Hoe weet je of je klaar bent om te gaan adverteren op Facebook? – #17

Zoals je waarschijnlijk wel gehoord hebt, kunnen Facebook advertenties een supergoede manier zijn om snel veel mensen te bereiken. En dus om snel je bedrijf te laten groeien. Sinds 2021 worden advertenties trouwens wel steeds duurder en ingewikkelder. Maar nog steeds is adverteren een goede manier om snel te groeien. En gelukkig zijn er naast Facebook allerlei andere platformen waarop je kunt adverteren, zoals LinkedIn, Pinterest en Google.

Het is echter NIET zo dat je zomaar op elk moment Facebook advertenties aan kunt zetten en BAM als een dolle kunt gaan groeien. En advertenties zijn ZEKER ook geen oplossing voor: “niemand koopt van mij”.

In deze podcast aflevering neem ik met je door welke zaken je eerst op orde moet hebben voordat je gaat adverteren.

Ik heb namelijk een soort persoonlijke missie om te voorkomen dat mensen hun geld aan Mark Zuckerberg (of Google of een ander platform) geven, omdat ze denken dat meer adverteren tot meer omzet lijkt.

Ik heb zelf in mijn vorige bedrijf de fout gemaakt veel te veel geld aan advertenties te besteden in een te vroeg stadium. En daardoor was uiteindelijk al het geld op en moesten we stoppen met het bedrijf… Niet bepaald iets wat ik je zou aanraden. Ik heb het ook al regelmatig bij klanten gezien die uiteindelijk bij mij uitkomen voor hulp met hun social media, maar die eigenlijk blut zijn omdat ze zonder succes al zoveel geld in advertenties gepompt hebben.

Ze concluderen dan: adverteren werkt niet. Maar in feite ligt het niet aan het adverteren zelf, het ligt aan dat jij als ondernemer je bedrijf niet voldoende voorbereid had op adverteren!

Dus: wat heb je nodig VOORDAT je klaar bent om advertenties in te gaan zetten.

Ten eerste (komt ie weer, het BLIJFT maar terugkomen, maar het is echt waar) een niche! Met een niche bedoel ik dat je heel goed weet wie je wil aantrekken, dat je heel goed weet welk probleem je voor diegene oplost EN dat je een aanbod voor diegene hebt wat diegene ook wil kopen.

Ik zal op elk van deze drie dingen ingaan.

Ten eerste: duidelijkheid over je soul client

Hiermee bedoel ik natuurlijk vooral dat je weet met wie je het allerliefst wil werken en dat je zo concreet weet wie dat is dat je hem of haar kan aanspreken. Als je wil gaan adverteren op Facebook dan moet je daar een stuk dieper op ingaan, je hebt dan namelijk “targeting” nodig. Targeting betekent dat jij Facebook in detail kunt vertellen aan wie je je advertenties wilt tonen. Bijvoorbeeld moet je dan weten: hoe oud is zij, waar woont ze, welke influencers volgt ze, in welke onderwerpen is ze geïnteresseerd, welke opleidingen heeft ze gedaan etc.

Als jij alleen maar weet “mijn ideale klant is een vrouw van tussen de 18 en 42, dan is de kans groot dat jouw advertenties aan allerlei totaal irrelevante mensen getoond worden. En daar moet je Facebook gewoon voor betalen. En dat kan heel hard gaan.

Ten tweede: je moet weten welk probleem je voor deze klanten oplost

Hiermee bedoel ik dat je heel goed weet waar jouw soul client ‘s nachts van wakker ligt, wat zij het allerliefst wil bereiken in haar leven, zodat jij daar op in kan gaan in je advertenties. Als je dat niet weet en je hebt het over de verkeerde dingen, dan gaat die soul client dus niet op jouw advertentie klikken (zelfs als je de targeting wel goed had en je advertentie aan haar hebt weten te tonen). Ook daar betaal je Facebook gewoon voor (je betaalt voor vertonen, niet voor klikken).

Het is dus heel belangrijk dat je heel goed snapt welk probleem jouw klant heeft en dat je ook in staat bent dat in content uit te drukken. Dat laatste stukje kan eventueel een Facebook-adverteerder jou mee helpen, maar ook een expert kan jou niet van goede advertenties voorzien als jij niet weet waar jouw klanten naar op zoek zijn. En ik heb al te vaak gezien dat Facebook experts gewoon ads live zetten die eigenlijk niet goed zijn, het is lastig om een expert te vinden die eerlijik tegen jou zegt: jij hebt je huiswerk nog niet grondig gedaan, kom maar terug als je dit helder hebt… En voor je het weet ben je dus niet alleen geld kwijt aan die advertenties, maar ook nog aan een peperduur bureau. Niet handig.

En ten derde heb je een goed aanbod nodig

Met je aanbod / oplossing bedoel ik dat jij een aanbod hebt gemaakt, iets wat je aan je ideale klant kan verkopen, dat hem helpt zijn probleem op te lossen. En dat je ZEKER weet dat die klant die oplossing ook kan kopen.

Als je dat namelijk niet hebt, dan kun je wel je targeting op orde hebben en een mooie advertentie maken die het probleem perfect omschrijft, maar dan gaat degene die op je advertentie klikt alsnog niet van je kopen. En dan wordt wederom alleen Mark Z blij. Willen we dus ook niet.

Dus samengevat als eerste heb je duidelijkheid nodig over je soul client, met best wel veel details, duidelijkheid over welk probleem je voor hem oplost, inclusief ervaring in het schrijven van content en zekerheid dat je ideale klant de oplossing die jij biedt ook wil kopen.

Zoals je wellicht al weet als je mijn podcast al eerder geluisterd hebt, help ik hier mijn klanten mee in mijn programma de niche van je leven. Meer info daarover vind je op https://coaching.paulienpierik.nl/niche-van-je-leven

Ten vierde: Een werkend verkoopproces

Voordat je klaar bent om te adverteren, moet je ook een werkend verkoopproces hebben. Je kunt het ook een werkende funnel noemen. Dat betekent dat je al regelmatig echte mensen door de stappen heen hebt geleid waar je de mensen van je advertenties ook doorheen gaat leiden en dat die mensen ook gekocht hebben.

Stel je voor je advertentie gaat naar een e-book en daarna krijgen mensen emails en vraag je ze uiteindelijk om een call te boeken en daar verkoop je ze je programma.

Dan is het echt heel belangrijk dat je het e-book getest hebt, de pagina waar het e-book opstaat (dat is de landingspagina van je advertentie), de emails, de pagina waar ze een call boeken, en de call zelf. Als je zeker weet dat al die stappen werken, DAN is het een mooi moment om met advertenties meer mensen door je funnel te laten gaan. Maar als het nog niet gelukt is om mensen die je al kent of die jou via bijvoorbeeld social media kennen iets te verkopen, dan is meer mensen de funnel insturen meestal niet de oplossing. Daar wordt alleen Mark Zuckerberg rijk van, had ik dat al eens gezegd?

Dus je niche moet op orde zijn en daarna moet je een aantal keren klanten hebben binnengehaald via de stappen die je ook de mensen die jou vinden via adverteren wil laten doorlopen.

En ten vijfde: budget

Adverteren kost geld. En dat geld is natuurlijk een investering. Als jij voor elke euro die je in adverteren stopt 5 euro terugverdient, dan word je dus steeds rijker en daarom doe je het. Maar het kan best wel even duren tot je je advertenties draaiende hebt en resultaten krijgt. En het Facebook algoritme kan zijn werk veel beter doen als het veel advertenties kan tonen (oftewel, als jij er wat geld tegenaan gaat knallen). Als jij maar heel weinig geld beschikbaar hebt, dan gaan je advertenties waarschijnlijk niet optimaal lopen en daardoor is de kans dat je het terugverdient klein. Reken op minimaal 5 tot 10 euro per dag, liefst meer om het algoritme snel zijn werk te kunnen laten doen. Je begrijpt dat je hiermee dus heel erg veel geld kan verbrassen als je de stappen hierboven niet op orde hebt!!

TL, DR

Dat was het, de 5 zaken die je nodig hebt voordat je Facebook advertenties (of andere advertenties) gaat gebruiken om snel te groeien:

  1. Duidelijkheid over wie je wil bereiken (je soul client)
  2. Duidelijkheid over welk probleem je voor haar oplost plus de vertaling daarvan in een marketingboodschap waar die soul client op reageert.
  3. Een oplossing (aanbod) voor het probleem van je soul client, waarvan je zeker weet dat ze die wil kopen.
  4. Een werkende funnel, zekerheid dat je soul client alle stappen doorloopt, tot en met het kopen, waar jij de mensen die op jouw advertenties klikken doorheen wil sturen.
  5. Budget. Maar let op: alleen budget is NIET genoeg, stap 1 tot en met 4 moeten eerst op orde zijn.

Ik hoop dat dit nuttig was en als ik ook maar 1 iemand heb weten te behoeden voor zakken met geld naar Facebook smijten, dan heb ik mijn doel voor vandaag bereikt haha.

Vragen? Opmerkingen? Stel ze op paulienpierik.nl/17 of op instagram via paulienpierik_nl. ken je iemand voor wie deze podcast nuttig is, stuur hem dan door of deel hem op Instagram!

Tot de volgende keer.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

Paulien Pierik Business Coach Eindhoven

Paulien Pierik

Hoi, ik ben Paulien Pierik, business coach voor coaches en online ondernemers.

Ik help klanten van over de hele wereld met hun zichtbaarheid en content, zodat ze sneller kunnen groeien, op een eerlijke en authentieke manier.

Ik focus mij hierbij steeds meer op het inzetten van AI voor content en zichtbaarheid.

Recente berichten