Wat is een persona?
| |

Wat is een persona? En heb je die nodig als startend ondernemer?

Als je aan de gang gaat met het maken van een website, dan kom je al gauw de naam persona tegen. Wat is een persona eigenlijk?

Een persona is een gedetailleerde beschrijving van de typische gebruiker van jouw website. Wat komt deze persoon doen op je site? Naar wat informatie is hij of zij op zoek? Welke vragen wil hij of zij beantwoorden? En waar let zij dan op terwijl ze door je site heen kijkt?

Voordelen van een persona

Door jouw persona uit te werken, ga je nadenken over wie zij is en wat zij wil. Door dat helder te krijgen, ga je meer vanuit je websitebezoeker denken, in plaats van vanuit jezelf. En dat is MEGA waardevol.

Nadelen van een persona

Het grote nadeel van het werken met een persona, vooral bij beginnende ondernemers, is dat de persona vaak een uit de duim gezogen, ontzettend theoretisch verhaal wordt. Iets als “mijn persona heet Susan, ze is 37 jaar, heeft 2 kinderen, houdt van hardlopen en zwemmen en rijdt in een Volvo.”

Dat zegt he-le-maal niets over waar zij mee zit, waar zij naar verlangt en waar zij naar op zoek is als ze op zoek gaat naar iemand als jij. En het zegt nóg minder over met wie jij wil werken.

Wat voor persoon is Susan? Waarom komt zij bij jou? Hoe is het om met haar samen te werken? Wat voor gedrag laat zij zien in het traject dat je met haar gaat doorlopen.

Dát is waar het in mijn ogen om gaat als je gaat nadenken over een persona / ideale klant. Met wie wil jij samenwerken, wat is dat voor persoon? Wie kun jij het beste helpen.

En dat gaat veel dieper dan “Susan, 37 jaar, 2 kids en een Volvo”. Dat zit veel meer op het gevoelsniveau. Ik noem dat je Soul Client.

Uiteindelijk kun je van je Soul Client ook een persona maken, een beschrijving van hoe die Soul Client je site gebruikt.

Als je nu ècht de diepte in wil en wil leren snappen wie jouw Soul Client is, die persoon met wie jij het allerliefst wil werken en die jij het allerbeste kunt helpen, dan heb ik een SUPERtof traject voor je: de Niche van Je Leven. In dit traject gaan we samen op zoek naar jouw soul client, wat haar bezighoudt en maken we samen een aanbod dat precies bij haar past, zodat jij verliefd wordt op je klant en op je aanbod en zodat marketing en verkopen heel veel makkelijker wordt. Echt waar, het kan! Lees hier alles over dit traject.

What’s next?

  • Vond je deze blog nuttig? Dan kun je hem delen met de knoppen op deze pagina!
  • Je kunt hier meer blogs lezen over online marketing.
  • En dan is er de Online Marketing met Impact podcast, waarin je alles leert over hoe je online een merk kan opbouwen en klanten kan vinden, zonder 24 uur per dag online te hoeven zijn en zonder je hele leven op Instagram Stories te hoeven gooien!

Vergelijkbare berichten

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.