In deze podcastaflevering 11 ga ik in op wat een Call to Action is en hoe je een goede Call to Action maakt.
Wat is een Call to Action (CTA)?
Een CTA is een uitleg in je content waarin jij jouw ideale klant uitlegt wat de volgende stap is die jij wilt dat hij neemt. Dit hoeft zeker niet per se een “KOOP NU VAN MIJ” oproep te zijn, het is juist een oproep tot het nemen van de volgende logische stap om uiteindelijk van jou te kopen.
Wat die volgende stap is hangt af van waar een potentieëe klant is in zijn koopproces. Is hij zich nog volop aan het oriënteren op zijn probleem? Of heeft hij al een oplossing op het oog en misschien zelfs een aanbieder van die oplossing (jou)? Meer over dit koopproces leer je trouwens in aflevering 8 van de podcast: de 5 fases van bewustzijn in het koopproces.
Wat is het voordeel van een goede CTA?
- Ten eerste helpt een CTA jou. Door jouw ideale klant consequent altijd als je hem content biedt de juiste kant op te sturen, maak je de kans vele malen groter dat hij uiteindelijk van jou koopt.
- Maar daarnaast help je ook je ideale klant ermee! Een moderne internetgebruiker wil zo weinig mogelijk nadenken over wat hij moet doen. En zoveel mogelijk geholpen worden in zijn stappen. Hij vindt het dus alleen maar fijn als jij heel duidelijk uitlegt: en dit moet je nu doen! Mocht je dus bang zijn dat een CTA spammerig of pushy is, dat is het niet, als je de juiste CTA gebruikt (een die past bij de fase waar jouw ideale klant in zit als hij jouw content leest / consumeert). Meer hierover in de podcast.
Hoe maak je een goede Call to Action?
Hier zijn vier tips voor een goede Call to Action (CTA):
- Gebruik actiegerichte werkwoorden, die aanzetten tot iets DOEN, bijvoorbeeld: ga naar …., klik op ……, registreer je voor……, download mijn….., koop mijn ….., word lid van de…..
- Maak het superspecifiek zodat je lezer helemaal niet hoeft na te denken. Je mag hier best kleuterniveau detail gebruiken. Bijvoorbeeld: ga naar mijn Facebookpagina via deze link. Als je daar bent, klik dan op de groene knop rechtsboven en vul het formulier in.
- Gebruik als het oprecht en passen is urgency en scarcity. Urgency betekent dat je CTA tijdsgebonden is en scarcity betekent dat er maar een beperkte beschikbaarheid is van wat je aanbiedt. Bijvoorbeeld: Download mijn gratis weggever. Beschikbaar tot as vrijdag (urgency). Of vul het formulier in om een gratis sessie te winnen. 3 sessies beschikbaar (scarcity). Nogmaals, ik vind het wel heel belangrijk dat dit oprecht en passend is.
- Geschreven voor jouw ideale klant. Geef specifiek aan voor wie de CTA bedoeld is. Bijvoorbeeld “wil jij hulp met afvallen, vul dan dit formulier in.”. Of “ben jij al langer dan 3 jaar coach, kijk dan op deze pagina”. Hiermee help je mensen niet alleen de juiste stappen te nemen, maar zorg je ook dat vooral de JUISTE mensen die stappen nemen.
Heb je vragen over deze podcast of opmerkingen? Superleuk als je ze hier beneden in de opmerkingen neerzet, dan reageer ik er zeker op! (<– dit was mijn CTA voor deze aflevering).
Dan hier nog een aantal CTA’s:
- Als je meer van mijn content wil lezen en mij beter wil leren kennen, dan kun je me volgen op Instagram (<– CTA voor mensen die mij nog helemaal niet kennen)
- En als je zeker wil weten dat je geen enkele aflevering mist van mijn podcast, abonneer je dan op mijn podcast door op “volgen” te klikken op Spotify. (<– CTA voor mensen die mijn content interessant vinden).
- En als je denkt, Paulien, jij moet mij helpen, lees dan hier meer over mijn coaching.
Nog even over die 3 CTA’s hierboven, bij een social media post en ook op een website pagina, raad ik je altijd aan om maar EEN CTA te gebruiken. Namelijk diegene die het best bij de pagina of post past. Bij een podcast pagina is het iets anders. Dit omdat je nooit goed weet wie erop kijkt en in welke fase die zit. Een podcast is zowel een plek waar nieuwe mensen je vinden als een plek waar je fans heengaan. Dus daarom kun je op dit soort pagina’s wel verschillende CTA’s voor verschillende doelgroepen neerzetten.
Meer leren van mij?
En als je klaar bent voor meer hulp, dan zijn hier 4 manieren hoe ik je kan helpen:
1) Luister naar de ‘Online Marketing Met Impact Podcast.’
Elke week zijn er nieuwe aflevering over online ondernemen, social media, content en zichtbaarheid. Je kunt hier luisteren.
2) Volg mij op Instagram
Kom langs, stel vragen, en leer van mijn content en video’s. Hier vind je mij elke dag.
3) Word lid van de AI Content Club
In de AI Content Club leer je alles over hoe je met AI content kunt maken met ChatGPT en Midjourney. Voor maar 9 euro per maand!
4) Werk samen met mij als je coach
We kunnen op verschillende manieren samenwerken, altijd met als doel jouw bedrijf sneller, makkelijker en fijner te laten groeien. Lees hier alles over hoe je met mij kan samenwerken als jouw business coach.