wat is een niche
|

#4 – Wat is een niche en wat moet je ermee?

Je hebt een niche nodig, je hebt hem eeeecht nodig. Iedereen zegt het! Maar was is een niche nou eigenlijk precies? En is het nou echt zo belangrijk om er een te kiezen? Daar gaat de podcast van vandaag over.

Veel coaches en therapeuten hebben veel weerstand tegen het kiezen van een niche, omdat ze zich door die keuze beperkt voelen in wie ze kunnen helpen en aan welke problemen ze kunnen werken.

Toch is het kiezen van een niche SUPERbelangrijk. Heel vaak als mensen vastlopen in hun marketing, is de oorzaak een onduidelijke niche. Met het kiezen van een niche doe je jezelf dus echt een HEEL groot plezier. In de podcast leer je wat een niche is en wat de voordelen ervan zijn. Zodat jij echt gaat voelen dat die keuze voor een niche een handige is. Hieronder vind je de samenvatting van de podcast:

Wat is een niche?

Een niche is een keuze die jij maakt in je bedrijf over jouw marketing. En meer specifiek over:

  1. Welke doelgroep ga ik bedienen?
  2. Welk probleem ga ik oplossen voor deze doelgroep?
  3. Welke oplossing ga ik gebruiken om dit probleem op te lossen voor deze doelgroep.

Het kiezen van een niche helpt je dus vooral in je marketing. Het kiezen betekent NIET dat je niet langer met mensen van buiten je doelgroep mag werken of problemen van buiten je doelgroep mag oplossen, het betekent dat je je in je marketing op die ene doelgroep en dat ene hoofdprobleem richt.

Voordelen van het kiezen van een niche

In de podcast ga ik er veel verder op in, hier zijn in het kort zeven vette voordelen van het kiezen van een niche:

  1. Je content zal veel meer resoneren met je volgers, waardoor je meer interactie krijgt. Wat niet alleen erg leuk en motiverend is, maar wat ook gaat leiden tot meer klanten, omdat je sneller betere relaties opbouwt.
  2. Door het kiezen van een niche, krijg je vanzelf een expert status. En experts verkopen makkelijker en meer.
  3. Als je kiest voor een doelgroep en een probleem, dan krijg je vanzelf ook meer focus in je bedrijf, waardoor alles minder ingewikkeld wordt en minder werk.
  4. Je kunt veel makkelijker je klanten bedienen als ze allemaal vergelijkbare problemen hebben. En daardoor krijgen je klanten ook nog eens meer en betere resultaten!
  5. Het maken van content wordt veel makkelijker en sneller, doordat je precies weet tegen wie je praat en waarover je praat.
  6. Er is veel minder directe concurrentie als je iets heel specifieks doet.
  7. Je valt meer op als je iets heel specifieks doet. Mensen onthouden daardoor sneller wie je bent en wat je doet, en dat leidt weer tot aanbevelingen. Gratis klanten noem ik dat. We love gratis klanten!

Hoe nu verder?

  • Als je nu zeker weet dat ook jij een niche wil kiezen, dan kan je leren hoe je dat doet op een manier die bij jou past in mijn online cursus Niche Kickstart Kit.
  • En als je de podcast waardevol vond, dan zou ik het supertof vinden als je een screenshot wil maken van de podcast en hem wil delen op je Instagram stories met mij getagd (@paulienpierik_nl). Je kan hem natuurlijk ook delen op een ander social media platform of via email, als je mensen kent die hier ook iets aan zouden hebben. Dankjewel!
  • Als je meer willen leren over online marketing, lees dan verder op mijn blog.

Similar Posts

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *