#46 – De toekomst van social media – en wat dat voor jou als ondernemer betekent

De social media wereld is altijd enorm in beweging, maar dit jaar gebeuren er naar mijn mening dingen die hoe social media werkt echt wezenlijk veranderen. Voor gebruikers en ook voor ons als ondernemers.

Dit gaat met name over Facebook en Instagram, maar ongetwijfeld zullen andere platforms deze grote jongens gaan volgen.

Wat deze veranderingen inhouden, waarom ze belangrijk zijn en hoe je daarop kan inspelen als ondernemer, daar gaat deze podcast over. Hieronder kun je een samenvatting van de podcast lezen.

Waarom toch steeds die deze wijzigingen?

Ik wil eerst even ingaan op waarom deze wijzigingen plaatsvinden. Als je begrijpt wat de drijfveren van Meta zijn, dan kun je ook beter bepalen hoe je hier als ondernemer mee om wil gaan!

Toekomst Social Media – Blame it on TikTok

TikTok is razendpopulair. En snoept veel gebruikers weg bij Facebook en Instagram. Wat doet Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram) in dat soort gevallen: juist, het razendpopulaire platform onmiddellijk imiteren. Stories is gekopieerd van Snapchat, IGTV (bestaat inmiddels niet meer) en Facebook Watch zijn gekopieerd van Youtube en Reels zijn gekopieerd van TikTok.

Want wat blijkt, met deze korte videootjes die op een hele slimme manier aan gebruikers worden voorgeschoteld, weet TikTok mensen heel lang op het platform te houden. De gemiddelde tijd die mensen doorbrengen op een platform bepaalt hoeveel geld dat platform kan verdienen aan advertenties. Jij langer op het platform = meer kan om jou advertenties te tonen = meer omzet. En dat is waar Facebook en Instagram zich op richten. Niet op wat goed is voor ons, gebruikers, of voor ons, contentmakers, nee op hoe zij het meeste geld kunnen verdienen.

Dus Meta wil twee dingen van TikTok kopieren: het idee van korte videootjes en het slimme algoritme dat gebruikers steeds meer nieuwe videootjes voorschotelt.

Toekomst Social Media – Blame it on Apple

Naast alle gedoe met TikTok is er ook gedoe met Apple. Heel kort gezegd heeft Apple ervoor gezorgd dat Facebook advertenties op Apple apparaten niet meer goed werken. Hier lees je een langere uitleg van deze wijzigingen (Engelstalig) voor gebruikers. En hier over de impact daarvan op Meta. Meta verwacht in 2022 ongeveer 10 miljard (MILJARD!) minder omzet te draaien door deze actie van Apple.

Hoofdpijn dus voor Meta en dus meer focus on “hoe kunnen we weer meer advertentiegeld binnenharken”. En de conclusie van Meta is: door te doen wat TikTok doet, want die zijn er enorm succesvol mee.

En zo komen we op de wijzigingen die we dit jaar gaan zien op Facebook en Instagram…

Wijziging 1: suggesties worden steeds belangrijker

Zoals je waarschijnlijk al gemerkt hebt op zowel Facebook en Instagram, bestaat wat je te zien krijgt op die kanalen steeds meer uit “suggesties” en advertenties en steeds minder uit berichten van mensen of bedrijven die je daadwerkelijk volgt. Meta (het moederbedrijf van Facebook en Instagram (en What’s App) heeft aangekondigd dat voor het einde van 2022 minstens 30% van je feed (de berichten die je standaard ziet in de app) zal bestaan uit suggesties. Tel daarbij op dat ongeveer 20% van je feed bestaat uit advertenties (dat worden er namelijk ook steeds meer) en tadaaaa: voor eind 2022 bestaat MINSTENS 50% van je feed uit content van mensen die je niet volgt. En sterker nog, content waarvoor je eigenlijk niet naar social media kwam!

Wijziging 2: video content wordt steeds belangrijker

Mensen die video’s kijken spenderen meer tijd op een platform (logisch, want video’s kijken kost meer tijd dan een foto bekijken. Meta zet daarom VOL in op video’s en meer specifiek Reels, korte TikTok-achtige video’s.

Video’s worden steeds meer getoond en andere berichten steeds minder. Zet dit naast wijziging 1 waarbij suggesties en advertenties heel binnenkort meer dan de helft van de content uitmaken en je weet dat je gewone berichten dus steeds minder gezien gaan worden. Want die suggesties, dat zijn ook bijna allemaal video’s.

