#34 – Wat post je nou op welk social media kanaal?

Wat post ik nou waar? En hoe bepaal ik dat? Dit is een vraag die ik regelmatig krijg! In deze podcast geef ik je een aantal overwegingen die helpen bij het bepalen van wat waar te posten.

Ten eerste is het belangrijk om je af te vragen waarom je deze vraag stelt. Wil je dit strategisch aanpakken, dan is dat een heel goed idee. Maar vraag je dit, omdat je alles graag perfect wil doen, dan is het goed om je bewust te zijn van het feit dat het stellen van veel van dit soort vragen wellicht een manier is om jezelf heel druk te houden, maar weinig echte voortgang te maken. Als jij bij jezelf herkent dat je veel bezig bent met allerlei dingen perfect willen doen en veel vragen stelt zoals “wat post je waar”, dan raad ik je podcast aflevering 18 aan, die gaat over vooruitgaan versus in beweging zijn. Superbelangrijk!

Er is geen exacte regel die bepaalt wat jij waar moet posten. Je kunt dit op gevoel doen. Als je een tijd bezig bent, dan ga je ook steeds beter merken welke content waar het beste past.

Het is vele malen belangrijker dat je gewoon aan de gang gaat met posten, dan dat je helemaal perfect bepaalt wat nou waar hoort te staan. Done is better than perfect dus…

Het is natuurlijk wel goed om strategisch na te denken over hoe je welk kanaal inzet. Hier is een aantal dingen dat je mee kan nemen als je bepaalt wat waar te posten:

  • Kijk naar de aard van het kanaal. Instagram en Pinterest zijn bijvoorbeeld vrij visuele kanalen, terwijl LinkedIn en Facebook ook geschikt zijn voor teksten. En email is al helemaal op tekst gericht. Heeft iets een visuele bewegende uitleg nodig, dan past het bijvoorbeeld goed op Youtube.
  • Kijk naar de lengte van je boodschap. Instagram, TikTok, Twitter, Pinterest zijn vooral kanalen voor mensen die “swipen”, snel kort formaat video’s en teksten bekijken. Als je echt iets langs wil posten, waar mensen even voor gaan zitten, dan is een video op Youtube, een blog post of een podcast meer geschikt.
  • Kijk naar de soort interactie die je zoekt. Als je iets wil posten over een onderwerp waar mensen niet zo makkelijk op reageren, zoals bijvoorbeeld iets over gezondheid, mentale gezondheid, van baan wisselen, dan is een privé-setting, zoals een besloten Facebookgroep of een email een ideale manier om met je community te praten. Is het een geinig “light” onderwerp, waar mensen ook wel publiek op willen reageren, dan kun je het ook op publiekere kanalen zetten, zoals LinkedIn, waar iedereen kan zien waar jij op reageert.

Dan nog een paar vragen die ik hier vaak over krijg:

  • Kun je dezelfde content op meerdere kanalen zetten? Ja, dat kan. Ik raad je echter wel aan om de content dan even aan te passen aan het medium. Op Instagram gebruik je bijvoorbeeld vaak een riedel hashtags, als je dat zo kopieert naar Facebook, dan gebruik je Facebook niet op de manier zoals Facebookgebruikers gewend zijn. En daardoor is de kans dat mensen doorscrollen groter. Neem dus even de moeite om de hashtags weg te halen en om ipv een vierkante foto een rechthoekige te maken. De boodschap / het onderwerp kan dan hetzelfde zijn. Wat je ook kan doen is 1 kanaal gebruiken als je hoofdkanaal, bijvoorbeeld je podcast. En dan alle berichten op je andere kanalen gebruiken om naar die podcast te linken.
  • Is het handig om je Instagram posts direct door te zetten naar Facebook? Nee, zie hierboven. Het is wel weinig werk, maar je krijgt er ook weinig resultaat van. En we zijn hier niet om zo weinig mogelijk werk te hebben, we zijn hier om resultaat te krijgen door slim te werken, toch?
  • Moet ik op alle kanalen zijn? Nee! Elk kanaal heeft zijn eigen algoritme en eigen manier van werken en het duurt best even tot je die door hebt. Ik raad je daarom aan om je te focussen op 1 of 2 social media kanalen in plaats van alles tegelijk te proberen.

Dat was het, wat post je waar, op welk social media kanaal. Nogmaals, dit is geen exacte wetenschap en done is better than perfect! Als je hier vragen over hebt, dan kun je die hieronder stellen!

Hoe nu verder?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten