Waarom is social media belangrijk voor een ondernemer?

Twijfel jij wel eens over je aanwezigheid op social media omdat je het irritant / lastig / spannend / moeilijk vindt? Vraag je je af: waarom is social media belangrijk voor een ondernemer?

Ik vond het een goede vraag en ben er zelf ook eens grondig ingedoken.

Laat ik beginnen met vertellen dat ik vind dat als je als ondernemer geen ENKELE strategie verplicht hoeft te volgen. Dus ook social media niet.

Maar er zijn wel een paar hele goede antwoorden op de vraag: waarom is social media belangrijk voor een ondernemer! Hier komen ze:

  1. Zonder social media besta je eigenlijk niet.
    Als je niet op social media ziet, BESTA je eigenlijk niet in de ogen van een potentiële klant! Stel je voor dat iemand jou opzoekt op social en niets over je kan vinden. Dat creëert nou niet echt veel vertrouwen!
  2. Ondernemers die niet op social media zitten komen veel lastiger in gesprek met hun doelgroep. Social media is DE beste plek om een gesprek te starten over waar jouw potentiële klanten mee zitten en over hoe je hen daarmee kunt helpen.
  3. Ondernemers die niet op social media zitten, missen de kans om aanwezig te zijn waar hun potentiële klanten aanwezig zijn. Het is een feit dat mensen tegenwoordig enorm veel tijd doorbrengen op social media en dat ze op die plek ook met de bedrijven en merken waar ze naar op zoek zijn interacteren. Ben jij er niet, dan kunnen ze jou dus niet vinden. En daarmee mis jij de kans om gezien te worden!
  4. Ondernemers die niet op social media zitten hebben niet de kans om onderdeel te zijn van het besluitvormingsproces van klanten. Veel klanten doen bijvoorbeeld een snelle check op social media voor ze besluiten met iemand te gaan samenwerken of iets van iemand te kopen. Ben je daar niet, dan mis je die kans en zullen potentiële klanten al snel overstappen naar diegene die wel aanwezig is! Jij merkt niets van deze gemiste kansen.
  5. Ondernemers die niet op social media zitten, hebben minder kans om hun doelgroep zichzelf te laten zien. Mensen kopen van mensen en social media is de plek om de persoon achter een merk te leren kennen!Vooral als je een kleine ondernemer bent die diensten verkoopt, zoals een coach of therapeut, dan is dit mega belangrijk!
  6. Ondernemers die niet op social media zitten hebben minder manieren om met klanten in contact te komen om zichzelf te promoten en hebben dus vaker advertenties nodig. Je kan natuurlijk ook op andere gratis manieren je bedrijf promoten, zoals via Google of Pinterest, maar het aantal opties is wel veel beperkter en je komt dus sneller uit bij betaalde marketingstrategieën. En dit is veel duurder dan social media.

Dus… als jij twijfelt over of je wel verder moet gaan met social media, dan raad ik je aan om goed stil te staan bij de reden hiervoor. Vind je het spannend? Vind je het lastig om zichtbaar te worden? Allemaal heel begrijpelijke redenen, maar ik denk dat de redenen die ik hierboven heb genoemd om WEL social media te gebruiken toch zwaarder wegen. Soms moeten we (helaas) als ondernemers uit onze comfortzone stappen om onze doelen te bereiken. En leren hoe je toch social media in kan zetten is zeker de moeite waard.

Als jij het nu het moeilijk vindt om een goede, authentieke manier te vinden om social media in te zetten voor jouw bedrijf, dan nodig ik je uit om meer te lezen over hoe ik je hiermee kan helpen. Het is mijn specialiteit om coaches te helpen om zichtbaar te worden op een manier die bij hun past. Je kunt ook een koffiechat met me inplannen, zodat we helemaal vrijblijvend eens hierover van gedachte kunnen wisselen, dat vind ik superleuk!

Als je deze post interessant vond, dan kun je hem delen met de knoppen op deze pagina. Je kunt hieronder andere gerelateerde posts vinden en je kunt natuurlijk een vraag of opmerking achterlaten!

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten