellijk geblokkeerd te worden)

Ik kreeg deze week diverse DMs van ondernemers en dat triggerde mij om een podcast op te nemen over hoe je dat nou goed doet, DMs sturen.

Ik deel 6 tips (plus 2 bonustips) over hoe je kunt DM-en op een leuke manier (en dan bedoel ik leuk voor jezelf EN leuk voor degene die jouw berichtjes ontvangt) en ook op een manier die je iets oplevert.

Onder de podcast vind je een blogversie van de podcast met screenshots van DMs die je dus NIET moet sturen. Ik wil met deze voorbeeldjes extreme versies van hoe het niet moet aangeven. Ik suggereer daarmee natuurlijk niet dat jij zulke dingen ook doet!

DM tip 1: Verdiep je in naar wie je DMt

Ik kreeg deze week een DM van een business coach die overduidelijk niet in de gaten had dat ik ook business coach ben. En die mij allerlei vragen ging stellen over het onderwerp waar ik zelf klanten mee help. Die heb ik uiteindelijk geblokkeerd, omdat ik dat zo’n ontzettende no-go vind. Kijk tegen wie je praat, als je een gesprekje begint, en zorg dat je geen flater slaat!

Ik vind het overigens superjammer dat het zo vaak businesscoaches zijn die de DMs zo vreselijk gebruiken. Ten eerste omdat ze daarmee businesscoaches een slechte naam geven en ten tweede omdat ze zeer waarschijnlijk hun klanten deze vreselijke methodes ook aanleren ­čśş.

Hier nog een voorbeeld, dat net binnenkwam:

DM tip 2: what’s in it for them

Ik kreeg deze week ook een appje van iemand, die zei “is mijn vorige berichtje jou ontgaan? Zijn vorige berichtje was een berichtje “is mijn berichtje jou ontgaan?”. Het berichtje daarvoor was “hoi, hoe gaat het?” en het berichtje daarvoor was “is mijn berichtje jou ontgaan?” en daarvoor zat nog iets. WAAROM zou ik daar als ondernemer die het druk heeft op antwoorden?

Je kunt niet verwachten dat mensen hun kostbare tijd gaan verspillen aan iemand die ze niet kennen en die he-le-maal niet bezig is met waarde geven of een relatie bouwen. En die die mensen ook nog een rotgevoel probeert te geven over het feit dat ze niet reageren.

En stuur ook geen algemene berichtjes, zoals deze, naar mensen die je helemaal niet kent:

Hoe doe je dit dan wel?

Vraag jezelf altijd af als je een berichtje stuurt, wat heeft deze ontvanger aan dit berichtje? Voeg ik hiermee waarde toe aan zijn leven? Waarde kan zijn dat ik hem iets leer, dat ik hem iets geef, dat ik een vriendschap of relatie met hem opbouw, maar het moet voor de ontvanger waarde hebben. En niet alleen voor jou, omdat jij nou eenmaal diegene die je DMt iets wil verkopen.

En stuur ook geen 3 reminders als je een gesprek begint met iemand die je niet kent en die daar niet om gevraagd heeft. Daarmee word je alleen maar razendsnel geblokkeerd. Als iemand jou iets gevraagd heeft en je hebt gereageerd en diegene reageert niet, of bijvoorbeeld als je een aanbod gedaan hebt, dan kun je natuurlijk best reminden, maar niet als je iemand koud benaderd hebt. Laat het dan gewoon gaan, zo wil je zelf toch ook behandeld worden?

Tip 3: wees eerlijk en open

Ik kreeg deze week OOK een bericht van iemand van wie ik in zijn profiel had gezien dat hij ook business coaching verkocht. Hij begon me in eerste instantie vragen te stellen over mijn programma, maar ik had een onderbuikgevoel dat hij uiteindelijk toe wilde naar mij iets verkopen. Ik dacht, ik ga er eens in mee. Eigenlijk deed hij het wel heel slim, want het was best een leuk gesprek, maar uiteindelijk draaide hij het om naar zijn diensten. En voelde ik mij toch bedrogen, omdat hij deed alsof hij geïnteresseerd was in mij en mijn diensten, maar eigenlijk continu aan het sturen was richting de verkoop.

Ik denk dat deze jongen best veel verkoopgesprekken uit de DMs haalt, omdat hij het slim aanpakt, maar ik vind het alsnog geen ethische manier om aan klanten te komen.

Hoe doe je het dan wel?