Wijziging 3: je wordt een funnel van Reels ingezogen

Een andere belangrijke wijziging is hoe je op Instagram of Facebook content bekijkt. Vroeger (tot recent) had je een “homepage” of “newsfeed” of “feed” of hoe je hem noemt, die ene pagina waar je alle berichten van de mensen die je volgt ziet. En daarnaast stories.

Nu krijg je tussen de berichten door Reels. En als je op een Reel klikt, dan ga je UIT je feed en word je in een soort aparte Reels feed gezet, waarbij je vervolgens oneindig veel suggesties te zien krijgt.

Je was dus de posts van de mensen die je volgt aan het bekijken, maar hop, per ongeluk klik je op een Reel van een turnend meisje (die krijg ik op de een of andere manier steeds te zien) en voor je het weet zit je suggested Reels te kijken en ben je de rest vergeten.

Kortom, Meta doet erg haar best om gebruikers WEG te halen van content van hun volgers en TOE te brengen naar die oh zo verslavende Reels.

Wat moet of kun je nu met al deze wijzigingen?

Het is heel belangrijk om je voor te bereiden op het feit dat jouw volgers steeds meer suggesties en advertenties zullen gaan zien in hun feed en steeds minder van jouw “gewone” posts. Daarbij weet je dus ook dat niet-video-berichten minder getoond gaan worden, omdat ze minder geld opbrengen voor Meta. EN je weet dat als een gebruiker al op zijn feed zit te kijken naar niet-video-berichten, dat Meta dan haar best doet om die gebruiker een Reel-feed in te trekken.

SUPERvervelend, maar wel een feit. En gezien de snelheid waarmee TikTok populairder wordt, zal Facebook zeer waarschijnlijk vaart zetten achter deze ontwikkelingen.

Ik denk niet dat de gebruikers van Facebook en Instagram om deze wijzigingen gevraagd hebben. En ik denk dat deze oneindige reeksen aan suggesties van Reels nergens goed voor zijn. Op social media oude stijl was je in elk geval nog in contact met mensen die je kent, nu word je vooral gepusht om oneindig veel filmpjes die nergens over gaan te consumeren. Zonde van de tijd maar wel hoogste verslavend.

Anyway, wat moet je daar dan mee als ondernemer?

Ik zie de volgende belangrijke strategische stappen die je komende maanden moet gaan maken als je op dit moment veel van je klanten binnenhaalt via Facebook of Instagram:

  1. Overweeg je kanaalkeuze: wil je op Facebook en Instagram blijven?
  2. Leer hoe suggesties werken
  3. Zet vol in op video
  4. Zorg dat je je volgers op andere manieren kunt bereiken
  5. Werk met de juiste mensen

Overweeg je kanaalkeuze: wil je op Facebook en Instagram blijven?

Dit is een belangrijke eerste vraag om jezelf te stellen: wetende dat de toekomst video is en dat er steeds meer gewerkt zal worden met suggesties, ben jij bereid om te gaan leren wat dit betekent en hiermee aan de slag te gaan?

Als je echt voelt dat dit niet voor jou is, dan kun je bijvoorbeeld overwegen om over te stappen naar LinkedIn. Overigens wordt ook op LinkedIn video steeds belangrijker, maar LinkedIn werkt wel nog op de “ouderwetse” manier, waarbij jouw volgers jouw content te zien krijgen.

Leer hoe suggesties werken

Stel je zegt, ja ik blijf op Facebook en Instagram en ik ga me richten op deze wijzigingen en bekijken hoe ik hier het beste van kan maken, dan is het belangrijk dat je gaat begrijpen hoe suggesties werken.

Want behalve dat ze irritant kunnen zijn, die suggesties, is het ook een ENORME kans: waar nu met name jouw volgers je content zien, wordt het in de toekomst steeds beter mogelijk dat veel meer nieuwe mensen ook jouw content zien. Mits je content maakt die gesuggereerd wordt.

