#12 – Zelfsabotage: wat is het en wat doe je eraan als ondernemer?

In deze aflevering van de Online Marketing met Impact Podcast ga ik in op zelfsabotage: wat is het? Hoe weet je of je er last van hebt? En belangrijker nog: wat kun je eraan doen?

Ik deel mijn eigen verhaal over zelfsabotage en ik geef je een stappenplan van wat je kan doen als je ontdekt dat je jezelf aan het saboteren bent. Verder ga ik ook in op wat je kan doen om in de toekomst zelfsabotage te voorkomen.

Wat is zelfsabotage?

Zelfsabotage treedt op als jij een bepaalde doel of droom hebt en je neemt je voor om stappen in de richting van dat doel te nemen, maar op de een of andere manier komt er telkens iets tussen.

Bij zelfsabotage is er een conflict tussen je bewustzijn (dat die droom wil najagen) en je onderbewustzijn. In je onderbewust zijn is er bij zelfsabotage, meestal onbewust dus, een reden om die droom NIET na te jagen. Meestal een angst voor een pijn of een angst voor het verliezen van je veiligheid.

Jouw bewustzijn wil actie ondernemen, maar jouw onderbewustzijn zegt: ho, stop, ik wil jou veilig houden en behoeden van pijn, dus ik ga zorgen dat je die actie helemaal niet onderneemt, want dat is niet veilig! Je kunt je onderbewustzijn in dit geval ook je ego noemen. Jouw ego wil jou beschermen tegen onveiligheid.

Hoe herken je zelfsabotage?

Bij mijn klanten en bij mezelf, zie ik het meest een aantal vormen van zelfsabotage:

  • Uitstelgedrag. Dingen gewoon niet doen, ook al heb je je nog zo voorgenomen om ze wel te doen. Dat is een vorm van zelfsabotage!
  • Perfectionisme. Dingen niet doen omdat je nog niet goed genoeg bent. Hiermee ga je ook de uitdaging uit de weg en vaak is dat ook een vorm van zelfsabotage.
  • Smoesjes verzinnen. Idem.
  • Als de zelfsabotage echt sterk is, dan gebeuren er pittigere dingen: je wordt ziek, er gebeuren dingen in je omgeving die ervoor zorgen dat je afgeleid wordt van wat je eigenlijk wil bereiken. Zo krijg ik als ik spannende dingen ga doen standaard enorme migraine aanvallen. Ook dat is een vorm van je onderbewustzijn om je veilig te houden!

Wat kun je doen om zelfsabotage tegen te gaan?

Dit zijn mijn tips om zelfsabotage te stoppen:

  1. Stap 1 is gelijk de belangrijkste: het onderkennen. In de gaten krijgen dat je weer bezig bent en tegen jezelf zeggen: daar istie weer, mijn eigen, hij probeert me vast ergens tegen te beschermen.
  2. Op zoek gaan naar de positieve intentie. De neiging om zelfsabotage irritant te vinden is natuurlijk heel groot, waarom DOE IK DIT IN HEMELSNAAM ELKE KEER? Dat denk ik in elk geval wel snel. Het helpt om op zoek te gaan naar de positieve intentie van je ego. Waar probeert jouw ego jou tegen te beschermen? De zelfsabotage gebeurt eigenlijk vanuit liefde, niet om jou te dwarsbomen (al doet het dat natuurlijk wel). De positieve intentie kan bijvoorbeeld zijn om jou te beschermen tegen zichtbaarheid, omdat je bang bent dat zichtbaarheid kan leiden tot pesten.
  3. Ga het gesprek aan met de angst. Bijvoorbeeld, stel je bent bang om gepest te worden als je zichtbaar wordt. Je kunt je ego dan vragen:
    • Is dat wel waar? Dat ik dan gepest word?
    • Hoe groot is de kans daarop?
    • Hoe erg is dat dan feitelijk, als er een pester zou komen?
    • Welke mooie dingen levert zichtbaarheid me allemaal op?
    • Wat zou ik kunnen doen als er toch iemand gaat pesten?

Hoe kun je voorkomen dat je jezelf gaat saboteren?

Wat bij mij heeft gewerkt om zelfsabotage te verminderen, behalve ermee dealen als het gebeurt zoals ik hierboven omschreef is:

  • Maak regelmatig contact met je dromen / je higher self. Ik doe dat bijvoorbeeld door elke dag te starten met een meditatie waarmee ik contact maak met mijn dromen over mijn bedrijf. Zo laat ik mijn ego in elk geval bij de start van de dag niet aan het woord.
  • Stel jezelf geen idiote doelen. Als voorbeeld, deze podcast is voor mij best wel spannend. Ik merk dat als ik er teveel mee bezig ben, dat ik dan mezelf ga saboteren. Nu had ik me voorgenomen om 3 keer per week te gaan podcasten. Dat levert dus veel spanning op. En dus, hoppa, migraine. Het helpt dan om een realistischer doel te stellen: 1 podcast per week. Daarmee neemt de spanning af (omdat ik er minder vaak mee bezig ben), maar werk ik toch naar mijn doel toe en laat ik de zelfsabotage niet winnen. En als het podcasten straks niet meer spannend is, dan kan ik het altijd opbouwen qua frequentie!

De 5 seconden regel van Mel Robbins

Tenslotte nog een handige tip, de 5 secondenregel van Mel Robbins. Zij kan het zelf beter uitleggen dan ik, dus bij deze een video:

Therapie bij zelfsabotage

Ik noemde in deze aflevering een aantal therapieƫn / methodieken die je kan gebruiken als bij jou de zelfsabotage echt heel diep zit:

  • NLP (bijvoorbeeld timeline therapy)
  • Hypnose of Rapid Transformation Therapy
  • EFT
  • Creatrix

Dat was het! Hoe doemt zelfsabotage op in jouw bedrijf? En wat doe jij eraan?

What’s next?

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Recente berichten