Doe niet ge├»nteresseerd in iemand als je niet ge├»nteresseerd bent. Ik vind het eerlijker, om gewoon te laten merken wat je aanbiedt en niet te faken dat je interesse hebt in iemand anders’ diensten om uiteindelijk te gaan verkopen. Dat is een beetje hetzelfde als bij mij een gratis intake inplannen om daarmee mij jouw diensten te gaan verkopen. Dat is me ook een aantal keer overkomen. ZO erg.

Je kunt prima eerlijk zijn in de DMs en mensen vragen of je ze ergens mee kunt helpen op het gebied van jouw diensten bijvoorbeeld. En vanuit daar kijken of je daar of met je gratis content of met je betaalde programma’s op in kan spelen. Dan ben je in elk geval eerlijk in je intentie. Dat voelt een ander.

Ik voelde mij bij de persoon van deze DMs uiteindelijk niet eerlijk behandeld, hoe slim hij het gesprek ook deed en dat is voor mij een reden om af te haken.

Tip 4: DM-en is gewoon een gesprek voeren

Een dm is gewoon een leuk bericht! Net zoals je vriendinnen of familie leuke berichten stuurt. Een manier om een relatie op te bouwen, om een gesprekje te voeren. Behandel het ook zo. Een gesprek, dat misschien tot iets leidt. En niet een supergefocuste manier om NU iets aan iemand te gaan verkopen. En ook geen robot achtig gesprek waarbij je overduidelijk een script afloopt.

Hoe doe je dit dan wel?

Praat in de DMs gewoon zoals je ook tegen een vriendin of familielid of kennis zou praten. Een gesprek van mens tot mens! En onthou altijd dat er aan de andere kant een MENS zit en geen “lead” of “potenti├źle klant”…

Tip 5: Stuur niet zomaar berichten of stories door

Ik weet niet wie dit mensen leert, maar je wil niet WETEN hoe vaak ik berichten in mijn DMs krijg van mensen die ik volg die zomaar iets doorsturen, zonder dat er iets bijstaat. Waarbij ze gewoon een story forwarden of een bericht. Of nog erger, een of ander event dat 3 uur rijden van mij vandaan is. WAAROM doe je dit? Wat denk je hiermee te bereiken? Deze hangt sterk samen met tip 2, what’s in it for them?

Hier is een voorbeeld (een HELE erge want hij is ook nog eens in een taal die ik niet spreek…)

Dit is echt geen goede manier om een relatie te bouwen en ook niet om mensen te interesseren in wat er in je bericht staat. Niet doen dus.

Hoe doe je dit dan wel?

Als je echt denkt dat ik dit bericht moet lezen (en je het dus niet bam aan al je volgers doorstuurt), doe er dan een leuk persoonlijk bericht bij van waarom dit voor mij van waarde is. Kijk DAN is het een DM waar de ander iets aan heeft en waar een gesprek uit kan komen.

Tip 6: doe even wat moeite!

Kom ik weer even terug bij deze DM:

Hoe doe je dit wel?

Kijk op het profiel van degene die je een bericht stuurt. Zorg dat je de naam goed hebt. Of gebruik geen naam. In plaats van “paulienpierik” schrijf je even Paulien of Paulien Pierik. Ja, dat is meer werk, maar zo laat je wel zien dat je enige moeite gedaan hebt om een bericht te maken!

Bonustip: begin een bericht niet met “je bent misschien niet ge├»nteresseerd

Door te zeggen “je bent misschien niet ge├»nteresseerd”, weet je vrij zeker dat de ontvanger niet ge├»nteresseerd gaat zijn. Hetzelfde geldt voor “sorry dat ik je stoor”. Als jij iemand een DM stuurt, met een oprechte intentie, je hebt gekeken wie diegene is en je gaat iets van waarde sturen, dan hoef je je daar niet voor te verontschuldigen. Sta dan voor je waarde en ontkracht die niet door je eerste zin, dat is zonde en dat hoeft niet!

Bonustip 2: wees niet bang om over te gaan op verkopen

Dit is een tip die vooral gebaseerd is op mijn eigen ervaring. Als je een leuk gesprek gehad hebt met iemand en je voelt dat diegene een klant is die jij heel goed zou kunnen helpen, wees dan niet te terughoudend om dat te zeggen. Je kunt bijvoorbeeld zeggen, het lijkt me heel leuk om jou te helpen met ___ (waar jij mee helpt), vind je het leuk om daar een keer verder over te praten?. Of: ik heb een programma dat precies gaat over waar wij het nu over hebben. Wil je daar meer over horen? Zo laat je de keuze nog steeds bij de ander, maar laat je wel merken dat jij kan en wil helpen.

Dat was het, mijn tips voor betere DM-gesprekken! Vragen? Laat het me gerust weten hieronder in de opmerkingen!

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Recent Post