Hoe dat allemaal precies werkt is geheim, maar het goeie nieuws is wel dat Instagram recent heeft aangegeven welke factoren zij meenemen in het bepalen van welke posts gesuggereerd worden:

Een post (Reel) heeft meer kans om getoond te worden aan een specifieke gebruiker op basis van:

  1. Hoe lang kijken mensen naar een post? (remember: langer kijken = meer advertentieopbrengsten voor meta)
  2. Hoe groot is de kans dat deze gebruiker een opmerking plaatst?
  3. Hoe groot is de kans dat deze gebruiker de post gaat liken?
  4. Hoe groot is de kans dat deze gebruiker de post gaat delen?
  5. Hoe groot is de kans dat deze gebruiker doorklikt naar het profiel van de contentmaker?

Oftewel, als jij content maakt waar mensen lang naar kijken en waar ze mee interacteren in de vorm van opmerkingen, likes en shares, dan is de kans groot dat jouw content getoond gaat worden aan andere, nieuwe gebruikers die jou nog niet kennen.

Wat er in feite op neerkomt, dat je relevante, goede content moet maken. Want relevante, goede, leuke content, dat is waar mensen op reageren met likes en opmerkingen en shares.

Hoe dit allemaal precies werkt, dat zal in de komende tijd duidelijk worden, maar voor nu is het dus goed om te weten dat content waar gebruikers op reageren een grote kans heeft om gesuggereerd te worden. En Reels dus.

Zet vol in op video

We kunnen er niet omheen, als je op Facebook of Instagram relevant wil blijven en klanten wil vinden, dan MOET je in gaan zetten op video. Natuurlijk kun je ook nog andere soorten berichten gebruiken, maar video’s, dat is waar het om gaat.

Heel eerlijk, ik heb zelf best een weerstand tegen Reels, omdat ik ze vaak zo oppervlakkig vind, maar het is een feit dat we er niet meer omheen kunnen, dus nu is het moment om te zeggen: ik ga all-in, ik ga Reels maken en ik ga dat doen op een manier die bij mij past en die niet oppervlakkig is!

Mijn advies is dus: ga experimenteren, ga videootjes maken die jij leuk vindt (en dat hoeven niet per se de trends te zijn) en kijk wat dat je brengt.

Zorg dat je je volgers op andere manieren kunt bereiken

En dan als laatste: je ziet hoe snel en plotseling social media kan veranderen. Instagram influencers met miljoenen volgers zitten ineens in de problemen, omdat niemand hun berichten meer ziet. Het is dus nooit verstandig om alleen maar afhankelijk te zijn van social media.

Ik raad je daarom aan om te zorgen dat je je volgers ook op andere manieren kunt gebruiken. En de nummer EEN manier daarvoor is nog steeds: emailmarketing! Met emailmarketing heb jij altijd invloed op wie jouw content ziet en ben je het minst afhankelijk van wijzigingen in algoritmes (hoewel Apple ook op het gebied van emailmarketing het een en ander heeft veroorzaakt, maar dat is iets voor een volgende blog haha).

En om je te helpen met emailmarketing ga ik een email marketing bootcamp geven! Daarin help ik je om in zes weken je emailmarketing eindelijk helemaal van de grond te krijgen, zodat je je volgers altijd kunt bereiken en via email je programma’s kunt verkopen. Wil je op de hoogte gehouden worden hiervan, dan kun je je hier op de wachtlijst inschrijven.

Werk met de juiste mensen

De social media wereld is heel hard in beweging. Toch zijn er nog heel veel coaches die hun klanten strategie├źn leren die in 2019 of 2020 heel goed werkten. Wees daar kritisch op en bekijk of de coach bij wie jij wil instappen wel van de laatste wijzigingen op de

En idem als je overweegt om je social media uit te besteden! Controleer of jouw VA of social media manager nog een 2020 aanpak volgt of dat zij nieuwe dingen uitprobeert en met de tijd meegaat. Heel erg belangrijk, want voor je het weet geef je veel geld uit aan tactieken die niet langer werken.

Ik hoop dat dit verhaal over de toekomst van social media nuttig voor je was, als er meer bekend wordt over wat wel en niet werkt in 2022 op Facebook en Instagram, dan zal ik hier zeker op terugkomen.

Heb je ondertussen vragen? Let me know hier beneden in de opmerkingen!

Meer leren van mij?

Vond je deze blog nuttig en denk je nu MEERRRRR, dan kun je:

  • Hier al mijn blogs en podcast lezen en luisteren
  • Hier lid worden van mijn Facebookgroep waarin ik gratis trainingen en tips deel over social media, zichtbaarheid en content.
  • Mij hier volgen op Instagram

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.

Recent Post