Traject of losse sessies
|

#25 – Traject of losse sessies? Wat is beter en waarom?

Verkoop jij losse sessies aan je klanten? Of bied je ze een traject aan, waarbij ze een pakket kopen, dat bestaat uit bijvoorbeeld sessies, toegang tot jou en materialen, voor een vaste prijs? In deze podcast beantwoord ik de vraag: traject of losse sessies? Hoe maak je de keuze?

Ik raad in principe mijn klanten aan om een traject aan te bieden. Daarbij is het wel belangrijk, dat je als coach zeker weet dat het traject je klant ECHT kan helpen.

Wat zijn de voordelen van een traject boven losse sessies?

  1. Je verkoopt in 1x een groot bedrag in plaats van dat je 1 sessie verkoopt. De kans dat iemand na 1 sessie zegt “nu kan ik wel weer even verder” is best groot.
  2. Je klant commit zich aan een traject. Dat maakt de kans dat je klant gaat duiken als het lastig wordt een stuk Kleiner
  3. Je kunt in een trajectprijs ook andere kosten opnemen, zoals uren die je maakt buiten het daadwerkelijke klantcontact, materialen etc. Bij een sessie-prijs is dit lastiger, omdat de klant verwacht dat hij voor een sessie betaalt.
  4. Met een traject kun je je klant vantevoren schetsen wat er allemaal gaat gebeuren. Daardoor weet hij beter waar hij aan toe is èn kun je de waarde van wat je te bieden hebt goed laten zien.
  5. Als je zelf een vast traject hebt, word je werk makkelijker, omdat je bijvoorbeeld materialen kunt hergebruiken en niet steeds opnieuw het wiel hoeft uit te vinden.

Wat geen goede reden is om een traject aan te bieden:

  1. Dat je je klant dan kan verplichten om vooraf te betalen, zodat jij al het geld al verdiend hebt en daarna niet meer hoeft te presteren.
  2. Omdat het een manier is om hogere prijzen te vragen. Omdat je het doet met als doel geld verdienen.

Mogelijke redenen om losse sessies aan te bieden

  1. De investering voor de klant is kleiner, waardoor je wellicht makkelijker mensen over de streep trekt. Dit is overigens vooral een mindset ding aan jouw eigen kant. Onderzoek wijst uit dat het wel moeilijker is om iets duurders te verkopen, maar lang niet zo moeilijk als dat ondernemers vaak denken. Bovendien is verkopen hoe dan ook een uitdaging, ook om een sessie van 75 euro te verkopen moet je je marketing op orde hebben.
  2. Je kunt het traject helemaal aanpassen op de klant. Let wel op: als jij de noodzaak voelt om je traject helemaal aan te passen aan je klant, dan heb je wellicht een te brede niche gekozen, waardoor je steeds andere problemen aan het oplossen bent voor steeds andere types klanten. In dat geval is het slim om nog eens goed naar je niche te kijken: wie help je precies en welk probleem los je precies voor hen op? Deze podcast is dan nuttig.
  3. Je klant heeft een probleem dat in 1 of enkele sessies op te lossen is. Vaak denken klanten dit trouwens, maar weet jij als coach dat het niet zo is. Alleen als jij zelf ook echt weet dat het in 1 of een paar sessies kan, is het een prima idee om losse sessies aan te bieden.
  4. Als “onderhoud” aan klanten die al een traject bij je hebben afgenomen.

Wat kun je doen als je merkt dat het je niet lukt om een traject te bepalen dat nuttig is voor de meeste klanten?

  1. Je niche smaller maken. Door specifieker te kiezen wie je helpt en waar je ze mee helpt, wordt het ook makkelijker om te bepalen hoe je hier een traject voor kunt ontwerpen.
  2. Een aantal proefklanten draaien en zien welke onderdelen wel hetzelfde zijn. Zo kun je een hybride oplossing verzinnen, waarbij een deel van het traject voor iedereen gelijk is en een deel van het traject specifiek is voor de klant. Bijvoorbeeld 8 sessies vooraf bekend en 4 sessies te bepalen op basis van specifieke behoeftes.
  3. Een intake doen. Met een uitgebreide intake kun je de behoefte van de klant bepalen. Daarna kun je je klant een aanbod doen dat bij hem past (bijvoorbeeld dmv een offerte), zodat de klant wel commit aan een traject.
  4. Een programma maken dat niet vast is in doorlooptijd, maar wel in onderwerpen die aan bod komen, zodat de klant zich nog steeds committeert aan een traject en zodat de klant nog steeds weet wat hem te wachten staat, maar zodat de duur en intensiteit kan worden aangepast op basis van zijn specifieke behoeftes.

Ik hoop dat dit je geholpen heeft in het maken van een keuze: traject of losse sessies?

Als je hier vragen over hebt, laat ze me dan gerust hieronder weten!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.